Test Rolls-Royce Phantom I (1927)

Rolls-Royce Phantom I dělá čest svému jménu. Důstojností i rozměry působí na silnici jako fantóm, zjevení. S aristokratem z prodejny Veteran Car Štangl jsme si vyjeli na Hradčany.

Rolls-Royce Phantom I dělá čest svému jménu. Důstojností i rozměry působí na silnici jako fantóm, zjevení. S aristokratem z prodejny Veteran Car Štangl jsme si vyjeli na Hradčany.

Vozidlo králů, prezidentů, mahárádžů a jiných pohlavárů se na Pražském hradě cítilo jako doma. Bubínkovité světlomety prozrazují původ v USA.

Politika jednoho modelu může být velmi úspěšná, ale nesmí se usnout na vavřínech. Pokrok totiž nezastavíš a čert převlečený za konkurenci nespí. Třeba Škoda nesmyslně dlouho lpěla na motoru vzadu a ujíždějící vlak jen tak tak chytala favoritem. Henry Ford po 17 letech výroby modelu T už nenalákal zákazníky ani sebenižší cenou. Musel dokonce propustit desetitisíce dělníků, neboť nástupnický model A ještě nebyl připraven.

Ve stejném roce 1925 řešil na vyšší úrovni obdobný problém Rolls-Royce. Jeho slavná řada Silver Ghost (Stříbrný duch) se totiž od roku 1907 v zásadě nezměnila a nad vodou ji kromě konzervativnosti klientely udržovala hlavně bytelnost konstrukce. V náročných provozních podmínkách britských kolonií omezila spolehlivost ghostu riziko blamáže, bílý sáhib ani jemu podřízený mahárádža si nemohli dovolit poruchu před zraky poddaných.

rollsroyce__phantom

Nástupnický model New Phantom (později Phantom I) vlastně ani neměl být příliš inovovaný, značka nechtěla zahodit nesporné přednosti Silver Ghostu. Konstruktéři se zaměřili hlavně na archaický motor a podvozek. Stojaté postranní ventily (side valves, tedy rozvod SV) ustoupily visutým v hlavě válců (OHV), výkon postupně vzrostl asi z 36 na 79 kW. Přibližnost je namístě, výrobce totiž dynamické parametry zásadně neudává a omezuje se na komentář „dostačující“. Vzhledem k objemu 7,7 l si slévači netroufli na blok z jednoho kusu, použili dva po třech válcích. Ty byly tužší a snáze opravitelné. Zastřešila je litinová hlava, od roku 1928 hliníková.

Všimněte si dvou bloků po třech válcích či společné hlavy zdvojeného zapalování. „Ne, tohle opravdu není dvanáctiválec,“ odpovídali jsme na častou poznámku k počtu svíček.

Výsledek je na pohled i poslech velmi působivý, s šedou litinou kontrastuje mosaz trubiček a příslušenství. Blýskavým karburátorem proudí kromě vzduchu a benzinu také výfukové plyny, jež zvyšují těkavost směsi a usnadňují studené starty. Zaujala nás snadná kontrola hladiny oleje červenou kuličkou – plovákem (nemusíte vytahovat měrku). Důmyslný nasávač pomocí přepouštění spalin vytlačoval palivo do karburace, na nádrži umístěné za zadní nápravou najdete kromě ventilku pro odpuštění přetlaku před tankováním dokonce i manometr. Phantom I se dočkal lamelové spojky místo kuželové a rozjíždí se bez škubnutí, při decentním bublání jako by ani neztratil otáčky.

Volant vlevo prozrazuje kořeny v USA. Multifunkční volant potažený kůží nesl duplicitní ovladač akcelerátoru, regulátor předstihu zážehu a zapojení zapalování.

Kdo se někdy svezl ghostem, nejspíš nezapomněl na jeho symbolické brzdy. Působily pouze na zadní nápravu a každý buben zabíral, jak se mu zlíbilo. Phantom už brzdil všemi čtyřmi, navíc dostal mechanický posilovač poháněný od převodovky. Naopak se nepovedlo zavěšení kol. Tuhé nápravy vedené převislými listovými pery čili cantileverem v zatáčce nebo na větších nerovnostech neklidně ustřelovaly snad do všech stran. „Náš“ fantom vznikl v roce 1927, kdy značka potlačila nejkřiklavější nedostatky hydraulickými tlumiči.

Při setkání s phantomem v bubenečské prodejně Veteran Car Štangl jsme zaregistrovali jeho americký akcent. Prozradil se uspořádáním žaluzií na chladiči a hlavně bubínkovitými světlomety typickými pro USA 20. let. Méně patrné je lepší řízení, než používali Britové. Na svět přišel před 82 lety ve Springfieldu ve státě Massachusetts. Tamní pobočka zahájila činnost již v roce 1919 (viz samostatný text) a pohltila několik karosáren včetně prestižního Brewsteru.

 dlouhého rozvoru a značné výšky se podařilo vytěžit mimořádnou vnitřní prostornost. Tolik místa (až na šířku) nenajdete ani v současném Mercedes-Benzu S!

