200 let firmy Peugeot: Odvozeno z pily

Peugeoty zná už deset generací dřevorubců! Výročí 120 let výroby automobilů jsme si připomněli v muzeu v Sochaux i za volantem ikon lví historie, včetně lemanské „devětsetpětky“.  

 Eric Helary nostalgicky přihlíží oživování lemanské legendy 905 (1993)

I když jsou peugeoty proslulé hlavně líbivým designem a komfortním pérováním (jako jedna z mála značek používá vlastní tlumiče), mnohé dokážou i po letech nádherně řezat zatáčky. Není divu, když právě dřevorubecké náčiní bylo prvním výrobním sortimentem už když Napoleon válčil u Slavkova. Do pestré historie lemovanou dláty, pilami „kaprovkami“, ale i domácími roboty, mlýnky a myčkami nádobí nás dokonale vtáhlo nedávno rozšířené firemní muzeum. Najdete je stejně jako hlavní výrobní závod Peugeotu ve východofrancouzském Sochaux, nedaleko švýcarských a německých hranic (viz samostatný text). V překvapivě skromné, ale o to efektivnější renovační dílně oživují a pak udržují v provozuschopném stavu zhruba třetinu ze 450 exponátů muzea a jeho bohatého depozitáře.

Právě tyto pokladnice se nám otevřely a umožnily vyzkoušet si na vlastní kůži, jak obrovský posun zaznamenaly hlavně jízdní vlastnosti automobilů. Od pohupování typu 135 (1911) s tuhými nápravami na půleliptických listových perech bez tlumičů na dlažbě vyvolává mořskou nemoc, náklon v zatáčce vyvolal u vedle sedícího čínského novinářů zblednutí a zatnutí nehtů do bočnice otevřené karoserie tourer. Estetické kvality nelze upřít kabrioletu 302 (1937) s typickým zanořením „šilhajících“ světlometů pod masku chladiče. Atypický šnekový převod v rozvodovce umožnil potlačit středový tunel, takže pro nohy zbylo nezvykle dost místa. „Bez obav, mažeme speciálními oleji pro klasiky a pečlivě hlídáme hladinku,“ směje se renovátor, když připomeneme pověstné přidírání „šneků“.

Po sejmutí masky vyniknout typické „utopené“ světlomety modelů 202, 302 a 402

Do nové celokovové éry jsme vjeli poválečným Peugeotem 203 s citelně tužší karoserií a decentně bublajícím čtyřválcem. Tenhle šlágr našel přes 700 tisíc zákazníků a pomohl značce zpátky na výsluní. Vracíme archaické klíčky a přebíráme modernější oplastované. Na pohledných liniích kabrioletů 204 a 304 z přelomu 60. a 70. let už je patrný vliv italského studia Pininfarina, s nímž Peugeot spolupracuje dodnes. Zpoza volantu se usmíváme kvalitě plastů i jejich ležérnímu slícování, trochu bojujeme s trojkou v řekněme nejasné kulise. Ale měkká spojka a pružnost motoru si nás brzy získají, než proskáčeme odpoledním provozem v Sochaux. Neodolali jsme a naladili stylové rádio s pozapomenutým jménem Marconi, symbolem psíka naslouchajícího před gramofonem „hlasu svého pána“ (His Master´s Voice).

Po Peugeotu 204 jsme si vychutnali i větší otevřený 304

Ještě více pohodlí v měkkých, velkoryse polstrovaných sedačkách divokých pastelových barev jsme užili na palubě „pětsetčtyřky“, zvláště kupátko dokáže svými perfektně vyváženými proporcemi nadchnout i po čtvrtstoletí. V sedanu se zřejmě vydrolilo pojivo ve volantu a houbovitý věnec se nepříjemně protáčel na vnitřním ocelovém prutu. Proč ne, za jediné dopoledne jsme zažili spoustu překvapení všeho druhu.

Po slunečných silničkách u švýcarských hranic jsme zamířili zpátky do města a po dunících deskách snad kryjících díry v podlaze proskákali dávno nepoužívanou továrnou do třetího patra, kde kdysi skladovali karoserie. V ponurých kulisách se nám otevřela pokladnice muzejního depozitáře. K extravagantním designovým studiím patří třeba Peugeot 1007 s dřevěnými zámeckými židlemi místo sedadel, „dvěstěšestka“ porostlá umělým mechem, ale i originální argentické „drožky“ typu 504, filmové rekvizity z komedií Taxi, taxi!, či jediný kus luxusního kabrioletu 505 zamýšleného pro americký trh.

