SOUTĚŽ / RECENZE: model FOXtoys 1:43 Avia A21 Furgon Policie ČR plus Historie Avia

V nabídce firmy Foxtoys, největšího kamenného i internetového obchodu s modely v ČR, figuruje mezi více než 17 000 položkami i stylový “zelený anton”

Soutěžte o zdařilou miniaturu v oblíbeném měřítku 1:43! Běžná cena přiměřená kvalitě činí 950 Kč. Avia A21 Furgon Policie ČR (1994).

Avia A21 Furgon Policie ČR (1994) v měřítku 1:43 stojí 950 Kč

Kolik bylo v období 1968-2000 vyrobeno avií řady A?

a) ne více než 100 000 kusů

b) asi 250 000 ks

c) více než 500 000 kusů

d) přesně 482 953 kusy, z toho 342 829 pro Sovětský svaz

SOUTĚŽ byla ukončena 30. listopadu 2009. V případě zájmu o koupi se obraťte na www.foxtoys.cz

Do redakce došlo 58 správných odpovědí: b) asi 250 000 ks

Vítězem se stává: MUDr. Emil Kykloš, Boskovice

Gratulujeme a zasíláme model Avie!

Podle přední masky je zřejmé, že se jedná o modernizované provedení A21 po převzetí Avie firmou Daewoo

Recenze modelu FOXtoys 1:43 Avia A21 Furgon Policie ČR (1994)

Avie neodmyslitelně patří k obrazu našich silnic a bývají považovány za bytostně české výrobky, i když jejich kořeny prostřednictvím licence Renault Saviem sahají do Francie. Vznikly v bezpočtu provedení, od nejjednodušších valníků přes cisterny, montážní vozy, hasičské speciály až k verzím určeným bezpečnostním složkám.

Tyto „antony“ bývaly zpočátku žluto-bílé, což demonstruje model FOXtoys s výraznými nápisy VB (Veřejná bezpečnost) a věrně odrážející specifikaci avií z roku 1988. Námi posuzovaný model naopak vznikl miniaturizací Avie A21 Furgon z roku 1994, kdy již byla továrna vlastněna korejským Daewoo. Proto na něm najdete stopy modernizace, nejvýrazněji reprezentované velkoplošnou přední maskou z černého plastu a nárazníky stejné barvy.

Ani tomuto modelu Foxtoys nelze upřít kvalitní dílenské zpracování. Skutečnosti odpovídají například prolisy na boku i střeše a výsledek je více než přiměřený ceně. Odolnost a trvanlivost modelu zaručuje kovová karoserie, líbilo se nám však také provedení plastových dílů. Přístrojová deska je dotažena, přes okno můžete studovat i údaje na „budících“ přístrojů. Kola mají správný počet pěti šroubů a pneumatiky s vysokým profilovým číslem.

Model Avie A 21 od Foxtoys (vyrobila jej společnost IXO Models) považujeme za velmi zdařilý. Rozhodně osloví i ty, kteří nikdy „neměli tu čest“ svézt se policejním „antonem“. Nostalgici si doplní sbírku a zařadí vozidlo Policie ČR vedle žluté avie určené VB a doprovodného vozu pro rallye vozy Škoda.

SOUTĚŽ / RECENZE: model FOXtoys 1:43 Avia A21 Furgon Policie ČR plus Historie Avia

SOUTĚŽ / RECENZE: model FOXtoys 1:43 Avia A21 Furgon Policie ČR plus Historie Avia

Kde se vzal policejní „anton“?

Zamysleli jste se někdy nad spojením „zelený anton“? Proč se tak už po generace říká vozidlům určeným k přepravě zadržených osob? Kořeny této tradice sahají přinejmenším na počátek 20. století, ale nejspíš ještě o něco hlouběji do historie. V té době žili Češi v rámci Rakousko-Uherska a do češtiny pronikala řada výrazů z němčiny, zvláště pokud se jednalo o novinky. Zelený anton zřejmě nebyl výjimkou. Koněspřežné policejní kočáry s dřevěnou karoserií vybavenou pouze malými zamřížovanými okénky prý dostaly tmavě zelenou barvu z praktických důvodů. Výraz Anton (tedy Antonín) bývá spojován s argotem, neboli mluvou podsvětí. Podle jedné verze se tak v Berlíně přezdívalo místnímu katu, podle druhé – pravděpodobnější – označení souviselo s ulicí Antonstrasse, kde sídlilo policejní ředitelství. Právě to představovalo konečnou jízd „zelených antonů“…

SOUTĚŽ / RECENZE: model FOXtoys 1:43 Avia A21 Furgon Policie ČR plus Historie Avia

_______________________________________________________________________________________

Historie letňanských Avií

Současnými vlastníky vysočanské Avie jsou Indové

Avia z pražských Letňan letos slaví 90 let od založení. Její areál má dost pohnutou historii a několikrát se zásadně změnil výrobní sortiment. Do roku 1919, kdy se objevilo obchodní jméno Avia, se jednalo o rafinerii cukru z řepy. Pak haly převzali inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn, kteří začali vyrábět velmi moderní a úspěšná letadla vlastní konstrukce.

I proto se aviatická továrna brzy dostala do hledáčku plzeňské Škody a před 80 lety se stala její součástí.

Avie BH-9 a BH-10 (BH podle jmen konstruktérů Beneše a Hajna) jsou k vidění v NTM v Praze

Sověti, nebo Němci?

