Gullwingy se vrací na Carrera Panamericana

Dva gullwingy, tedy mercedesy se vzhůru výklopnými dveřmi, projedou trasu legendárního závodu Carrera Panamericana.

Prvním z nich bude ještě novotou vonící SLS AMG, jehož propagaci věnuje Daimler náležitou pozornosti, i když se rozhodně nejedná o masový model. Druhým je legendární 300 SL série W194, který toto doslova vražedné klání vyhrál v roce 1952. Kvůli dlouhé cestě za oceán opustil sál Races and Records (Závody a rekordy) továrního muzea Mercedesu ve Stuttgartu.

 Carrera Panamericana 1952, Mexiko. Závodní tým Mercedes-Benz (zleva): Hermann Lang, Erwin Grupp, Karl Kling a Hans Klenk, všichni s Mercedesy 300 SL Coupé (W 194), John Fitch a Eugen Geiger s Mercedesem 300 SL ve verzi Roadster (také série W 194).

Třetí ročník Carrera Panamericana byl jedním z nejvýznamnějších závodů sportovních vozů sezony 1952. Skončil dvojnásobným triumfem trojcípé hvězdy. Nejrychleji projeli 3111 km dlouhou trať Karl Kling se spolujezdcem Hansem Klenkem (oba se mimochodem objevili i v F1). Dosáhli času 18 h 51 min 19 s a o více než 35 minut porazili druhou posádku Hermann Lang/Erwin Grupp na stejném voze. Průměrná rychlost vítězů byla těsně nad 165 km/h, nešlo tedy o žádnou projížďku.

Během závodu se Klingovi a Klenkovi přihodila nehoda, která vstoupila do dějin automobilových závodů. V poměrně značných 250 km/h se srazili se supem, který prorazil čelní sklo a způsobil spolujezdci zranění hlavy, ten však byl schopen dále pokračovat. Mechanici nové okno zpevnili osmi tenkými svislými kovovými tyčkami, aby se podobná událost již neopakovala. Oběma jezdcům ani tato událost nezabránila “Carreru” 1952 vyhrát.

Jejich autentický vůz je jakýmsi “ochranným rámem” vybaven i dnes, což jej od všech ostatních exemplářů této řady odlišuje na první pohled.

Podrobné popisky k fotografiím naleznete přímo v galerii:

Aleš Sleeper Dragoun