Volkswagen Polo – na cestě k dokonalosti (2. část)

První dvě generace Volkswagenu Polo si získaly pověst kvalitních a spolehlivých vozů. Třetí z roku 1994 nasadila laťku ještě výš a čtvrtá (2001) v tomto trendu pokračovala. Současná pátá generace Pola je už na dohled k dokonalosti, což potvrzují tituly evropského a světového vozu 2010.

Text: Karel Haas 

Polo III (1994–2001)

VW Polo třetí generace (foto, interně Typ 6N) se světu představilo v roce 1994 jako zcela nový model, poprvé nabízený kromě třídveřové verze také jako pětidveřový hatchback. Moderní koncepce Pola a poměr cena/výkon byly po zásluze odměněny druhým místem v anketě Evropský vůz roku 1995 (vyhrál Fiat Punto). Nové Polo sdílelo podvozkovou platformu s koncernovým Seatem Ibiza druhé generace a řada mechanických dílů byla záměnná s modelem Volkswagen Golf třetí generace. Ostatně Golfu se Polo přiblížilo i designem. Polo sdílelo s Ibizou nejen motory a palubní desku, ale od Seatu si v srpnu 1995 “půjčilo” celý model Cordoba ve verzi se stupňovitou zádí resp. kombi a nazvalo je Polo Classic resp. Polo Variant. U obou modelů došlo pochopitelně ke kosmetickým úpravám vzhledu (maska chladiče, nárazníky, světlomety). Na zkrácené verzi platformy Typ 6N se také vyráběla městská vozidla Volkswagen Lupo a Seat Arosa.

 VW Polo třetí generace přišlo na svět v roce 1994 jako zcela nový model, poprvé nabízený také jako pětidveřový hatchback.

Proti předešlé generaci narostla karoserie třetího Pola ve všech směrech. Rozměry 3715 x 1655 x 1420 mm překonalo Polo dokonce Golfa první generace (při stejném rozvoru 2400 mm). Hladké a přitom elegantní tvary dávaly Polu slušnou aerodynamiku s koeficientem odporu vzduchu 0,32. Obdélníkové světlomety navazovaly na směrovky a masku chladiče ve tvaru písmene U oživovalo chromované logo VW. Zadní stěna byla opět téměř svislá, s velkými koncovými světly.

Výčet pohonných jednotek Pola III začínal maloobjemovým čtyřválcem 1043 cm3 (33 kW/45 k), nahrazený od roku 1996 litrovým motorem s vícebodovým vstřikováním a výkonem o 5 koní vyšším. Následovala třináctistovka (40 kW/55 k) a ze škodovek známá šestnáctistovka (55 kW/75 k). V roce 1997 se v Polu objevil první šestnáctiventilový motor 1.4 16V s výkony 55 nebo 74 kW (Polo 16V) a pro model GTI dokonce 92 kW (125 k). Vznětové motory zastupoval od roku 1995 motor 1.9D (47 kW) a o rok později stejně výkonný 1.9 SDI s atmosférickým plněním a přímým vstřikem paliva. Kdo měl zálusk na “klasiku” TDI, musel zvolit Polo Classic nebo Variant. Akční modely Pola lákaly mladé zákazníky různými extravagancemi, například velkou elektricky ovládanou střechou (Polo Open Air) nebo divokým zbarvením (Polo Harlekin).

Jak je zvykem, dočkala se i třetí generace faceliftu. Do modelového roku 2000 vstoupilo Polo v důkladně přepracované podobě (foto, Typ 6N2) s údajně 60% nových dílů. Vpředu dostalo Polo větší světlomety s čirou optikou, zvětšilo se i logo VW, nepatrně zasahující do kapoty. Vzadu se tabulka poznávací značky přemístila z víka na nárazník, k lepšímu se změnila i přístrojová deska. Novinkou v nabídce motorů byl tříválcový 1.4 TDI (55 kW/75 k). Změnilo se také značení úrovně výbavy na Comfortline, Trendline a Highline. Vrcholem celé řady bylo sportovní Polo GTI, poháněné motorem 1.6 16V s výkonem 92 kW a vybavené xenonovými světlomety. Vyrobilo se jich jen kolem 3000 kusů.

V roce 1999 se Polo představilo v důkladně přepracované podobě. Až 60% dílů bylo nových. Vpředu dostalo Polo větší světlomety s čirou optikou.

Polo IV (2001–2008)

Frankfurtský autosalon v září 2001 se stal místem premiéry čtvrté generace Volkswagenu Polo (foto, Typ 9N)postavené na platformě sdílené s vozy Seat Ibiza a Škoda Fabia. Jako vždy došlo ke zvětšení vnějších rozměrů karoserie, tentokrát ještě výraznějšímu. Čtvrté Polo měřilo na délku 3897 mm (o 182 mm více), na šířku 1650 mm a na výšku 1465 mm. Zvětšil se i rozvor na 2465 mm. Větší karoserie pomohla hlavně v interiéru zvětšením prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Design přední části připomínal čtveřicí kruhových světlometů menší model VW Lupo. Zboku a zezadu se zase Polo podobalo většímu Golfu. Pětidveřová verze se od třídveřové lišila třetími bočními okénky.

 Karoserie VW Polo čtvrté generace se prodloužila na 3897 mm, což prospělo hlavně prostoru před zadními sedadly.

