RECENZE + SOUTĚŽ: Kniha Velorex (Grada)

RECENZE + SOUTĚŽ: Nakladatelství Grada věnuje historii motorismu dvě ediční řady: monografie jednotlivých typů vozidel a osobností. Do první z nich spadá 140stránková publikace Ivo Fajmona “Velorex – historie, vývoj, technika, současnost”. Jedná se o jedno z nejlepších zpracování tohoto atraktivního tématu  – dějin nesmrtelného “hadráku”.

 

 Ukázka z knihy Ivo Fajmona "Velorex - historie, vývoj, technika, současnost" (Grada, 140 s, 289 Kč)

Tato legenda českých silnic platí za esenciální výdobytek socialistického automobilového surrealismu. Za příznivou cenu 289 korun je možné koupit velmi zdařilou publikaci o 140 stranách s bezmála třemi sty fotografiemi a dobovými grafikami, tabulkami specifikací jednotlivých verzí atd. Především tu najdete čtivý text vyprávějící příběh od prapočátků ve velodílně bratrů Stránských v parníku u České Třebové po dnešní  srazy nadšenců, expedice, účinkování velorexu ve filmech a další zajímavosti.

Z obsahu: historie Velorexu – přehled sériově vyráběných typů – lidé kolem Velorexů – vývojová dílna Doly v Novém Hrádku – konstrukční odlišnosti – technické zajímavosti – příbuzní velorexu – novodobá historie – Velorex: víc než auto – barevná příloha.

Ukázka z knihy Ivo Fajmona "Velorex - historie, vývoj, technika, současnost" (Grada, 140 s, 289 Kč)

Na knize si ceníme hlavně značné informační hodnoty, řady unikátních dokumentárních snímků (včetně pohřbu konstruktéra Františka Stránského s rakví převáženou na střeše vozítka a policejní fotografie z jeho osudové nehody), přehledných tabulek a připomenutí velkých cest velorexů do zahraničí, jejich účinkování ve filmech i počítačové hře, geneze novodobého velorexu atd.

Za 140 stran formátu 22 x 17 cm požaduje Grada přiměřených 289 korun. Tato částka je lákavá i s ohledem na ostatní knihy na toto téma.

Více na http://www.grada.cz/velorex_6107/seznam/katalog/

V naší fotogalerii naleznete na ukázku několika stran z této publikace!


 

Líbí se Vám? Objednávejte publikaci na http://www.grada.cz/Do 15. června 2010 jsme soutěžili o poukázky po 300 Kč (pět výherců) na nákup libovolné publikace Grada!

Soutěžní otázka zněla:

Proč se předchůdce Velorexu jmenoval Oskar, co to znamená?

a)         jméno v kalendáři v den, kdy vyjel prototyp

b)         křestní jméno konstruktéra Stránského
c)         zkratka ze slov “osobní karoserie”
d)         zkratka ze slov “kára na ose”

Správná odpověď: D)

 Výhercům blahopřejeme: Petr Žák, Jihlava – Jan Dvořák, Pardubice – Lenka Kozempelová, Poprad – Marie Švecová, Praha 9 – Ladislav Sedláček, Nivnice  

RECENZE + SOUTĚŽ: Kniha Velorex (Grada)  

Neznámá dcera “hadráku”: Česká isetta

Bublinovité vozítko s nástupním otvorem pod výklopnou čelní stěnou vzniklo v Itálii a licenci isetty koupilo i BMW. U nás inspirovalo prototyp Motorex na bázi Velorexu. 

Tříkolka známá jako velorex se vyráběla dvacet let a definitivně skončila v roce 1971. Úsporou čtvrtého kola chtěli konstruktéři ušetřit hmotnost i materiál, nemluvě o zjednodušení konstrukce převzetím zadní části motocyklu. Jenže „hadráky“ byly se stabilitou na štíru, a to nejen při couvání na jeden ze čtyř rychlostních stupňů (!).

Konstruktéři se proto řadu let pokoušeli o vytvoření modernějšího nástupce se čtyřmi koly a úhlednější i odolnější karoserií. Vždyť textilní potah vyplynul z poválečné nouze, kdy otcové oskarů bratři Stránští sáhli po montérkovém plátnu. Finální podoba, nepříliš vzhledná čtyřkolka Velorex 435-0, se nakonec vyráběla necelé tři roky a vzniklo pouze 1380 kusů.

Mnohem zajímavější jsou její předchůdci „zamrzlí“ ve stádiu prototypů. Pravzorem se stala bublinovitá čtyřkolka Isetta s minimálním rozchodem zadních kol, nevyžadujícím diferenciál vyrovnávající rozdíly (diference) v rychlosti otáčení pneumatik v zatáčce. Firma Iso používala výklopnou čelní stěnu, přístup k sedadlům usnadňovalo současné odchýlení řídící tyče s volantem i minimalizované přístrojové desky. Licenční „bublinky“ vznikaly v Belgii, Brazílii, Francii, Německu, Španělsku a Velké Británii. Projekt retra BMW Isetta ohlášeného před třemi lety na rok 2010 potichu zhasl nejen kvůli krizi, ale také bezpečnostním normám.

RECENZE + SOUTĚŽ: Kniha Velorex (Grada)

Ve Velorexu začínal roku 1954 s vývojem vlastní čtyřkolky Mojmír Stránský, později „odejitý“ z politických důvodů. V listopadu 1955 se zapojily Závody 9. května v Praze, čili Jawa. Ač měla na trhu teprve rok starou „kývačku“, trápil ji výrazný pokles exportu motocyklů a lidové vozítko se zdálo ideální náplastí. Na západě byl po nich hlad, v NDR a SSSR už na nich také pracovali. Vysoká priorita úkolu mu zajistila statisícové investice, v Německu byly k prostudování zakoupeny BMW Isetta (kresba), „stíhačka na kolech“ Messerschmitt Kabinenroller. Fuldamobil (foto), Maico, Fiat 600 atd. Práce vedl ing.- Miloš Hanousek, podvozek měl na starost Velorex, motor Jawa a karoserii podnik OPK v Sadské. Její tvary navrhl Josef Sodomka, dojíždějící ve velorexu z LIAZu v Mnichově Hradišti, kde tehdy pracoval.

RECENZE + SOUTĚŽ: Kniha Velorex (Grada)

Pod názvem Motorex, později Jawamobil vznikly čtyřmístné prototypy s kovovou i laminátovou karoserií včetně líbivého modrobílého provedení. Ve Strakonicích pro ně vyvíjeli dvouválcový boxer 340 cm3, počítalo se s diferenciálem a zpátečkou. Na rozdíl od osety zůstal sloupek řízení po otevření dveří pevný, ale širší nástupní otvor tuto nevýhodu kompenzoval. Projekt vyšuměl, ač v Německu BMW vyrábělo isetty až do roku 1962 v celkovém počtu 161 360 kusů! S novým vedoucím a konstruktéry ustoupila v roce 1959 „česká isetta“ méně pohledným čtyřkolkám, ale ani jedna z nich nebyla dotažena  do finále.

Zdeněk Vacek