SOUTĚŽ + RECENZE: Bentley Speed Six Blue Train od FOX toys (1:43, 1:18)

V nabídce společnosti FOX toys, největšího kamenného i internetového obchodu s automobilovými modely v ČR, najdete mezi 17 000 položkami také kvalitně zpracovaný Bentley Speed Six Blue Train (Minichamps) za atraktivní cenu 1250 Kč (1:43), případně 5450 korun za 1:18.

Z nabídky Fox toys: Minichamps 1:43

Závod mezi automobilem Bentley a rychlíkem “Le train bleu” vstoupil do historie – více si o něm přečtete níže. Pokud si na zopakování Barnatův výkonu v dnešním provozu netroufáte, můžete své nároky realizovat aspoň v měřítku 1:18 až 1:43. Oba krasavce zapůjčila redakci společnost Foxtoys. Větší lahůdce od společnosti Minichamps lze těžko něco vytknout, je propracovaná do nejmenších detailů. Líbí se nám hlavně provedení interiéru, ale dech se zatají také po otevření dvoukřídlé kapoty – šestiválec je prostě nádherný. Cena 5450 Kč sice nepůsobí právě lidově, ale považujeme ji za přiměřenou kvalitě. Za pětinu (přesněji 1250 Kč) získáte „Modrý expres“ v měřítku 1:43 od téže firmy. I když je výsledek stále velmi zdařilý, pozorné oko zaregistruje nejedno zjednodušení: provedení chladiče, chybějící ochranné štítky nad okny, jednobarevné zadní svítilny atd.   V obou případech se jedná o vynikající protihodnotu požadované částky.

Z nabídky Fox toys: Minichamps 1:43

Líbí se vám model 1:43 za 1250 korun? Do 15. února 2010 jsme o něj soutěžili.

Otázka zněla:

 Závodní automobil Bentley jel…

a) z Cannes do Londýna 

b) z Calais do Nice

c) z Paříže do Nice

d) z Nice do Calais

Správná odpověď: a) z Cannes do Londýna

Gratulujeme výherci: Marek Ondrák, Brno

Více o modelech a jejich případné objednávky: http://www.foxtoys.cz/

 

S rychlíkem o závod

 „Modrý expres“ (Le train bleu) z Calais na Riviéru inspiroval Agathu Christie i závodníka Woolfa Barnata: „Vsaďte se, že svým Bentleyem Speed Six vlak porazím!“  

Text: Zdeněk Vacek             Foto: Václav Novák a archiv

Dobový snímek Nuttingova kupé pro řidiče s navigátorem a třetí osobu vzadu napříč

Výkonné automobily Waltera Owena Bentleye patřily na přelomu 20. a 30. let ke sportovní a závodní špičce. Pro jejich mohutnost a bytelnost je tvůrce konkurenčních lehkonohých supersportů Ettore Bugatti posměšně nazýval „Nejrychlejšími náklaďáky na světě“. K nejúspěšnějím z nich patřil Speed Six (182 ks), představený v roce 1928 jako sportovnější verze Bentleye 6 ½ Litre (363 ks), vítěze dvou čtyřiadvacetihodinovek v Le Mans (1929 a 1930). Za volantem se střídali „Bentley Boys“ Woolf Barnato, „Tim“ Birkin a Glen Kidston.

V roce 1930 si Barnato – jediný „bentleyista“ se třemi skalpy z Le Mans – nechal od Gurneye Nuttinga navrhnout speciální kupé. Dozadu se vešlo jediné napříč umístěné sedadlo. Robustní žebřinový rám podvozku nesl tuhé nápravy o rozvoru 3569 mm. S hmotností 2200 kg si snadno poradil řadový atmosférický šestiválec SOHC (čtyřventilový rozvod) o objemu 6597 cm3 a výkonu 134 kW (pro Le Mans až 147 kW) při 3500 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvalo něco přes 14 sekund, největší rychlost činila 135 km/h. Hlavní omezení představovala příliš velká čelní plocha a aerodynamický odpor členitého podvozku i karoserie.

Z nabídky Fox toys: Minichamps 1:18

A teď už k vlastnímu příběhu. Modrý expres býval hojně využíván britskými turisty cestujícími z pověstných mlh Albionu na slunnou francouzskou Riviéru. Z poirotovské detektivky „Záhada Modrého expresu“ víme, že rychlík vyjížděl v jednu hodinu po poledni z přístavu v Calais a zamířil do Paříže, kde přibral další vagóny. Město objížděl, zastavoval na Gare du Nord i Gare de Lyon. Z metropole odjížděl časně večer a před ranním příjezdem do Marseille zastavoval v Dijonu, Chalons a Lyonu. Před cílem v Mentonu u italských hranic vysazoval turisty v šesti letoviscích Cote d´Azur (Azurového pobřeží) včetně Monaka.

Jednoho večera při večeři v cannském Hotelu Carlton (podle jiné verze na palubě jachty) závodník Barnato pobouřený vychvalováním rychlíku navrhl sázku 100 (podle jiných 200) liber: „Budu rychlejší! Druhý den 13. března 1930 vyrazil v 17:45 hod. bok po boku s vlakem. Od Lyonu museli motoristé bojovat s průtrží mračen, ve 4:20 ráno v Auxerre ztratili čas hledáním čerpací stanice. Ve střední Francii je pro změnu pronásledovala mlha, kousek za Paříží explodovala pneumatika. Následovala jízda non-stop  nocí po hrbolatých silnicích až k pobřeží (10:30). Přeplavili se do Anglie a uháněli k Londýnu. Do „Konzervativního klubu“ na St. James´s Street Barnato se spolujezdcem triumfálně vstupovali o čtyři minuty dříve, než rychlík dorazil do Calais. Prostě suverénní vítězství!  Dnes už ovšem víme, že s vlakem tehdy soutěžil Bentley s karoserií Mulliner a popsané kupé si Barnato od Nuttinga převzal až několik týdnů po soutěži s rychlíkem. Úctyhodnost sportovního výkonu to nijak nesnižuje. Ne náhodou vzdal Bentley v roce 2005 hold “Modrému expresu” upraveným modelem Arnage. 

V roce 2005 postavilo Bentley třicetikusovou edici Arnage Blue Train (6.75 V8/336 kW, 270 km/h)

 

Zdeněk Vacek