Jaguar slaví 75 let

V roce 2010 si Jaguar připomíná 75 let od okamžiku, kdy slavná britská automobilka poprvé použila toto jméno na sportovním modelu SS 100 Jaguar.

Text: Lukáš Vaverka, auto.cz

Jaguar 75 let

Kořeny automobilky, kterou dnes známe jako Jaguar Cars, sahají do roku 1922. Tehdy William Lyons (foto) založil továrnu na motocyklové sajdkáry Swallow Sidecars.

Jaguar 75 let

Portfolio se už na přelomu dvacátých a třicátých let rozšířilo o automobily vlastní konstrukce a v roce 1935 se objevil první ryze sportovní model. K typovému označení SS 100 dostal přívlastek “Jaguar” a stal prvním autem s touto značkou.

Slovo Jaguar bylo vybráno, protože symbolizuje eleganci a sílu. Tyto základní hodnoty vyznává automobilka v různých podobách dodnes. Značka Jaguar se v třicátých letech rychle ujala, a tak se dostala i na cestovní modely a do názvu samotné automobilky. Z pochopitelných důvodů Jaguar po válce od označení SS zcela upustil…

Jaguar 75 let

Významná kapitola v dějinách automobilky se začala psát v roce 1948, kdy se představil roadster XK120, ve své době nejrychlejší produkční automobil na světě. Na základě XK120 byl postaven závodní speciál C-Type, který v letech 1951 a 1953 zvítězil v 24hodinovce Le Mans.

Jaguar 75 let

Jeho nástupce D-Type navržený podle přísných požadavků na aerodynamiku přidal v letech 1955, 1956 a 1957 další tři triumfy. Zkušenosti ze závodů Jaguar využil při návrhu legendárního modelu E-Type, představeného v roce 1961.

Jaguar 75 let

Dalšími milníky bylo představení první generace sedanu XJ v roce 1968 a kupé XJ-S v roce 1975. Kupé XJ-S startovalo také v závodech cestovních vozů ETCC, v sezóně 1984 s ním Tom Walkinshaw získal mistrovský titul, když zvítězil i na starém Masarykově okruhu v Brně. Následoval návrat do vytrvalostních závodů, tentokrát mezi prototypy skupiny C, který byl korunován vítězstvím Le Mans v letech 1988 a 1990.

Jaguar 75 let

Pod kapotou modelů XJ12 i XJ-S pracoval vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,3 litru. Jaguar byl v 70tých letech vůbec první automobilkou, která tento typ motoru nasadila do masové výroby. Jaguar vyráběl svůj dvanáctiválec (na rozdíl od Ferrari nebo Lamborghini) po tisících a po válce byl prvním, kdo tento typ motoru umístil od čtyřdveřového auta. Mercedes a BMW jej následovali až na přelomu 80tých a 90tých let.

Na základě závodních prototypů vznikl také produkční supersport XJ220, který se v roce 1993 stal nejrychlejším silničním automobilem (349 km/h). http://www.autofun.cz/pod-lupou-jaguar-xj220-nejrychlejsi-auto-sveta-na-jeden-rok-1239/

Jaguar 75 let

V roce 1989 se Jaguar stal součástí koncernu Ford. Pro následující dvacetiletou etapu byl typický příklon ke konzervativnímu designu. Portfolio automobilky obohatily masovější modely S-Type a X-Type, do vrcholných modelů XJR, XKR a S-Type R se začaly dodávat kompresorové osmiválce. V letech 2000 až 2004 Jaguar také startoval v mistrovství světa Formule 1, na rozdíl od vytrvalostních závodů ale výrazných úspěchů nedosáhl.

V uplynulé dekádě došlo u Jaguaru k řadě změn. V nových modelech XK a XJ se objevuje samonosná celohliníková karoserie, do nabídky se zařadily dieselové motory a pod vedením Iana Calluma vznikl nový designový směr. Automobilka také změnila majitele, od roku 2008 patří společně s Land Roverem do impéria indického průmyslníka Ratana Taty.

Aktuální výrobní program zahrnuje tři modelové řady: sedan vyšší střední třídy XF, kupé a kabriolet XK a limuzínu XJ. I nadále se prodává také model střední třídy X-Type, který však bude vyřazen bez přímého nástupce.

Od letošního roku je oficiálním dovozcem Jaguaru do ČR společnost Jaguar Land Rover Austria. Dealerská síť se skládá ze dvou prodejních míst v Praze, dvou prodejců v Brně a jednoho ve Zlíně.

Zdeněk Vacek