Na Hradčanech jsme rozhodně nedělali ostudu, prostá a na dnešní poměry nezvykle hranatá karoserie se po kočičích hlavách pohupuje velice důstojně. Přes obří rozměry nepůsobí těžkopádně, extrémně dlouhý rozvor i zdařilé proporce mezi délkou prostoru pro motor a pasažéry pasují tento sedan na majstrštyk užitého umění. Čtete správně, jedná se o sedan, nikoliv tehdy obvyklejší limuzínu s dělící přepážkou mezi pánem a šoférem. Nedělený vnitřní prostor usnadňoval komunikaci mezi cestujícími, počítalo se také s tím, že si rolls bude čas od času řídit sám majitel. Teleskopický nárazník (foto) měl cenný vůz ušetřit následků.

Trubkové nárazníky byly uloženy v podélných teleskopických vzpěrách

Vozy Rolls-Royce ze Springfieldu přes všechny modernizace výrazně technicky pokulhávaly za americkou špičkou. Třeba akumulátorové zapalování nahrazující původem letecké magnetky převzaly až o let let po cadillaku, v Evropě je předběhla třeba naše Praga. Přesto si udržovaly nadprůměrnou cenu. Šestiválcový Phantom I se zobrazenou obvyklou karoserií nesl sebevědomou cenovku 14 000 dolarů, Cadillac V8 přišel jen na tři tisíce, Packard 2-43 Eight stál 3750 dolarů, Lincoln V8 4000 $, Pierce-Arrow 33 Six 5250 $ a Duesenberg A Eight (průkopník hydraulicky ovládaných brzd) 6650 $. Přesto neměli automobiloví vyslanci staré dobré Anglie o zákazníky nouzi.

Námi testovaný rolls ročníku 1927 takové štěstí nepotkalo. V roce 1926 totiž začal hospodářský boom zadrhávat, burzovní krach mylně považovaný za počátek světové hospodářské krize nespadl o tři roky později z čistého nebe. Boháči se začali bát nezaměstnaných, nechtěli se tolik ukazovat v exkluzivních automobilech, navíc cizí značky. Americký Rolls-Royce poté bral potupné zakázky jako karosování fordek a v roce 1934 se od něj centrála distancovala. Poplašila ji reálná hrozba krachu Springfieldských, hrdý erb R-R nesměl být pošpiněn bankrotem!

Stupačka posloužila jako schůdek a omezila ostřik karoserie.

Podrobné popisky k fotografiím Václava Nováka naleznete v galerii:

Technické údaje

Rolls-Royce Phantom I

Zážehový řadový šestiválec OHV ● Zdvihový objem 7688 cm3 ● Výkon asi 80 kW při 2300/min (výrobce tradičně neuvádí) ● Převodovka přímo řazená tří- nebo čtyřstupňová ● Pneumatiky 33 x 5“ ● Nádrž 85 l ● Rozvor 3638 mm (alternativně 3823 mm) ● Vnější rozměry asi 5500 x 1830 x 1850 mm ● Pohotovostní hmotnost 2630 kg (podvozek 1814 kg) ● Největší rychlost 145 km/h ● Spotřeba asi 25 l na 100 km ● Kariéra 1925–1929 ● Vyrobeno 2269 ks ve Velké Británii a 1243 v USA.

KONTEXT: Rollsy pro celý svět

Proč se Rolls-Royce odhodlal k založení montážního závodu? Kolem roku 1911 to ve Velké Británii vřelo, zemí se valila vlna stávek a recese postihla také trh luxusních vozidel. Proto založila Automobiles Rolls-Royce de France, ale gigantické ztráty vedly k rychlému uzavření továrny. Dveře do USA rollsům otevřela první světová válka: Američané neměli moderní letecké motory a v licenci vyráběli vozy Rolls-Royce. R-R of America Inc. založená v listopadu 1919 pouze montovala z dovážených dílů, na americké dělníky dohlíželo 53 britských předáků. Kvalita překonávala dovážené originály a ušetřilo se clo 45 %. Odbyt zadrhával spíše kvůli lpění na anglických obchodních zvyklostech. Bohatí Američané odmítali několikaměsíční čekaní na zakázkové výrobky, preferovali výběr z hotových vozidel, platbu v hotovosti a možnost okamžitě autem odjet.

Ve světě tomu bývalo spíše naopak. Značku Rolls-Royce si oblíbila elita všech barev pleti a vyznání od hinduistů přes protestanty po bolševické ateisty. Vladimír Iljič Lenin „zdědil“ ghost po caru Mikuláši II. a další duchy i fantomy nakupovala sovětská vláda ve dvacátých letech. „Nikde jinde jsem neviděl tolik rollsů jako na nábřeží v Moskvě,“ zapsal si český komunista Adolf Hoffmeister. Stalin však phantonem, jakým jsme proháněli starou Prahou, pohrdl a brzy po převzetí moci dal přednost americkým značkám v čele s Packardem. Z nich poté na pokyn tohoto „Voždě narodov“ Sověti odvozili svoje ZISy, později přejmenované na ZIM a dodnes známé jako ZIL.

Zdeněk Vacek