Je zajímavé, že ve 30. letech v Letňanech vyráběli také licenční stroje včetně sovětských SB-2 (Avia B-71). V průběhu druhé světové války Avia produkovala německá Arada a letecké motory Argus. Trofejní německé technologie se hodily i po skončení bojů, stíhačky jako Avia S-92 a S-199 (původně Messerschmitt Bf 109G) byly dodány nově se rodícímu státu Izrael. Židé školení i v Československu od nás výhodně získali také mundúry Luftwaffe a bojovali německou technologií z českých rukou proti Arabům, „sedlajícím“ pro změnu britské spitfiry. V 50. letech Avia získala licenci na sovětský bitevník Iljušin Il-10 (Avia B-33) a dopravní Il-14 (Avia Av-14).

Na čtyřech kolech

Souběžně se znárodněná Avia zapojila do výroby užitkových automobilů. Z mladoboleslavské Škodovky (tehdy ovšem oficiálně označované AZNP, čili Automobilové závody, národní podnik) do Letňan postupně přesouvali výrobu nákladní Škody 706 R, v roce 1947 sklápěče 706 RS a autobusu 706 RO. Na konci téhož roku vznikl pod vedením škodováckého konstruktéra ing. Oldřicha Meduny prototyp autobusu 706 ROS se samonosnou karoserií a stojatým naftovým šestiválcem v zádi. Než jej stačili uvést do výroby, přišel shora pokyn předat v rámci internacionální pomoci výrobní dokumentaci maďarskému Ikarusu. Od té doby se datoval úpadek Karosy a vzestup Ikarusu co do objemů přidělených investic a logicky také výroby, určených direktivami RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci). Připomeňme, že všechny autobusy na bázi Š 706 se držely žebřinového rámu podvozku. Krátkodobé posílení důrazu na leteckou produkci Avie vedlo k předání výroby „sedmsetšestek“ do LIAZu na severu Čech. V Avii určitou dobu vyráběli také legendární obrněný transportér OT 64.

Lidové vozítko z roku 1956 s dvouválcem Jawa 350 nepřekročilo stádium prototypů (foto).

V době svého vzniku malá avia konkurovala například obdobnému moravanu

Hledá se třítuna

V 60. letech se v socialistickém Československu začal projevovat výrazný nedostatek moderních vozidel s užitečnou hmotností kolem tří tun. Praga V3S sice byl „vojenský třítunový speciál“, ale byl zamýšlen především do terénu. Pro značnou vlastní hmotnost, vysoké jízdní odpory a také nemalé výrobní náklady se „vejtřaska“ pro použití k rozvážkové službě naprosto nehodila.

Východiskem z nouze se stal nákup licence francouzského Renaultu Saviem. Řada československých konstruktérů to považovala za určité ponížení, protože saviem platil za dost jednoduchý automobil. Snad nejcennější na něm byl moderní naftový motor MAN 2000 s propracovanými spalovacími prostory.

Saviem, neboli Société Anonyme de Véhicules Industriels et d´Equipments Mécaniques, s MANem kooperoval v období 1967 – 1977. Tehdy patřil do „Klubu čtyř“, neformálního sdružení evropských výrobců užitkových vozidel střední třídy.

Saviem 4 x 4

K nákupu licence došlo v roce 1968, francouzské vzory Saviem Super Goelette (SG 2) a Super Galion (SG 4) daly vzniknout Aviím A 15 a A 30. Typ A 15 měl užitečnou hmotnost 1,5 t, A 20 / A 30 logicky dvě- nebo tři tuny.

V roce 1973 skončila v Letňanech výroba pětituny Praga S5T a „vejtřaska“ (Praga V3S) se stěhovala do Brna. Avia kromě hlavní továrny měla k dispozici také zázemí v Ivančicích na Jižní Moravě a ve slovenské Žilině.

Kromě řady nástaveb československé provenience vznikaly na podvozcích avií také malé autobusy Ikarus 543 a 553, v Bulharsku pak Balkancar (Čevdar). Suverénně největším odběratelem avií však byl Sovětský svaz, v jehož vozovém parku citelně chyběly úsporné naftové automobily. Málo se ví o tom, že ještě za hluboké normalizace se avie prodávaly také pod jménem Renault! Jednalo se o dohodu s Francouzi, omezenou na vybrané trhy v rozvojových zemích, především na severu Afriky.

 

Jednička = modernizace

Mladší verze A 21 (viz MODEL zařazený do soutěže) a A 31 se od původních saviemů lišily hlavně zvýšeným výkonem motoru, příznivějším průběhem křivky točivého momentu, chladičem motorového oleje, dokonalejším chlazením a účinnějším utlumením hluku i vibrací.

K ukončení výroby derivátů saviemů došlo po 32leté kariéře až v roce 2000. Celkem vzniklo asi 250 000 avií „áčkové“ řady.

Podobné avie s nosností 1,5 či 2 tuny stále patří ke koloritu českých silnic

Před 14 lety vstoupila do letňanské Avie jihokorejská společnost Daewoo. Investovala do modernizace řady A, kromě masky s „asijskými rysy“ představovalo hlavní přínos zvýšení kvality a posílení motorů (mezichladič stlačeného vzduchu, neboli intercooler) znamenající zvýšení do té doby tristních cestovních rychlostí. Nabídku obahatily modely A60, A 75 a A 80.

Nová Avia řady D s celkovou hmotností od šesti do devíti tun (D60/90) si odbyla premiéru v roce 2000 a po šesti letech se dočkala dvanáctitunového sourozence D120 s odpovídajícím posílením účinnosti brzd. V té době se vedení ujala indická společnost Ashok Leyland, která v zásadě zachovala sortiment i obchodní označení Avia s typickým aviatickým logem. V současné ekonomické krizi ovšem výroba výrazně klesá.

Do 21. století vjela Avia novou řadou D

Podrobné popisky k fotografiím naleznete přímo v galerii:

Zdeněk Vacek