Karosář Oldřich Uhlík: SOUTĚŽ + UKÁZKY + VÝTAH z knihy Jana Králíka

Právě vychází výpravná publikace Jana Králíka „Karosář/Coach Builder OLDŘICH UHLÍK“. Náklad je omezen na 1000 kusů, cena za 208 stran s 260 fotografiemi činí 1000 Kč, zcela přiměřených kvalitě.

Ukázka z knihy Jana Králíka "Oldřich Uhlík - Karosář"

Líbí se Vám? O tuto knihu jsme soutěžili na veteran.auto.cz. 

Otázka zněla:
Speciální obytnou nástavbu na podvozku Tatry 72 pro cestu kolem světa vytvořil Uhlík pro

a) manžele Baumovy

b) sochaře Foita

c) F.A.Elstnera

d) B.J.Procházku

Správná odpověď: a) manžele Baumovy

Gratulujeme výherci: Jan Kalina, Jihlava

 

 Ukázka z knihy Jana Králíka "Oldřich Uhlík - Karosář"

Automobilový krejčí

Text: Zdeněk Vacek (zpracováno na základě uvedené knihy)

Oldřich Uhlík (1888-1964) stavěl špičkové karoserie i na podvozky Bugatti, Rolls-Royce či Hispano Suiza. A jeho konce? Propadnutí majetku, tábor nucených prací a deportace z Prahy.    

Oldřich Uhlík absolvoval kolářskou školu v Kašperských Horách, kde se pustil i do stavby automobilové karoserie. Ty před 100 lety bývaly celodřevěné včetně vnějších panelů o síle 8-10 mm. U Laurin & Klementa už je jako dělník dělal „sériově“ (až po šesti kusech).

Uhlík se osamostatnil v roce 1921, v pražských Holešovicích na rohu ulic Plynární a dnešní Argentinské postavil karosárnu jménem Karosa. První zakázku od závodníka Urbana-Emmericha, podvozek Austro–Daimler s rozebraným motorem, tlačili přes Prahu do dílny dvě hodiny, aby si to snad klient nerozmyslel. Opravovaly a modernizovaly se tu vozy Fiat, tehdy šlo o nejúspěšnější importovanou značku. Děd Václava Havla, stavitel Lucerny, si za 18 570 Kč včetně 10procentní daně z přepychu a 2procentní z obratu objednal „oblek“ pro svůj mercedes. Uhlík uzavíral smlouvy ústní dohodou a pečetil je stiskem ruky, jen u méně bonitních klientů se výjimečně přistoupilo k písemné smlouvě. Za šest let měla přitom Karosa jediného dlužníka!

Konkurenci tvořily bývalé kočárovny jako Brožík v Plzni nebo pražský J. O. Jech, přetáhnout jim movitou klientelu nebylo snadné. Ve Vysokém Mýtě se stavěl na nohy mladý Josef Sodomka. 

Ukázka z knihy Jana Králíka "Oldřich Uhlík - Karosář"

Uhlík se v roce 1927 přestěhoval do Úvalské ulice ve Strašnicích. Obchodním ternem byly poštovní autobusy se zabudovanými schránkami. Před 80 lety už měl Uhlík 100 zaměstnanců a sršel nápady. Pro závodníka Jiřího Kristiána Lobkowicze postavil Bugatti 46 s dveřmi posuvnými vpřed, protože hořínský zámek měl úzký vjezd a křídla by se při otevírání otloukla. Kníže byl nadšen, dal královské „spropitné“ tisíc korun.

K uhlíkovským unikátům patří nádherný roadster Mercedes-Benz S čalouněný pštrosí kůží, Praga Piccolo ve tvaru trubičky na bonbony Hašlerky (1929) nebo expediční Tatra 72 6 x 4 s dvojitými stěnami vyplněnými korkem. Manželé Baumovi v ní vykonali cestu kolem světa (1934-1939).

U Němců si to Uhlík polepil: vyžadoval korespondenci v češtině i od dodavatelů z Říše. Za okupace převažovaly opravy vozidel, ve Strašnicích vznikaly hasičské speciály i dvoukoláky pod kulomet, pilotní sedačky a přistávací ližiny pro luftwaffe operující v afrických pouštích. Vývoj se protahoval, hlavně promrhat co nejvíc materiálu bez uspokojivého výsledku!

Ukázka z knihy Jana Králíka "Oldřich Uhlík - Karosář"

Po válce u Uhlíka vzniklo padesát sanitek Praga Lady či pojízdná knihovna Škoda 706 R s duralovou (!) karoserií. Pan šéf podepsal na Pařížském autosalonu 1947 s Morrisem smlouvu na 200 sportovních karoserií na šasi Donalda Healeyho. Jenže v březnu 1948 došlo ke znárodnění a po dvou prototypech převzal zakázku Ital Bertone.

Šedesátiletého Uhlíka zatkli a iternovali ve Svatém Janu pod Skalou u Berouna. Po dvou měsících se přes tábor v Pardubicích vrátil domů. Práci v oboru nesehnal, dostal infarkt a z Karosy mu ještě napsali, že za znárodněný majetek nezaplatil půlmilionovou daň. StB jej nuceně vystěhovala do obce Chřibská u Děčína. Po měnové reformě mu vyměřili důchod 642 korun s nárokem na uhlí zdarma a oběd za korunu. Navzdory alergii hlídal v balírně koření, coby kolář si přivydělával zhotovováním topůrek, kosišť a násad pro sousedy. Čtyři roky před smrtí dorazili exekutoři kvůli nezaplacené dlužné dani za znárodněnou továrnu. Oldřich Uhlík zemřel v roce 1964, po osmi letech byl rehabilitován a vdova obdržela náhradu 550 Kčs…            


 

Oficiální anotace:

Publikace Jana Králíka „Karosář/Coach Builder OLDŘICH UHLÍK“ právě vychází v limitovaném nákladu 1000 kusů. Výpravná celobarevná publikace (formát A4, pevná vazba s přebalem, 208 stran, 260 původních fotografií, výstřižků, plánů, inzerátů) přibližuje česky a paralelně anglicky dramatický život Oldřicha Uhlíka (1888-1964). Z velmi chudých poměrů se vypracoval na nejlepšího českého a špičkového evropského karosáře. Vytvořil kreace pro vozy legendárních značek Bugatti, Rolls-Royce, Hispano Suiza, Austro-Daimler, Isotta-Fraschini, Imperia, Voisen, Bignan a mnoha dalších.

Přemýšlíte-li o originálním dárku pro své spolupracovníky, obchodní partnery, zahraniční hosty či VIP zákazníky, máte možnost udělat jim radost knihou, která je seznámí s dosud málo známou, avšak mimořádně významnou osobností a úžasnými automobily. 

Limitovaný počet 100 číslovaných výtisků je signováno původní Uhlíkovou raznicí z roku 1913 a podpisem autora, jímž je Jan Králík, známý jako autor více než dvaceti knih o historii motorismu u nás

Cena knihy činí 1000 Kč včetně DPH + balné a poštovné, cena číslované a signované publikace činí 1300 Kč včetně DPH + balné a poštovné. Při odběru dvou až deseti knih je cena 650 Kč za kus včetně DPH, při odběru nad deset kusů činí cena 600 Kč/kus včetně DPH.

Máte-li zájem o ukázku ve formě pdf (viz přiložená fotogalerie), kontaktujte prosím amatejka@km-publicity.cz, tel.: 602 222 886. Knihu je možno si objednat na adrese: Moto-Public, Na Třebešíně 10, 100 00 Praha 10.

Ukázka z knihy Jana Králíka "Oldřich Uhlík - Karosář"

Zdeněk Vacek