Toyota Corolla 2. a 9. generace: Proměny života

Pokrok jde v automobilismu kupředu zběsilým tempem. Zářným příkladem budiž naše srovnání druhé a deváté generace nejprodávanějšího vozu světa, který v Evropě dostal nástupce Auris (z latinského “zlatý”).

Text: Libor Hlisnikovský

Test: Toyota Corolla

V lidském životě obsáhne jedna generace 25 let, v tom automobilovém zhruba pětkrát méně. Naše dvě corolly od sebe dělí rozdíl 7 generací a 35 let. Jak moc pokročil od 70. let vývoj, nejlépe dokumentuje náš exkluzivní test.

Když postavíte obě toyoty vedle sebe, kromě naprosto jiného designu si musíte všimnout nárůstu rozměrů současné corolly. Téměř dvojnásobný skok v hmotnosti na první pohled nespatříte, nicméně současná corolla působí po boku své starší kolegyně jako tank. Naopak tenké sloupky a bohaté prosklení může nováček „babičce“ jen závidět z hlediska výhledu, v otázce bezpečnosti však není co řešit.

Na interiéru je však věková propast znát ještě víc než na exteriéru. Tenký a velký věnec volantu, plastová tyčinka coby páčka blikačů či extrémně dlouhá řadicí páka mluví za vše. Prostorem však ani v dnešních měřítcích „žluťásek“ nezklame a po krkolomnějším nastupování přes sklopné sedadlo se dozadu bez problémů naskládal i rozměrnější jedinec. Nezaměnitelnou vůni minulosti dokumentoval „odér“ z rozpálené koženky a plastů po chvíli stání na slunci. Kufr „druhogenerační“ corolly měl sice menší objem než současník, při nakládání zavazadel bychom se však rádi vrátili do dob minulých – tak nízkou nakládací hranu dnes stěží najdete.

Test: Toyota Corolla

Třešnička na dortu nás však čekala při jízdě. Startování a první kilometry doprovází výpomoc sytiče, manévrování na místě znesnadňuje extrémně těžké řízení bez posilovače nebo ostře zabírající spojka. Na druhou stranu veterán srdnatě drží krok s dnešním dynamickým provozem. Příjemně překvapí kvalita řazení, vnitřní cirkulace vzduchu nebo vyhřívané zadní okno. Zážehová dvanáctistovka na lehké vozidlo relativně stačí, se silnějším motorem by měl podvozek zřejmě plné ruce práce. Tuhá zadní poháněná náprava s listovými pružinami bez pardonu trestá řidičské chyby a posílá vůz do smyku i při nízkých rychlostech. Pozor si musíte dát na nepřesné řízení se „zemědělskou“ vůlí a obrovským převodem. Na brzdy bez posilovače musíte jít pořádně tvrdě, citlivě se ale dávkují. Jízdu doprovází všehochuť zvuků, hlukem neizolovaného motoru počínaje a „vytím“ převodovky konče. Po přesednutí do dnešní corolly si připadáte jako v jiném světě. Auto najednou skvěle zrychluje, perfektně zatáčí a ještě lépe brzdí. K tomu posloucháte v klimatizovaném interiéru hudbu z kvalitního audiosystému důkladně izolováni od okolí. Stará corolla vás mnohem lépe vtáhne do děje a mnohem více ji „řídíte“ než tu současnou, kde za vás v nezanedbatelné míře pracují pomocníci ve formě posilovačů a elektronických systémů.

Test: Toyota Corolla

Naše ohlédnutí do minulosti, které nám názorně ukázalo mílový pokrok za více než tři desetiletí vývoje, končí. Co říci závěrem? Snad jen: „Ještě že dnes jezdíme tak moderními vozy…“ Ale nostalgie má také své kouzlo!

V galerii naleznete profi fotografie Václava Nováka:

Technické údaje

Toyota Corolla II (1971)

Toyota Corolla IX (2006)

Motor

zážehový čtyřválec OHV

zážehový čtyřválec DOHC

Zdvihový objem

1166 cm3

1398 cm3

Výkon

54 kW při 6000/min

71 kW při 6000/min

Točivý moment

103 N.m při 3800/min

130 N.m při 4800/min

Převodovka

přímo řazená čtyřstupňová

přímo řazená pětistupňová

Zavěšení vpředu/vzadu

McPherson/tuhá náprava

McPherson/torzní tyče

Pneumatiky vpředu a vzadu

6,00-12/155 SR 12

195/60 VR 15

Palivová nádrž

45 l

55 l

Rozvor náprav

2335 mm

2600 mm

Vnější rozměry

3945 x 1505 x 1375 mm

4277 x 1710 x 1475 mm

Zavazadlový prostor

neudáno

0,289 m3

Pohotovostní/užitečná hmotnost

730/455 kg

1280/450 kg

Největší rychlost

145 km/h

185 km/h

Zrychlení 0-100 km/h

neudáno

12,0 s

Spotřeba paliva (na 100 km)

8,1 l

6,7 l

Vložený – Jak šel čas

Před 40 lety, v říjnu 1966,

Test: Toyota Corolla Test: Toyota Corolla

Jak šel čas

Před 40 lety, v říjnu 1966,

byla na trh uvedena první generace Toyoty Corolla coby praktického, hospodárného a spolehlivého vozu pro širokou veřejnost. Oblibu zanedlouho získala nejen na domácí půdě, ale i v exportních zemích všech kontinentů. Druhá generace se stejnou koncepcí pohonu vyjela na svět v roce 1970, o rok později byl vyroben miliontý exemplář. Třetí vydání corolly se představilo v roce 1974 a poprvé přerostlo čtyřmetrovou hranici délky aby ji o pět let později vystřídala generace s číslem 4. Páté pokračování ságy coroll bylo revoluční, když v roce 1983 přineslo změnu koncepce na přední poháněnou nápravu a nezávislé zavěšení zadních kol. Rok 1987 se nesl ve znamení šesté generace, objevilo se i provedení 4×4. Sedmou generaci (od jara 1992) již důvěrně znají i čeští motoristé. Osmá generace se specifickou „usměvavou“ maskou přišla na svět s květnem 1997 a (v Evropě poslední) „devátá“ corolla od roku 2001. Za celou dobu se prodalo na 31,6 miliónů coroll, což z tohoto vozu činí nejprodávanější automobil v celosvětovém měřítku.

Zdeněk Vacek