William Lyons, portrét zakladatele Jaguaru

Angličané s oblibou sportují a rádi si pohoví v pohodlí. Když potomek jednoho Ira uspokojil tyto dvě jejich libůstky na poli automobilů, padl mu celý Albion k nohám.

Text: Jakub Kolár 

William Lyons se narodil 4. září 1901 v Blackpoolu. Jeho otec byl irský hudebník a v tomto městě se oženil a založil si zde obchod. Mladý William se záhy nadchl pro motocykly, a když si pořídil svůj první harley-davidson, začal se jeho život brzy měnit. Mladík se totiž rozhodl, že si ke stroji koupí tehdy velmi populární sajdkár.

Devatenáctiletý William Lyons

Navštívil proto o devět let staršího Williama Walmsleye, který v garáži svých rodičů tyto vozíky vyráběl. Oba mladíci se spřátelili a Lyons Walmsleye přesvědčil, že jeho podnikání může nést více, když se bude dělat pořádně – rozuměj, když se stanou společníky.

Obě rodiny tedy byly přemluveny, aby vložily peníze do nové Swallow Sidecar Company, jež začala svou činnost na jednadvacáté Lyonsovi narozeniny. De facto pod širým nebem bylo postaveno několik sajdkárů s relativně pokrokovou konstrukcí a v podstatě hned byly prodány. Firma se ujala. Brzy především Lyonsovi nestačila ani stávající nabídka, ani prostory, kde vznikala.

Lyons začínal se sajdkárami. Na snímku Swallow Sidecar Model 4 Supersports z roku 1922.

Stěhovalo se tedy do Cocker Street, kde začaly vznikat karoserie pro podvozky tehdy rozšířených značek Morris, Fiat nebo Swift. Největší úspěch měly dva modely na bázi Austinu 7, které firmička od roku 1927 měnila na automobily Austin Swallow Drop Head Coupe a Fixed Head Coupe. O rok později se, nyní pod jménem Swallow Coach Building Company přestěhovala do Foleshillu v Coventry. Dál vyráběla sajdkáry, ale hlavní síla již byla v karosování aut.

Austin Swallow 2 Seater. První Lyonsovy výrobky byly levné a na hony vzdálené pozdější produkci.

Lyons však opět nebyl spokojen. Trápilo ho, že jeho výtvory sice mají sportovní design, ale motory a podvozky to, co slibuje „kabát“, splnit nedokážou. Takže opět nastoupil jeho přesvědčovací talent. Zajel do Standard Motor Company a vymámil z ní upravený podvozek osazený šestiválcem. Na jeho základě vznikl Lyonsovými úpravami vůz Standard Swallow 1, který jako první vlastní vůz firma prezentovala s jeho menším bratrem SS2 v roce 1931. Úspěch byl okamžitý, a zasloužený. Automobil již nesl znaky pozdějších jaguarů – měl dlouhou kapotu, přikrčenou siluetu a byl slušně vybaven.

V té době Lyons začal hledat další finanční zdroje a rozhodl se nabízet podíly ve firmě. S tím Walmsley nesouhlasil, a tak došlo k přátelskému rozchodu obou mužů. Lyons jako výkonný ředitel druhého spoluzakladatele vyplatil.

Následovala celá řada dalších modelů, mezi nimiž se v září 1935 objevil ten, jenž dal později jméno celé značce – SS Jaguar 100.

SS Jaguar 100, první vůz, v jehož typovém označení se objevilo pozdější jméno automobilky

Právě jméno kočkovité šelmy totiž Lyons použil po válce při přejmenování své firmy, protože bylo všeobecně známé a písmena SS nepříjemně připomínala nacistickou organizaci. Jaguar Cars Ltd. se také ještě více etablovala v motoristickém sportu, s čímž začal sám Lyons, který prý byl velmi dobrým závodníkem. Skvělý byl i jeho zeť Ian Appleyard v soutěžích, ale největší slávu na sebe brzy strhl Stirling Moss.

Jaguar Mk VII vítězí v Rallye Monte Carlo v roce 1956

Bohužel právě motoristický sport Lyonsovi nepřímo uštědřil nejkrutější životní ránu. Bylo to v roce 1955 při Le Mans. Jeho syn John byl okamžitě mrtvý po srážce svého Jaguaru Mk 7 s vojenským nákladním vozem, ke které došlo krátce po jeho vylodění v Cherbourgu. Mimochodem v průběhu 24hodinovky, na niž mířil, došlo k největší tragédii při automobilových závodech vůbec, když Mercedes 300SLR Pierra Levegha zabil přes osmdesát diváků. Jako určitá malá náplast působilo pasování na rytíře, kterého se William Lyons dočkal hned v následujícím roce.

Stále více však bylo zřejmé, že takřka šedesátiletý zakladatel značky se už asi nikdy nevrátí k tomu nadšení a odvaze, které ho zdobily v prvních letech Swallow Sidecars. Lyons sice lpěl na sportovních aktivitách, ale nikdy se do nich nevrhal s bezhlavou vervou a zdroje – finanční i lidské – uvolňoval uvážlivě, z pohledu některých spolupracovníků tedy pomalu a v nedostatečné míře. Ve firmě vládla velmi distiguovaná a dalo by se říci starosvětská atmosféra. Užší vedení se navzájem oslovovalo příjmeními a samotnému šéfovi se říkalo Sir, Mr. Lyons nebo po udělení rytířského titulu Sir William.

Ale potomek Ira se opět ukázal. V roce 1957 zničil velkou část coventryjské továrny v Browns Lane obrovský požár a výroba musela být omezena. Sir William však tento moment vzal jako impuls – v následujících letech jeho firma získala značky Daimler a Coventry Climax a v roce 1961 představila svůj vůbec nejslavnější model – E-Type. Jaguar se také stal členem nejmocnější anglické automobilové skupiny všech dob, když se v druhé polovině šedesátých let postupně spojil s British Motor Corporation a British Leyland. V tomto podniku však měl rozhodující podíl stát a Lyons ne zrovna lehce nesl ztrátu nezávislosti své značky.

Sir William Lyons před svým domem

V roce 1972 už ale zcela vypadl z řídicích rolí ve firmě a zastával pouze funkci čestného prezidenta. Velkou naději však vkládal do rozbíhající se vládní politiky privatizace, i když rostoucí náklady a stagnující odbyt ukazovaly, že bez silného partnera to budoucnu nepůjde. William Lyons zemřel v roce 1985, v době, kdy jeho firma opět získala samostatnost, aby se za čtyři roky stala součástí Ford Motor Company. V současné době patří do impéria indického koncernu Tata.

Podrobné popisky k fotografiím naleznete přímo v galerii:

Zdeněk Vacek