Mercedes-Benz SL (R129): Roadster princezny Diany

Mercedes-Benz třídy SL s továrním kódem R129 se v letech 1989 až 2001 vyráběl v Brémách Jeho zadní kola poháněly řadové šestiválce a motory V8 a V12.

Před třiceti lety potěšila německá automobilka Mercedes-Benz zájemce o sportovní roadstery třídy SL (Sport Leicht) už čtvrtou generací. SL-Klasse založil legendární šestiválcový "Gullwing" 300 SL, vyráběný v letech 1954–57 jako kupé s křídlovými dveřmi (W194) a v letech 1957–63 jako roadster (W198). Druhou generací byla známá "pagoda" 230–280 SL z let 1963–1971, kterou na dlouhé období let 1971 až 1989 vystřídaly roadstery SL (R107) a kupé SLC (C107). Pokud do třídy SL zařadíme také čtyřválcový roadster 190 SL z let 1955–63, pak by řada R129 byla už pátou generací třídy SL.

Vývoj roadsteru s továrním označením R129 byl zahájen už v polovině sedmdesátých let, byl ale odložen, neboť všechny vývojové kapacity byly věnovány připravovaným modelům střední třídy W201 (předchůdce třídy C) a vyšší střední třídy W124 (třída E). Teprve v roce 1982 se vývojáři vrátili k projektu R129 a pod dohledem šéfdesignera Bruna Sacca (narodil se v roce 1933 v italském Udine) dokončil návrh karoserie Johann Tomforde, pozdější tvůrce Smartů.

Ženevská premiéra  

Dvoumístný roadster třídy SL s továrním označením R129 se poprvé ukázal motoristické veřejnosti na ženevském autosalonu v březnu 1988, ale výroba pro modelový rok 1989 se rozběhla později. Hned od začátku se standardně dodával s látkovou, elektro-hydraulicky ovládanou skládací střechou a odnímatelnou hliníkovou střechou hardtop (foto). Nízká a široká elegantní karoserie s vnějšími rozměry 4 470 x 1 812 x 1 286 mm (délka x šířka x výška) dala roadsteru R129 přezdívku „žehlička“. Některé prvky jeho designu byly později použity u velkých modelů řady W140. Vůz s rozvorem náprav 2 515 mm měl nízkou, vodorovně mřížovanou masku chladiče s velkou třícípou hvězdou uprostřed. Na ni navazovaly obdélníkové světlomety se stěrači a oranžová směrová světla zasahující do boků. Klínová boční linie byla doplněna silnými, směrem dolů se rozšiřujícími sloupky A.

Na léto i na zimu. Majitel si mohl vybrat, zda použije látkovou skládací střechu nebo odnímatelnou hliníkovou střechu.

Roadster R129 s motorem vpředu a pohonem zadních kol vycházel ze zkrácené podvozkové plošiny Mercedesu W124, vyráběného v letech 1984 až 1997 (od roku 1993 třída E). Vpředu měl nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami, vzpěrami McPherson a zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava byla typu Multilink s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem. R129 měl řadu inovativních řešení, například elektronicky řízené tlumiče ADS (Adaptive Damping System). Samozřejmostí byly kotoučové brzdy na všech kolech, ABS, elektrické ovládání oken, zrcátek a sedadel. Při převrácení vozu se za 0,3 s vyklopil nad hlavy cestujících ochranný oblouk.

Motory a převodovky

Od začátku výroby se R129 dodával se třemi motory. Model 300 SL měl pod kapotou řadový šestiválec M103 s rozvodem OHC a dvěma ventily na válec. S objemem válců 2 960 cm3 dával maximum 190 k (140 kW) při 5 700 min-1 a vozu s pohotovostní hmotností 1 650 kg dovolil dosáhnout rychlost 228 km/h. Průměrná spotřeba benzinu se pohybovala kolem 11,5 l/100 km. Model 300 SL-24 poháněl třílitrový řadový šestiválec M104 se čtyřmi ventily na válec a rozvodem DOHC. Jeho výkon 231 k (170 kW) při 6 300 min-1 postačoval k dosažení rychlosti 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 za 8,4 s.

Čtyřventilový vidlicový osmiválec M119 (foto) v modelu 500 SL měl ventilový rozvod DOHC a dával při objemu 4 973 cm3 výkon 326 k (240 kW) při 5 500 otáčkách. Rychlost modelu 500 SL byla omezena na 250 km/h, na stovku zrychlil za 6,2 s. Bylo však nutné počítat se spotřebou 13 l/100 km. Od července 1992 byla tato trojice motorů doplněna čtyřventilovým motorem V12, určeným pro model 600 SL. Při objemu 5 987 cm3 dával 394 k (290 kW) a vozu s hmotností 1 980 kg dovolil zrychlit na 100 za 6,1 s. Spotřeba se blížila 15 l/100 km.

