Dodge Kingsway (1940–1959): Kanadský plymouth

Automobily Dodge Kingsway vycházely z modelů Plymouth a byly určeny pro trhy mimo USA. Většinou je poháněly řadové šestiválce, později i motory V8.

Americká automobilka Dodge, založená v roce 1900 bratry Dodgeovými, se v roce 1928 stala součástí koncernu Chrysler spolu se značkami Plymouth a De Soto. Krátce před začátkem druhé světové války a po jejím skončení až do roku 1959 se Chrysler snažil pomoci zahraničním dealerům Dodge zvýšit prodej levných vozů zavedením modelové řady Dodge Kingsway. Šlo vlastně o automobily Plymouth, většinou jen mírně pozměněné nárazníky z vozů Dodge, nápisy a ozdobami na karoserii. Modely Kingsway se vyráběly v americkém Detroitu (Michigan), kanadském Windsoru (Ontario) a od roku 1952 také v Austrálii.


Předválečný Kingsway


Poprvé se jméno Kingsway objevilo u vozů modelového ročníku 1940, prodávaných v Kanadě. Modely Dodge Kingsway s továrním označením D15 vznikly úpravou základního typu Plymouth DeLuxe. S pozměněnou maskou chladiče se vyráběly v provedení dvoudveřový sedan (foto), čtyřdveřový sedan a business coupé. Základní modely měly omezenou výbavu, například jen jedno zadní světlo, jednu sluneční clonu a jeden stěrač, obojí před řidičem.


Dodge Kingsway s továrním označením D15 vznikl úpravou z typu Plymouth DeLuxe. Sedan z roku 1940 měl zadní dveře otevírané proti směru jízdy.


Dodge Kingsway ročníku 1941 (model D20) se kromě základního provedení dodával rovněž ve verzi Special, dražší o 25 dolarů. Ke třem typům karoserie (totožným s ročníkem 1940) přibylo pětimístné kupé se skládacími přídavnými sedadly na zádi. Na pár měsíců v roce 1942 nahradilo název Kingsway jméno DeLuxe (stejné jako u základního modelu Plymouth).


Po válce


V letech 1946 až 1950 se vyráběl Dodge Kingsway DeLuxe, vycházející z Plymouthu DeLuxe. Zadní kola poháněl řadový šestiválec s objemem 3 569 cm3, který dával s karburátorem Carter a třístupňovou manuální převodovkou výkon 96 k (71 kW). Vůz s rozvorem 2 972 mm a vnějšími rozměry 4 997 x 1 870 x 1 714 mm měl pohotovostní hmotnost 1 460 kg a dosahoval maximální rychlost 137 km/h. Spotřeba benzinu se pohybovala kolem 15 l/100 km. O něco luxusnější Dodge Kingsway Custom (kresba) vycházel z Plymouthu Special DeLuxe a měl stejné rozměry a výkon jako Kingsway DeLuxe.


Dodge Kingsway Custom z roku 1949 poháněl řadový šestiválec s objemem 3,6 litru


Kingsway 1951 a 1952


Pro modelové roky 1951 a 1952 připravil kanadský Chrysler řadu Dodge Kingsway určenou pro kanadský trh a vycházející z modelu Plymouth Concord. Vůz s rozvorem náprav 2 819 mm a rozměry 4 778 x 1 849 x 1 595 mm se nabízel v podobě dvoudveřových modelů business coupé, fastback sedan (foto) a kombi Suburban a Savoy. Nechyběl také čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Pohonná jednotka dál sestávala z řadového šestiválce 3,6 litru s výkonem 96 koní a třístupňové manuální převodovky. Vozy Dodge Kingsway se až do konce padesátých let montovaly rovněž v Indii u firmy Premier Automobiles.


Pro modelové roky 1951 a 1952 připravil kanadský Chrysler řadu Dodge Kingsway určenou pro kanadský trh. Na obrázku je dvoudveřový fastback sedan.


Kingsway 1953–54


V roce 1953 se nabídka vozů Dodge Kingsway rozšířila na pět modelů: dvoudveřový a čtyřdveřový sedan, kupé, kabriolet a kombi. Na rozdíl od svých předchůdců byly i zadní blatníky zapuštěné do boků a přední okno už nemělo středovou příčku a bylo zaoblené. Nabídka motorů byla rozšířena o šestiválec s objemem 3,7 litru a maximálním výkonem 110 koní. Dodge Kingsway ročníku 1954 měl novou masku chladiče, výraznější boční okrasné lišty a malá chromovaná křidélka na zadních blatnících (foto).


Dodge Kingsway ročníku 1954 měl výraznější boční okrasné lišty a malá chromovaná křidélka na zadních blatnících.


Chrysler Australia uvedl v roce 1953 na australský trh sérii Kingsway D43. Většina dílů karoserie se vyráběla v Austrálii na lisech domácí provenience. Od roku 1954 se montovala série Kingsway D49 lišící se od vozů Plymouth a DeSoto jen maskou chladiče a označením.


Kingsway 1955–56


Atraktivnějšího vzhledu se Dodge Kingsway dočkal až v roce 1955. Příď zdobila uprostřed rozdělená maska chladiče se dvěma masivními vodorovnými členy zakončenými směrovými blikači. Přední i zadní okno zasahovalo více do boků a zadní světla byla umístěna svisle v blatnících. K pohonu zadních kol si mohl zákazník vybrat mezi dvěma řadovými šestiválci s objemem 3,8 litru a výkony 119 a 127 koní nebo dvěma motory V8 s objemy 4,2 a 4,4 litru (177 k).


Atraktivnějšího vzhledu se Dodge Kingsway dočkal až v roce 1955. Příď zdobila uprostřed rozdělená maska chladiče se dvěma masivními vodorovnými členy zakončenými směrovými blikači.


Kingsway 1957–59


Do éry okřídlených křižníků amerických dálnic vstoupil Dodge Kingsway v roce 1957. Bohatě zdobená příď (foto) měla pod stříškami schované čtyři světlomety a masce chladiče vévodily masivní dvojité nárazníky. Ještě více zaoblené přední okno mělo nahoře stříšku. Zadní blatníky byly protažené do velkých křídel zakončených trojúhelníkovými zadními světly. Dvoudveřové Kingsway Custom Sport Coupé z roku 1958 dosáhlo délky 5 230 mm a šířky necelých dvou metrů.  


Dodge Kingsway z roku 1957 měl bohatě zdobená příď se čtyřmi světlomety schovanými pod stříškami. Masce chladiče vévodily masivní dvojité nárazníky.


Pod kapotou byly na výběr tři motory: 3,8litrový řadový šestiválec s výkonem 133 koní a dva motory V8 s objemy 4,5 a 5,2 litru (193 a 228 k). Posledním z řady modelů Dodge Kingsway byl ročník 1959, vycházející z Plymouthu Savoy. Do mírně upravené karoserie (elegantnější stříšky nad světlomety a nová maska chladiče) se kromě šestiválce mohlo vybírat mezi dvěma motory V8 s objemem 5,2 litru a výkony 234 a 264 k a motorem V8 s objemem 5,9 litru a výkonem 309 koní. S uvedením modelu Dodge Dart v roce 1960 byla výroba řady Kingsway definitivně ukončena.


Fotogalerie s popisky obrázků:

 

Karel Haas