Alfa Romeo 2000 GTV (1971–1976): Nesmrtelný sporťák

Pohledná čtyřmístná kupé Alfa Romeo 2000 GT Veloce (Tipo 105/115) s pohonem zadních kol a karoserií Bertone poháněl dvoulitrový dvouvačkový čtyřválec Twin Cam.

Krásné kupé Giulietta Sprint, vyráběla Alfa Romeo v letech 1954 až 1965 s karoserií navrženou ve studiu Bertone. Jeho nástupcem se stalo stejně elegantní a nadčasové kupé, jehož tvary navrhl Giorgetto Giugiaro ve studiu Bertone, ve kterém v letech 1960–65 pracoval. Giugiaro přitom vycházel z kupé Alfa Romeo 2000 Sprint z roku 1960, které rovněž navrhl. Nové kupé bylo určeno pro sportovní vozy Alfa Romeo třídy Gran Turismo (GT) a Gran Turismo Veloce (GTV) a našlo si mnoho příznivců a obdivovatelů po celém světě.


Poprvé se Giugiarova karoserie nového kupé představila v roce 1963 v modelu Giulia Sprint GT a o dva roky později v Giulii Sprint GT Veloce (foto). Následovalo kupé 1750 GTV (1968) a od roku 1971 kupé 2000 GT Veloce, které bude popsáno v následujících řádcích. Objem čtyřválcového motoru těchto kupé se postupně zvyšoval od 1 570 cm3 u Giulie Sprint na 1 779 cm3 v kupé 1750 GTV, až na 1 962 cm3 v kupé 2000 GTV.


Poprvé se Giugiarova karoserie nového kupé představila v roce 1963 v modelu Giulia Sprint GT a o dva roky později v Giulii Sprint GT Veloce.


Kromě uvedených sportovních kupé vznikla ještě pro méně majetné mladé nadšence kategorie GT Junior, využívající rovněž s malými úpravami Giugiarovu karoserii kupé a motory menšího objemu. Třída GT Junior začínala v roce 1965 modelem GT 1300 Junior, který se s objemem čtyřválce 1 290 cm3 vyráběl až do roku 1976. Od roku 1972 se dala koupit Alfa Romeo GT 1600 Junior s motorem o objemu 1 570 cm3. GT Junior se kromě provedení s karoserií Bertone dal pořídit také s dvoumístnou karoserií Zagato, navrženou Ercolem Spadou.


Alfa Romeo 2000 GT Veloce (Tipo 105/115)


Vrcholným modelem automobilky Alfa Romeo s Giugiarovou karoserií Bertone bylo kupé 2000 GT Veloce (foto), nazývané nejčastěji 2000 GTV. Na trh bylo uvedeno současně se sedanem 2000 Berlina a spiderem. Dvoudveřové kupé s uspořádáním sedadel 2+2 mělo vyvážené tvary s kabinou prosvětlenou velkými okny, přičemž čelní a zadní okno bylo zaoblené. Boky vozu osvěžovala nevýrazná hrana procházející po celé délce těsně pod klikami dveří. Od ostatních, výše popsaných kupé, se 2000 GTV lišilo maskou chladiče se zabudovanými čtyřmi kruhovými světlomety (vnější byly větší). Vodorovné chromované mřížování navazovalo na typické „Véčko“ ve středu se znakem Alfy Romeo a končilo až v mezerách mezi dvojitými světlomety. Velká zadní světla byla převzata z modelu 1750 GTV, dodávaného do USA.


2000 GTV mělo masku chladiče se zabudovanými čtyřmi kruhovými světlomety. Vodorovné chromované mřížování navazovalo na typické „Véčko“ ve středu se znakem Alfy Romeo a končilo až v mezerách mezi dvojitými světlomety.


Kupé Alfa Romeo 2000 GTV mělo rozvor náprav 235 cm, bylo dlouhé 410 cm, široké 158 cm a vysoké 132 cm. Střídmé rozměry a nízká pohotovostní hmotnost (1 040 kg) pomáhaly k dosažení rychlosti 195 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Spotřeba se pohybovala kolem 12 l/100 km. O sportovní povaze vozu svědčil interiér (foto) s dřevěným tříramenným volantem a před ním umístěnými kruhovými přístroji: velkým otáčkoměrem a rychloměrem. Mezi ně se vešly další čtyři menší ukazatele. Část palubní desky a středového panelu byla vyplněna dřevěnou folií.


Před dřevěným tříramenným volantem byl umístěn velký otáčkoměr a rychloměr. Mezi ně se vešly další čtyři menší ukazatele.


Dvouvačkový dvoulitrový čtyřválec


Veloce znamená v italštině rychlý a kupé Alfa Romeo 2000 GT Veloce nedělalo svému jménu ostudu. Vpředu podélně umístěný hliníkový řadový čtyřválec (foto) s ventilovým rozvodem DOHC měl objem válců 1 962 cm3 (vrtání x zdvih: 84 x 88,5 mm) a dva ventily na válec. Benzin dodávaly do motoru dva karburátory Solex nebo Dell’Orto, modely určené pro severoamerický trh byly vybaveny mechanickým vstřikováním paliva Spica. Maximální výkon 132 k (97 kW) při 5 500 otáčkách přenášela na zadní kola pětirychlostní manuální převodovka. Vozy určené k závodění (2000 GTA) měly dvě zapalovací svíčky na válec.


Vpředu podélně umístěný hliníkový řadový čtyřválec s ventilovým rozvodem DOHC měl objem válců 1 962 cm3 a dva ventily na válec.


Kupé Alfa Romeo 2000 GTV mělo kotoučové brzdy na všech kolech, nezávislé zavěšení předních kol a zadní tuhou nápravu s pérováním vinutými pružinami. Na americký trh se v letech 1972 až 1974 dodávalo s klimatizací a samosvorným diferenciálem. Export těchto vozů do USA skončil v roce 1974, neboť nesplňovaly přísnější bezpečnostní a emisní předpisy platné v USA od roku 1975. 

 
Z továrny v Arese u Milána vyjelo v letech 1971 až 1976 37 459 vozů Alfa Romeo 2000 GTV. Prodávaly se s cenou od 2,675 milionu lir, což bylo zhruba o 400 tisíc lir víc než cena sedanu Berlina. Jejich nástupcem se stalo čtyřmístné kupé Alfa Romeo Alfetta GTV (Tipo 116), vyráběné v letech 1974 až 1987. Jeho karoserii opět navrhl Giorgetto Giugiaro ve spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas