RECENZE + SOUTĚŽ + HISTORIE modelu Hispano-Suiza Tulipwood (IXO/Foxtoys, 1:43, 790 Kč)

V nabídce společnosti FOX toys, největšího kamenného i internetového obchodu s automobilovými modely v ČR, najdete mezi asi 17 000 položkami také sérii IXO Museum. Zobrazená krásná “hispánka” 1:43 stojí 790 Kč.

Jaký automobil byl předobrazem pro zdařilou miniaturu společnosti IXO?

Hispano-Suiza H6C Tulipwood (1924) z edice IXO Museum stojí u Foxtoys 790 Kč  

Na zobrazeném klasikovi zaujme nejen nezvyklý tvar jeho karoserie s výrazně protáhlou špičatou zádí, ale také krásná barva dřeva. Jedná se o tulipánovník (Tuliptree), vyskytující se hlavně na východě Severní Ameriky a v některých oblastech Číny. Stromy se vypínají i přes 30 metrů, jejich lehké dřevo (490 kg/m3) vyniká houževnatostí a díky krásné struktuře i výrazné barvě se tradičně uplatňuje při výrobě nábytku nebo dveří. Ale pozor, luxusně jen vypadá, ve skutečnosti je levnější než ořechové dřevo či populární třešeň.

V tomto případě však rozhodla jeho nízká hmotnost. Výrobu speciální karoserie si v roce 1924 objednal Francouz André Dubonnet. Ano, ano, koňaky a aperitivy Dubonnet! Rodinné „špiritusnické“ jmění  investoval mimo jiné do výkonných sportovních automobilů, s nimiž také sám závodil.

Letecká továrna Nieuport z francouzského Bois-Colombe dosáhla snížení hmotnosti karoserie pod hranici 80 kg. Hodilo se jí aviatické know-how (aeroplány tehdy ještě používaly převážně lehké dřevo a plátno místo kovových nosníků a plechů). Zásady aerodynamiky otiskly svoji pečeť hlavně na blatníky a dlouhou záď, zakončenou výfukem plnícím roli aspoň symbolické pomocné trysky. Kostru karoserie tvořila žebra o mocnosti zhruba 20 mm, pokrývaly ji přibližně třímilimetrové dýhy, přichycené mosaznými nýty. Práci se dřevem usnadnilo předchozí napaření. Po přebroušení povrchu následoval bezbarvý lak.

RECENZE + SOUTĚŽ + HISTORIE modelu Hispano-Suiza Tulipwood (IXO/Foxtoys, 1:43, 790 Kč)

Karoserie měla působit dostatečně reprezentativně na korzu v Paříži i francouzské Riviéře, ale přitom být prakticky využitelná při sportovních podnicích, jichž  se André Dubonnet účastnil. Obojí se podařilo splnit stoprocentně. V náročné soutěži Targa Florio 1924, pořádané na Sicílii a pověstné kromě náročného kopcovitého terénu i náročným klimatem a „nezapamatovatelným“ počtem zatáček,  dojel Dubonnet šestý v celkové klasifikaci. K dalším úspěchům patřilo páté místo v Coppa Florio a prvenství ve třídě automobilů nad 4,5 litru.

Lahůdkové karoserii důstojně sekundovala také prémiová technika značky Hispano-Suiza. V jejím názvu najdete zaklíčován jeden z výrobních závodů, nacházející se ve Španělsku, chybí francouzská centrála, zato slovo „Suiza“ vzdává hold původem švýcarskému šéfkonstruktéru Marcu Birkigtovi. „Hispánsky“ patřily v meziválečném období k absolutní špičce, jejich šestiválce OHC byly odvozeny z leteckých motorů V12, vyrobených během první světové války v ohromujícím počtu více než 50 000 kusů. K zajímavostem patřilo svislé umístění ventilů v hlavě, ovládaných jediným vačkovým hřídelem, dále široká aplikace hliníku a pečlivé dílenské zpracování. Populární model H6B byl od roku 1925 licenčně vyráběn plzeňskou Škodovkou a první exemplář sloužil prezidentu T.G. Masarykovi skoro deset let.

Zobrazený speciál má podvozek silnější verze H6C s objemem osmi místo 6,6 litru a výkonem 147 kW při 3050 ot./min. Používá snížený chladič a nádrž na 175 litrů benzinu, skrytou v zádi. Krasavec patří k pýchám kalifornského muzea Blackhawk.

Ale pozor, existovaly i jiné “dřeváky” na podvozku hispano-suizy, viz zobrazený typ karoserie dual-cowl od firmy Labourdette (1922):

RECENZE + SOUTĚŽ + HISTORIE modelu Hispano-Suiza Tulipwood (IXO/Foxtoys, 1:43, 790 Kč)

 

RECENZE MODELU

Společnosti IXO se podařilo zachovat charakteristické rysy originálu, proporce i barevné provedení působí věrohodně. Navzdory velmi členité karoserii se nevytratily atraktivní a nezvyklé detaily, třeba naznačené dřevěné laťky či kovový spojovací materiál. Povšimněte si rovněž propracování drátového výpletu kol, zdařilého chladiče i provedení přístrojové desky s tehdy nezvykle velkým počtem “budíků”. Ještě by se nám líbilo vyklápěcí “sedátko pro tchými”, ale to už by v případě modelu 1:43 patřilo skutečně k raritám.

Použité materiály i dílenské zpracování jsou na velmi vysoké úrovni a výsledek doslova září v řadě jiných – “konfekčnějších” – modelů. Za velmi rozumnou finanční částku tak získáte od Fox toys atraktivní ozdobu do své vitrínky.  

Líbí se vám model 1:43 Hispano-Suiza Tulipwood za 790 korun? Můžete si o něj zasoutěžit!

Hispano-Suiza H6C Tulipwood (1924) z edice IXO Museum stojí u Foxtoys 790 Kč  

O model jsme soutěžili, otázka zněla:  Automobily Hispano-Suiza byly vyráběny:

a) ve Švýcarsku

b) ve Španělsku

c) ve Španělsku, Švýcarsku a Československu

d) ve Španělsku, Francii a Československu

Správná odpověď:

d)

Výherci  Janu Hohlovi z Tachova gratulujeme!

Více o modelech a jejich případné objednávky: http://www.foxtoys.cz/

V galerii najdete snímky Václava Nováka:

Zdeněk Vacek