SOUTĚŽ, RECENZE + UKÁZKY z knihy Jana Tučka „Spartak, Octavia, Felicia“

Na vánoční trh přichází kvalitní monografie věnovaná velmi rozšířeným Škodám Spartak, Octavia a Felicia. Za 224 stran přeplněných informacemi a fotodokumentací dáte přijatelných 299 Kč.

 Knihy - Spartak

Vydavatelství Grada věnuje historii motorismu hned dvě ediční řady. Kromě TEN (Technická elita národa), zasvěcené životu a dílu významných konstruktérů, manažerů a propagátorů činných v motorismu, se utěšeně rozrůstá také série monografií významných typových řad automobilů, motocyklů a užitkových vozidel:

Autobus Škoda 706 RO, Československé formule, Jawa 50 Pionýr, Jawa 250/350 „Pérák“, Praga V3S, Skútr Čezeta, Tatra 603, Trabant, Vokswagen Brouk, Zapomenuté vozy Škody, Škoda – auta známá i neznámá. 

Připravuje se Fiat 500, Tatra 111, Tatra 613, Vývoj konstrukce závodních strojů atd.

Díky nově navázané spolupráci portálu veteran.auto.cz s Gradou budeme přinášet recenze jmenovaných publikací spojené s ukázkami a čtenářskou soutěží o tyto atraktivní čtivé ceny.

 Knihy - Spartak

Začínáme čerstvou novinkou, věnovanou populárním spartakům, octaviím a feliciím. Zkušený autor Jan Tuček mapuje košatou historii této typové řady od tzv. „mezitypu lidového vozu“ z počátku 50. let. „Spartak“ se začal vyrábět v roce 1955 a jeho nástupci se udrželi dalších 16 let (Octavia Combi). Z celkového počtu zhruba 380 tisíc kusů zůstala v tuzemsku necelá polovina, export byl realizován do osmi desítek zemí světa.

Hutný a poměrně čtivý text přináší kromě všech základních faktů také celou řadu dosud málo známých skutečností. Výklad se díky velkorysému přístupu vydavatele podařilo bohatě dokumentovat ilustracemi a stylovými fotografiemi. Pokud vás nedostane Miss USA pózující na montážní lince spartaku, pak se do paměti dozajista vryje alespoň čestná stráž škodovek s rozsvícenými světlomety u katafalku prezidenta Antonína Zápotockého. Renomovaný publicista Jan Tuček je právem hrdý na  tyto lahůdky, zvláště upozorňuje na třetí kapitolu (První návrhy). Prostřednictvím naší fotogalerie můžete “ochutnat” jednu z nejlepších pasáží knihy.

Poslední škodovky klasické koncepce s nástavným páteřovým rámem, motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol na kyvadlových polonápravách nesly dokonce i pohotovostní karoserie ve stylu Land Roveru nazvané Trekka a Skopak. Samostatná kapitola je věnovaná sportovnímu nasazení vozů Škoda doma i v zahraničí. Knihu zdobí a doplňuje barevná příloha s kopiemi dobových prospektů, tabulkami technických dat jednotlivých typů a přehledem jejich produkce.

Pokud publikaci něco chybí, pak je to snad jen příbalové CD/DVD s návodem k obsluze a údržbě, tipy k renovaci, katalogem náhradních dílů a videosekvencemi včetně ukázek z  dobových filmů. Takto rozšířená kniha by ovšem rozhodně nestála jen 299 korun. Přesto se přimlouváme za druhé rozšířené vydání, které by jistě ocenili mnozí současní majitelé a renovátoři těchto populárních vozidel z 50. – 70. let.

Spartaky, Octavie a Felicie by v knihovničce rozhodně neměly chybět, jedná se zřejmě o nejpodrobnější dílo, které na toto téma vyšlo.

 Knihy - Spartak

Líbí se vám tato kniha? Do 8. prosince 2009 jsme o ni soutěžili… Nyní se obraťte na e-shop Grada: www.grada.cz

Otázka zněla:

Na podvozku octavie vznikla praktická Škoda Skopak. Co se pod jejím typovým označením skrývá?

 SOUTĚŽ, RECENZE + UKÁZKY z knihy Jana Tučka „Spartak, Octavia, Felicia“

a)  jméno designéra Josefa Skopce

b)  Škoda Pákistán Karáčí

c)  umělé jméno (jako robot), vybrané ve vánoční podnikové soutěži AZNP

d)  indický výraz pro „nezmara“   

Správná odpověď: b)

Výhercem se stává: Věra Pojmanová, Havlíčkův Brod – Gratulujeme!

Zdeněk Vacek