Subaru SVX (1991–1996): Giugiarova jasná hvězda

Čtyřmístné sportovní kupé Subaru SVX, v Japonsku nazývané Alcyone SVX, mělo pohon všech kol a poháněl jej šestiválcový boxer s objemem 3,3 litru.

Japonský strojírenský koncern Fuji Heavy Industries (FHI), založený v roce 1953 a v roce 2017 přejmenovaný na Subaru Corporation, začal s výrobou automobilů Subaru už v roce 1954 (model Subaru 1500). Vozy Subaru získaly renomé svými motory boxer a pohonem všech kol, ale teprve v roce 1991 vstoupilo Subaru na trh vozů třídy Gran Turismo (GT), spojujících komfort s vysokým výkonem motoru.


Koncept dvoudveřového kupé Subaru Alcyone SVX (foto) se poprvé představil v roce 1989 na tokijském autosalonu. Jak je všeobecně známé, je Subaru japonský název hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka a Plejády jsou i ve znaku Subaru. Název Alcyone odkazuje na nejjasnější hvězdu Plejád, nazývaných také Kuřátka nebo Sedm sester. Písmena SVX jsou zkratkou pro Subaru Vehicle X. Na trzích mimo Japonsko se používal zkrácený název Subaru SVX.


Studie dvoudveřového kupé Subaru Alcyone SVX s karoserií navrženou Giorgettem Giugiarem debutovala v roce 1989 na tokijském autosalonu.


Italský design


Uhlazenou karoserii kupé Subaru SVX (foto) navrhl italský designér Giorgetto Giugiaro, zakladatel studia Italdesign. Vycházel přitom částečně z konceptu Ford Maya z roku 1984 a při návrhu kabiny uplatnil u bočních oken originální koncept „okno v okně“ inspirovaný kabinami letadel. Podobné řešení bočních oken měl i Lamborghini Countach a De Lorean DMC-12 (rovněž navržený Giugiarem), oba s křídlovými dveřmi. Vedení Subaru se koncept líbil a rozhodlo zahájit jeho výrobu prakticky beze změn. K drobným odchylkám patřil nižší zadní spoiler, prahy bez výstupků a příď s pozměněným nárazníkem a střední částí mezi užšími světly.


Sériové provedení kupé Subaru SVX se lišilo od konceptu jen v detailech (nižší zadní spoiler, prahy bez výstupků a pozměněná příď.


Oproti hranatému předchůdci Subaru XT (1985–91) mělo kupé SVX aerodynamičtější tvary se součinitelem odporu vzduchu 0,29. Dobré aerodynamice napomáhala již zmíněná boční okna, částečné zakrytí sloupků A čelním oknem a ostře useknutá stupňovitá záď s náznakem spoileru (foto). Čtyřmístné kupé mělo rozvor náprav 2 610 mm, bylo dlouhé 4 625 mm, široké 1 770 mm a vysoké jen 1 310 mm. Subaru rovněž předvedl prototyp kombi Amadeus typu „shooting brake“ vycházející z kupé SVX, do výroby se ale nedostalo.


Při návrhu kabiny uplatnil Giugiaro u bočních oken originální koncept „okno v okně“ inspirovaný kabinami letadel.


Pohonná jednotka


Na rozdíl od svého předchůdce, kupé XT, které se dodávalo s přeplňovaným plochým čtyřválcem nebo šestiválcovým boxerem (XT6), kupé Subaru SVX debutovalo s jediným motorem, zážehovým šestiválcem EG33 (foto) s protilehlými písty, čtyřmi ventily na válec, rozvodem DOHC a objemem 3 318 cm3. Tento motor byl obdobou šestiválce EJ22 používaného první generací modelů Legacy a Impreza, prodávaných na japonském trhu. Zvýšením kompresního poměru na 10,1:1 bylo dosaženo maximálního výkonu 234 k (172 kW), dosahovaného při 5 400 min-1 a točivého momentu 309 Nm při 4 400 min-1.


Všechna kola Subaru SVX poháněl zážehový šestiválec EG33 s protilehlými písty, čtyřmi ventily na válec, rozvodem DOHC a objemem 3,3 litru.


Benzin dodával do motoru systém vícenásobného vstřikování s dvojitými vstřikovači. O zapálení směsi se staraly platinové zapalovací svíčky a počítačový systém s ochranou proti přetáčení. Spaliny z motoru odváděl výfukový systém z každé řady válců přes samostatné katalyzátory do společného hlavního katalyzátoru a z něj přes rezonátor do příčně umístěného tlumiče výfuku s koncovkami v zadním nárazníku.


Všechny verze kupé Subaru SVX byly vybaveny čtyřstupňovou automatickou převodovkou 4EAT, neboť manuální převodovku schopnou přenášet vysoký výkon a točivý moment motoru EG33 tehdy Subaru nevyrábělo. Podle země, kam se SVX exportovalo, se používaly dvě verze pohonu všech kol: ACT-4 a VTD. ACT-4 (aktivní rozdělování točivého momentu), dodávané do USA, Kanady, Německa, Francie a Švýcarska, používalo mezinápravový diferenciál rozdělující sílu motoru na přední a zadní nápravu v poměru 90:10 až 50:50. Sportovnější systém s trvalou trakcí, nazvaný VTD, se používal u vozidel prodávaných v Japonsku, Velké Británii, Beneluxu, Austrálii a dalších zemích. VTD systém trvale rozděloval sílu motoru na přední a zadní kola v poměru 36:64.


Výkony a prodej


Kupé Subaru SVX s pohotovostní hmotností 1 590 kg dosahovalo maximální rychlost 248 km/h (od roku 1994 byla rychlost snížena omezovačem na 230 km/h). Z 0 na 100 km/h zrychlovalo za 8,7 s a normovaná spotřeba (město/90/120 km/h) se uváděla hodnotami 14,6/7,4/9,0 litrů/100 km. Z mála sportovních výsledků stojí za pozornost vítězství v Alcan Winter Rally v roce 1991, kdy kupé Subaru SVX řízené Kenem Knightem a Bobem Dartem absolvovalo závod se startem a cílem v Seattlu a dojelo až k polárnímu kruhu.


Celkem bylo v japonské Yajimě vyrobeno 24 379 vozů Subaru SVX. V USA se jich prodalo 14 257 a v Evropě 2 478 (z toho 854 v Německu). 5 884 vozů zůstalo v Japonsku. Výroba těchto sportovních vozů třídy GT nebyla rentabilní, Subaru ztrácelo na každém prodaném voze 3 000 amerických dolarů, takže celkem znamenal tento projekt ztrátu kolem 75 milionů dolarů.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas