Škoda VOS: Pro bolševiky od Prahy po Peking

Monstrózní Škoda VOS (1950-1952) vozila Gottwalda, Zápotockého, maršála Rokossovského i čínského “Velkého kormidelníka” Mao Ce-tunga. Vládní řidiči si s ní užili svoje, seděli totiž naraženi na obrovský volant a manévrování nebyla hračka ani pro svalovce. V horkém létě představovala jízda očistec, na zástavbu klimatizace totiž nakonec nedošlo.

Test: Škoda VOS

Prezident Masaryk jezdil běžnými automobily bez speciální ochrany, dvanáctiválcem Tatra 80 dokonce se staženou střechou. Po atentátu na jugoslávského krále Alexandra v Marseille (1934) bylo rozhodnuto o výrobě prvního pancéřovaného vládního speciálu. Elegantní kabriolet Praga Golden pro prezidenta Beneše navrhla a vyrobila pražská karosárna Autoarma, stejný prý dostal i rumunský král Carol. Vůz se však nedochoval, takže informace o něm musíme brát s určitou rezervou. Po válce jej Beneš střídal se standardními limuzínami daimler, které od něj převzal Klement Gottwald.

Kvůli Gottwaldově korpulentní manželce Martě museli prodloužit rozvor o 100 mm. Klémův duch ve “vosce” zůstal dodnes.

Jenže vládci „nejspravedlivějšího společenského řádu“ se obávali o svůj život, byť to nechtěli přiznat. Pod dohledem generála policie Josefa Pavla se od roku 1949 začala rodit nová Škoda VOS – vládní osobní (podle jiných interpretací obrněný) speciál. Tatra i Praga od něj rychle daly ruce pryč, konstruktéři nechtěli riskovat vlastní život za sebemenší nezaviněný problém. Do hledáčku se dostal Oldřich Meduna, zkušený konstruktér tanků a nákladních vozidel včetně legendární „Barčy“ Škoda 706 R. Dostal úkol a 20 000 korun plus dalších osmdesát tisíc pro spolupracovníky. Robustní šestiválec Praga s litinovým blokem (5,2 l / 88,3 kW při 3200 ot./min), pro usnadnění údržby vysouvatelný na kolejničkách, spřáhli s převodovkou vybavenou synchronizací III. a IV. stupně. V Mladé Boleslavi vyrobili masivní žebřinový rám s přední dělenou a zadní tuhou nápravou, kompletace probíhala v opravně v Kosmonosích. Více podrobností se dozvíte v níže zobrazené knize, prodávané za 199 Kč.

Škoda VOS: Pro bolševiky od Prahy po Peking

http://www.grada.cz/katalog/seznam/utajene-projekty-skoda_5107/

Zbytky válečných zásob pancíře testovali v Milovicích. Přiložili k němu svazek granátů, odpálili a polovinu pětimilimetrové desky nenašli ani po důkladném pročesání okolní pláně.  Poldi Kladno proto vyrobila nový pancíř s příměsí kobaltu, Meduna jej pro jistotu zdvojil a do mezery vložil drátěné pletivo. To mělo změnit dráhu střelit a usnadnit její likvidaci. Po třech zásazích z pušky do jednoho místa se ale poldovácká ocel jen vyleštila. Okenní skla v tloušťce 52 mm slepili fóliemi a americkým lepidlem tak, že byly takřka čiré.

První prototyp připomínal spíš malý tank, měl se totiž pohybovat hlavně v krizových oblastech. Papaláši ale žádali něco pohodlnějšího, takže se začalo znovu a ve Vysokém Mýtě vyrobili karoserii podle Medunova návrhu. V souladu s dobovým popěvkem „Máme Prahu stověžatou a Martičku prdelatou“ ale soudružka Gottwaldová neprošla dveřmi, a tak se rozvor prodloužil o 100 mm.

Test: Škoda VOS

Další problém: žena generálního tajemníka KSČ Rudolfa Slánského byla těhotná, proto došlo na změkčení listových per. U Sodomky, v tehdejší Karose, dostali čalouníci za úkol doplnit pérovou vložku v sedadlech vrstvou filcu, peří (!) a potáhnout kůží. Takové nároky nebyly ani na tamtéž karosovaný rolls-royce pro britskou královskou rodinu! Extra jemné kožešiny jako přehoz přes kolena do mrazů přišly na 30 000 korun do každého vozu (Gottwald měl k dispozici tři). Velké potíže byly z extrémně přetíženými pneumatikami, na zakázku vyrobenými v pražském Mitasu. Jedna z asi 600 kusů praskla a sovětský maršál Konstantin Rokossovskij, ve vzpurném Polsku dosazený do vlády jako ministr obrany,  se ve „vosce“ převrátil do příkopu.

Test: Škoda VOS

Tuzemské brzdové obložení nevydrželo, proto dováželi holandské, a i tak povolilo ministertvo vnitra největší rychlost 80 km/h. Těžko ovladatelné „vosky“ patřily k nočním můrám řidičů našich i cizích stranických funkcionářů, darovali jsme je italským, polským, čínským a jiným soudruhům. Vytlačily je sovětské ZISy a ZILy, jeden z mála dochovaných kusů nám k „testu“ zapůjčila galerie Prague Classic Car Centre. Další z VOSek najdete například v expozici škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

Test: Škoda VOS

 

V galerii najdete desítky profesionálních fotografií Václava Nováka:

 

Zdeněk Vacek