Čtyřventilový vidlicový osmiválec M119 v modelu 500 SL měl ventilový rozvod DOHC a při objemu 4 973 cm3 dával výkon 326 k (240 kW).

Vozy s šestiválcovými motory měly pětistupňovou manuální převodovku nebo za příplatek čtyřstupňovou automatickou převodovku. Vozy s motory V8 a V12 se nabízely pouze se čtyřstupňovým automatem.

Nové názvy a motory

Pro modelový rok 1994 připravil Mercedes-Benz změnu značení modelů řady R129, ve kterém se písmena SL dostala před číslovku označující objem motoru (například 500 SL se přejmenovalo na SL 500). Zároveň byly modely 300 SL a 300 SL-24 nahrazeny modely SL 280 a SL 320. Mercedes-Benz SL 280 poháněl čtyřventilový řadový šestiválec M104 s rozvodem DOHC a objemem 2 799 cm3, který měl maximální výkon 193 k (142 kW) při 5 500 min-1 a rychlost 230 km/h. Podobný šestiválec v modelu SL 320 měl při objemu válců 3 199 cm3 výkon 231 k (170 kW). U SL 500 a SL 600 se motory nezměnily a manuální převodovku měl jen model SL 280.

Facelifty

Pro autosalon IAA ve Frankfurtu, konaném na podzim 1995, připravil Mercedes několik drobných změn řady R129 (foto). Přední blikače například dostaly čirá skla, na masce chladiče ubyla jedna vodorovná lamela, nárazníky a boční ochrana byly lakovány v barvě karoserie a kola z lehkých slitin měla pozměněný design. Modely SL 500 a 600 dostaly novou pětistupňovou automatickou převodovku a na přání se dodával elektronický stabilizační systém ESP (u SL 600 bez příplatku). Bylo si také možné objednat xenonové světlomety.

Při faceliftu v roce 1995 dostaly roadstery SL přední blikače s čirými skly, na masce chladiče ubyla jedna vodorovná lamela, nárazníky a boční ochrana byly lakovány v barvě karoserie.

Druhým faceliftem prošla řada R129 v dubnu 1998. Roadstery dostaly nově tvarovaná vnější zpětná zrcátka, 17palcová kola a nové nárazníky. Modely SL 280 a 320 dostaly nové tříventilové motory V6 s výkony 204 resp. 224 koní a model SL 500 čtyřventilový V8 s výkonem 306 k (225 kW). Motory V12 zůstaly beze změn. Faceliftované modely se poznaly podle dvou větracích otvorů na bocích za předními koly, místo dřívějších tří.

AMG, Carlsson a Karmann

Výkonné roadstery R129 nezůstaly bez povšimnutí německých ladičských firem, z nichž dominantní roli hrála firma AMG, založená v roce 1967 v Affalterbachu. Od roku 1990 nabízela model SL 6.0 AMG (foto), poháněný motorem M119 (V8), převrtaným na objem 6 litrů. S cenou kolem 220 tisíc DM se nabízel v ceníku Mercedes-Benz až do roku 1998. Nejvýkonnější byl SL 73 AMG s motorem V12, upraveným na objem 7,3 litru. Z 35 vyrobených vozů SL 72 AMG s výkonem 532 koní si jich 25 koupil bahrajnský sultán.

Firma AMG nabízela model SL 6.0 AMG, poháněný motorem V8 z modelu 500 SL, převrtaným na objem 6 litrů.

Tuningová firma Carlsson, založená v roce 1989 v německém Merzigu, nabízela od roku 1997 model CM74 s motorem V12 převrtaným na 7,4 litru (výkon 555 koní, rychlost 293 km/h). Známá karosárna Karmann z Osnabrücku se dokonce pustila v roce 1993 do stavby prototypu s křídlovými dveřmi, připomínající legendární Mercedes 300 SL „Gullwing“.

V letech 1989 až 2001 vyrobil Mercedes-Benz 204 940 roadsterů řady R129. S jedním z nich, modelem 500 SL, jezdila od roku 1991 i princezna Diana. Stala se tak první členkou královské rodiny jezdící s vozem vyrobeným mimo Velkou Británii. Dianin 500 SL je dnes umístěn v muzeu automobilky Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Nástupcem R129 se stal R230, vyráběný v letech 2001 až 2011.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas