Nuccio Bertone: život a dílo Mistra Designéra

Giussepe „Nuccio“ Bertone se narodil v Turínì v roce 1914. Vytvořil například NSU Prinz Coupé (1958), BMW 3200 CS (1961), vozy Lamborghini Muira (1966), Espada (1968) Jarama (1970), Urraco (1971) a Countach (1972), Mazdu 1500/1800 (1967), Lancii Stratos (1974), Audi 50 (1974), Volkswagen Polo (1975), Volvo 262 C (1977), Citroeny BX (1982), XM (1989), ZX (1991), Xantia (1993) a Berlingo (1997), nákladní vůz Scania (1996), Fiat Punto Cabrio (1994), off-roady Freeclimber 1 a 2 (1989, resp. 1992), Daewoo Easpero (1991) a samozřejmì také naši Škodu Favorit (1987).

Text: Jakub Kolár

Bertone

Automobilová síň slávy skutečně stojí, památky na největší hybatele motorismu ve všech jeho podobách můžete najít na ženevském výstavišti Palexpo. Za tímto projektem, který vznikl v roce 2000, stojí několik subjektů, mezi jinými například DaimlerChrysler, BMW, Fiat, Ford či konzultační firma Deloitte & Touch. V komisi, která do vybrané společnosti uvedla Nuccia Bertoneho, Heinze Nordhoffa a Henryho Forda II, byli mimo jiné například Carl Hahn z Volkswagenu, Bernard Hanon a Raymond Levy z Renaultu, Helmut Werner z Mercedes-Benzu, všichni bývalí předsedové představenstva svých firem, nebo Sergio Pininfarina.
Z dalších velikánů uveďme jména jako Giovanni Agnelli, Karl Friedrich Benz, Nuccio Bertone, Robert Bosch, Ettore Bugatti, Andre Citroen, Gottlieb Daimler, Rudolf Diesel, Enzo Ferrari, Henry Ford, Henry Ford II, Giorgetto Giugaro, Alec Issigonis, William Lyons, Andre a Edouard Michelinové, Heinz Nordhoff, Nicolaus Otto, Richard Petty, Armand Peugeot, Battista Pininfarina, Ferdinand Porsche a Louis Renault.

Lancia Stratos (1974), mezi znaèkami dvakrát první v mistrovství svìta, 17 vítìzství

Nuccio Bertone
Giussepe „Nuccio“ Bertone se narodil i zemřel v Turíně (1914- 1997). Dva roky předtím v listopadu založil jeho otec Giovanni společnost Carrozzeria Bertone. Ta se samozřejmě zpočátku specializovala na kočáry, drožky a jejich opravy. Sídlila v Turíně a zaměstnávala tři dělníky. Po skončení první světové války se pozornost firmy začala upírat na automobily. V roce 1921 se objevila první pořádná zakázka v této oblasti – SPA 23S. Po ní hned přišla další v podobě Fiatu 501 Sport Siluro Corsa. Ten jako by předznamenal další směřování Bertoneho společnosti, totiž důraz na vysokovýkonné stroje a úzkou vazbu s Fiatem. Také s Lancií se hodně pracovalo – Bertone starší sám vytvořil její modely Lambda Series VIII (1928) nebo Artena (1932).

Otec a syn Bertoneové - Giovanni (vlevo, 1884-1972) a Nuccio (1914-1997)

Mladý Nuccio se k otci připojil v devatenácti a jejich firmě se dařilo, měla tehdy již 30 zaměstnanců. Ve čtyřiadvaceti se mladý designér podepsal pod svůj první vůz, lehkou závodní barchettu na základě Fiatu 500. Ta mu otevřela dveře na automobilové závody včetně Mille Miglia a Targy Florio, kde ovšem jel také s maserati a ferrari.
Po válce Nuccio spolupracoval s italským stavitelem sportovních aut Vittoriem Stanguellinim a vytvořil model Coupé na podvozku Fiatu 1100. V padesátých letech se už zakázky začaly množit, a to nejen domácí. Po vozech Arnolt-MG a Arnolt-Bristol (1952) přišel fantastický úspěch s Alfou Romeo Giulietta Sprint. Vůz, představený na turínském autosalonu 1954, se měl vyrobit v počtu nejvýš 500 kusů, ale nakonec jich za dvanáct let vyjelo 40 000!

V druhé polovině dvacátého století pak k Bertonemu do Turína zavítali představitelé snad všech významných značek a neodcházeli s prázdnou. Nuccio vytvořil například NSU Prinz Coupé (1958), BMW 3200 CS (1961), vozy Lamborghini Muira (1966), Espada (1968) Jarama (1970), Urraco (1971) a Countach (1972), Mazdu 1500/1800 (1967), Lancii Stratos (1974), Audi 50 (1974), Volkswagen Polo (1975), Volvo 262 C (1977), Citroeny BX (1982), XM (1989), ZX (1991), Xantia (1993) a Berlingo (1997), nákladní vůz Scania (1996), Fiat Punto Cabrio (1994), off-roady Freeclimber 1 a 2 (1989, resp. 1992), Daewoo Easpero (1991) a samozřejmě také naši Škodu Favorit (1987). Na snímku je N. Bertone (v černém obleku) s hlavním konstruktérem favoritu Ing. Petrem Hrdličkou, CSc. (druhý zleva).

Nuccio Bertone: život a dílo Mistra Designéra

 

V letech 1950 až 2000 představila Bertoneho firma celkem 78 konceptů a prototypů a 57 produkčních vozů. Fiaty Ritmo Cabrio (1981) a X1/9 (1972, 160 000 kusů) prodával Bertone též pod vlastní značkou. Brzy totiž pochopil, že pouhým navrhováním aut svoji firmu příliš nepozvedne, a proto začal nabízet i výrobu. Dnes má jeho skupina čtyři divize (Carrozzeria Bertone, Stile Bertone, Tecnodesign a Socar – ICS) a výrobní kapacity na 70 000 vozidel (Opel Astra Cabrio, skútr BMW C1) a vedle produkce a designu se zabývá také technickými řešeními, například patří k průkopníkům technologie drive-by-wire (“řízení po drátě”).

 

Popisky k fotografií naleznete v galerii:

 

 

Zdeněk Vacek