Polo IV nabízeno zákazníkům široký výběr motorů. Nový benzinový tříválec 1,2 litru 12V s výkonem 47 kW, doplňovaly čtyřválec 1,4 litru 16V (55 kW a 74 kW) a stejně výkonný tříválcový turbodiesel 1.4 TDI. Milovníci vůně nafty si přišli na své vznětovými čtyřválci 1.9 SDI a 1.9 TDI (47 resp. 74 kW). Nabídka se postupně dál rozšiřovala o motory 1.2 6V (40 kW), 1.4 FSI (63 kW) a 1.4 TDI (51 a 59 kW).

Kromě tří a pětidveřového hatchbacku se Polo IV vyrábělo také ve verzi mini SUV ve stylu off-roadů, nazvané Polo Fun, ale navzdory vzhledu mělo jen přední pohon. Sedan se stupňovitou zádí Polo Classic (o 28 cm delší než hatchback) se vyráběl a snad dosud vyrábí Brazílii, Jižní Africe a Číně.

Po třech letech výroby přišel Volkswagen v roce 2005 s faceliftem Pola IV (foto, Typ 9N3). Polo dostalo mimo jiné nové světlomety ve stylu Passatu a nově uspořádaná koncová světla. Na designu se podílel věhlasný Walter de’Silva. Následníkem modelu Polo Fun se stalo CrossPolo, tentokrát ve stylu jakéhosi mini MPV, opět bez pohonu všech kol. V říjnu 2005 se v Austrálii představilo Polo GTI poháněné benzinovým turbomotorem 1.8 20V s výkonem 110 kW (150 k), převzatým od Golfu GTI a Passatu. Ve verzi Polo GTI Cup Edition byl tento motor vyladěn na 180 koní. Dalším derivátem Pola byla verze BlueMotion (2006) s motorem 1.4 TDI a spotřebou 3,9 l/100 km.

Polo V (od roku 2009)

Zatím poslední, pátá generace Volkswagenu Polo (foto, Typ 6R) debutovala na Ženevském autosalonu v březnu 2009 a setkala se s mimořádným zájmem odborníků i motoristické veřejnosti. Zcela novou platformu sdílí se čtvrtou generací Seatu Ibiza a novým Audi A1. Design nového Pola následuje poslední generaci Golfu, zejména tvarem světlometů a maskou chladiče. Kapota a boky vozu mají ostřejší prolisy. Pětidveřová verze si ponechala troje boční okna, třídveřová, debutující o půl roku později ve Frankfurtu, má dolní hranu bočních oken elegantně zdvihnutou. Vzadu dominují velké koncové svítilny.

Pátá generace Volkswagenu Polo debutovala na Ženevském autosalonu 2009. Design přídě připomíná poslední, 6. generaci Golfa.  

Rozměrově narostlo Polo jen málo (vnější rozměry 3970 x 1682 x 1485 mm, rozvor 2470 mm), objem zavazadlového prostoru se zvětšil na 280 litrů, ale proti předchůdci se snížila hmotnost vozu. Pohotovostní hmotnost nejslabšího Pola je 1067 kg. Moderní podvozek má vpředu vzpěry McPherson, kombinované se spodními příčnými rameny a vzadu vlečená ramena, spojená zkrutnou příčkou. Velká pozornost byla věnována bezpečnosti. Jako jeden z mála vozů této třídy má standardně ESP, ABS, EDS a MSR. Samozřejmostí jsou čelní a boční airbagy. Právem získalo nové Polo pět hvězdiček od EuroNCAP.

Základ palety nabízených motorů tvoří tříválce HTP (1.2 6V/44 kW a 1.2 12V/51 kW), následují čtyřválce 1.4 16V/63 kW a nový přeplňovaný 1.2 TSI/77 kW. Vznětové motory zastupuje nový čtyřválec 1.6 TDI se vstřikováním common-rail ve výkonových verzích 55, 66 a 77 kW s kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Kromě pětistupňové manuální převodovky se u výkonnějších modelů nabízí manuální šestistupňová a sedmistupňová DSG.

Kromě sériového Pola se v Ženevě 2009 představil koncept úsporného modelu Polo BlueMotion. Jeho tříválcový turbodiesel 1.2 TDI/55 kW a některé aerodynamické úpravy (snížená světlá výška, zakrytý podvozek a pneumatiky s nižším valivým odporem) dokázaly spolu s automatickým vypínáním motoru a regenerací brzdné energie snížit kombinovanou spotřebu podle VW na pouhých 3,3 l/100 km. Posledními přírůstky do rodiny modelů Polo jsou na letošním ženevském autosalonu představené Polo GTI a CrossPolo. Nová generace Pola GTI má pod kapotou zážehový čtyřválec 1.4 TSI s přímým vstřikováním paliva a přeplňování kompresorem a turbodmychadlem. Výkon 132 kW (180 k) přenáší na přední kola sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Maximální rychlost je 229 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,9 s. Nové CrossPolo má větší světlou výšku a plastové kryty lemů blatníků, prahů a spodní části dveří.

Co dodat? Současný Volkswagen Polo páté generace je prostě ten nejlepší v kategorii malých vozů. To si alespoň myslí poroty, které tento vůz vyhlásily Evropským vozem 2010 a na letošním dubnovém autosalonu v New Yorku dokonce Světovým vozem roku 2010. Je docela symbolické, že stejné tituly získal pro Volkswagen i větší bratr Pola, Golf (evropský titul v roce 1992 a světový vloni).

Podrobné popisky k fotografiím naleznete v galerii:

Zdeněk Vacek