Giorgetto Giugiaro: Život a dílo designera

Nebývá zvykem, aby do automobilové síně slávy v ženevském Palexpu byl uveden ještě živý tvůrce. Italský stylista Giorgetto Giugiaro se stal teprve druhým.

Text: Jakub Kolár

Giorgetto Giugiaro: Život a dílo designera

Giorgetto Giugiaro se narodil 7. dubna 1938 v italském městě Garessio. Uměleckými geny byl vybaven požehnaně – jeho dědeček vytvářel kostelní fresky a otec oleje a dekorativní malby s náboženskou tematikou. Když se mladík přestěhoval do Turína, chodil přes den do umělecké školy a po večerech pěstoval svoji sílící vášeň pro kresby aut na specializovaných kursech. Na konci ročníku byla uspořádána jejich malá výstava a Giorgettovy kresby padly do oka Dantemu Giacosovi, technickému řediteli Fiatu. Díky této šťastné náhodě mohl Giugiaro v roce 1955 nastoupit na speciální studie automobilového designu u turínské automobilky. Vedl si na výbornou, ale i tak mnohé šokovalo, když si ho jako jednadvacetiletého vybral Nuccio Bertone do čela svého stylistického týmu. Mladý muž se samozřejmě musel dál učit, ale již po dvou letech se mohl hrdě hlásit k prvním výsledkům: například k Aston Martinu DB4 GT Jet, Maserati 5000 GT, Ferrari 250 nebo BMW Coupé 3200 CS. Práce bylo u Bertoneho spousta, ale přesto Giugiaro přešel v listopadu 1965 k dalšímu slavnému designérskému studiu – ke Ghie.

Zde byl zodpovědný za tvary vozů Maserati Ghibli, De Tomaso Mangusta nebo Iso Rivolta Fidia. V únoru 1967 se osamostatnil a založil firmu Ital Styling. Takřka přesně po roce však spolu Aldem Mantovanim, Lucianem Bosiem, Ginem Boarettim a Hidejukim Mijakawou vytvořil společnost SIRP (Societa Italiana Realizzazione Prototipi) SpA Italdesign. Když Giugiaro vytvořil logo s nápisem Italdesign, stalo se záhy toto slovo jediným názvem jeho nové firmy. Velice brzy si získal pevnou pozici a zakázky se začaly hrnout.

Funkční koncepční automobily: zpředu Panda 4x4 Strip, Formula Project, Aston Martin 2020, Alfa Romeo Brera a Nazca

Pod značkou Italdesign Giugiaro dodnes navrhl přes osmdesát sériových automobilů, z nichž mnohé vešly do historie. V roce 1971 to byl model Alfasud a o tři roky později Volkswagen Golf s karoserií hatchback, která byla do určité míry průlomová. Za další rok přišel Lotus Esprit, celá řada vozů Hyundai, Daewoo, Volkswagen, Fiat a Seat, nerezový De Lorean DMC 12 (1981) atd. Vedle produkčních modelů se rodila celá řada koncepčních vozů: Bizzarrini Manta (1968), Audi Karmann Asso di Piche (1973), Lotus Etna (1988), Aztec (1988), projekt Nazca (1991-93), Lexus Landau (1994), Structura (1998), Maserati Buran (2000) či Aston Martin 2020 (2001).

Za svou práci získal tvůrce spoustu ocenění, mimo jiné od Britské společnosti umělců a průmyslových designérů či Royal College of Art v Londýně. Jím navržené modely také několikrát získaly titul Automobil roku. Již pět let je Giugiaro také prezidentem výboru, který připravuje Turín jako pořadatele zimních olympijských her v roce 2006. Vedle toho učí design na fakultě architektury v Turíně. Největšího ocenění se mu však dostalo v Las Vegas v prosinci 1999, kdy jej 120 novinářů z celého světa zvolilo designérem století. O pár měsíců později byl uveden do Automobilové síně slávy.

Giugiaro na oslavách 35 let Italdesignu. Kříženec motocyklu a auta Machimoto z roku 1986, na němž se poprvé významně podílel Giugiarův tehdy jednadvacetiletý syn Fabrizio.

Giugiaro při své hvězdné kariéře nikdy nebyl zcela zazřaný do automobilů, nikdy úplně nepropadl vášni k technice a technologiím. K designu přistupoval spíše jako umělec, pocitově a intuitivně. Také se nijak nesnažil jezdit výhradně ve svých výtvorech. I při mohutném nástupu výpočetní techniky stále nejraději pracuje s tužkou a papírem. To je ostrý protiklad proti jeho synovi Fabriziovi, který se v roce 1997 stal šéfdesignérem Italdesignu, jeho otec zůstal prezidentem firmy. Ta se již takřka třicet let nevěnuje pouze automobilům, Giugiaro v roce 1974 zřídil divizi pro průmyslový design. K jeho zákazníkům patří Swatch, Kenwood, Nikon, Derbi, Apple, L‘Oreal, výrobci vlaků či domácích elektrospotřebičů.

Dnes má Italdesign-Giugiaro okolo 1100 zaměstnanců a od roku 1999 se s jeho akciemi obchoduje na milánské burze.

Italdesign se zabýval také terénními vozy - na snímku koncept Touareg

Zdeněk Vacek