Jediný vyrobený kabriolet 505, zamýšlený pro export do USA

Zážitky z říše lvů gradovaly na autodromu Belchamp. Surreálně působil třeba kontrast mezi koženkou potaženou dřevěnou kostrou Peugeotu 301 Miramas (1932) a válečnými barvami aktuálního RCZ Nürburgring. Nechyběly soutěžácké legendy, kromě pekelně rychlého, ale hůře ovladatelného 205 T16 třeba nenápadné 404 (1967). To prokázalo robustnost peugeotů ve východoafrické rallye.

Peugeot 404 se sice dost naklání, ale v jihoafrické rallye triumfoval spolehlivostí

Od ladných křivek lemanského roadsteru darl´mat (1937) nás odlákal řev jiné hvězdy vyhlášených čtyřiadvacetihodinovek. Startování placky 905 zabralo dost času, ale výsledek stál za to. Zvláště když se do kokpitu vsoukal Eric Helary: „Po sedmnáctileté pauze jsem se tu okamžitě zabydlel. Vše je na svém místě a auto se chová přesně tak, jak se mi vrylo do paměti,“ zavzpomínal. Na okruhu jej střídá úsporný jednomístný 404 Diesel (1965), následovaný nandanou 504 Coupé V6, ale před dvojici klasiků kymácejících se v zatáčkách se už dere „wé-er-céčko“ řady 206. během několika hodin jsme si připomněli bezpočet tváří lvů ze Sochaux. V současné době desátá největší automobilka světa vítězí v motosportu již 115 let (1. závod světa). Po propadu výroby na devítileté minimum se, zdá se, již odráží ode dna a z desátého místa se do pěti let chce stát světovou sedmičkou.  

Podrobné popisky naleznete přímo ve fotogalerii:           

 

Klíčová data

19. června 1810    Založení ocelárny a strojírny Peugeot Fréres (bratři Peugeotové) v Sochaux. Denně se zpracovávalo asi 100 kg oceli.

1840 Mlýnky na kávu, krinolíny, rámy deštníků apod., ještě se slonem ve znaku

1858 Registrováno lví logo

Původního slona vystřídal v logu lev, který mění tvář podle módy

1886 Nízká jízdní kola „bezpečníky“ s řetězovým pohonem

1889 První automobil (parní tříkolka), 1890 již benzinový s motorem Daimler

1912 Lidový typ Bébé, navržený Ettore Bugattim

1932 Krize redukuje výrobu ze 43 000 na 28 000 peugeotů ročně

1938 Typ 402 s elektromechanickým řazením Cotal a zkušebně i naftovým motorem

1948 Peugeot 203, tahoun poválečného růstu (700 000 ks)

1955 Počátky spolupráce s Pininfarinou

1974 Převzetí 90 % Citroenu, vznik PSA

1983 Peugeot 205, verze Turbo 16 s motorem vzadu šampionem v rallye (1985, 1986)

1992 Peugeot 905 poprvé vítězí v Le Mans, napřesrok je první druhý i třetí    

1999 Kralování 206 v seriálu WRC

2009 Historická double, vítězství naftového 908 HDi FAP v Le Mans

2011 Dieselelektrický Peugeot 3008Hybrid4

 

Kumulovaná výroba*

Rok / Kusů

1925: 100 000

1952: 1 000 000

1959: 2 000 000

1976: 10 000 000

1988: 20 000 000

1996: 30 000 000

2002: 40 000 000

2008: 50 000 000

2010: asi 55 000 000**

Poznámka: * Součet osobních a užitkových automobilů, ** Nárůst se zpomalil, kvůli krizi poklesla vloni výroba na 1 842 000 automobilů, nejméně od roku 2001.

Zdroj Peugeot

Víte, že…

-       lev ve znaku od roku 1858 symbolizoval vlastnosti pil Peugeot: odolnost (zubů), pružnost (čepele) a rychlost (řezání)?

Začalo to pilami a truhlářským nářadím, mlýnky přišly až později

-       Peugeot vyrábí (od roku 1934) nejvíce kupé-kabrioletů na světě, první velkou sérií bylo 700 000 kusů typu 206 CC?

-       se jedná o desátou největší automobilku světa?

-       průkopnický filtr pevných částic (Peugeot 607 z roku 1999) už dostalo přes 2,3  milionu peugeotů?

-       Peugeot používá tlumiče pérování vlastní výroby?

-       patentově chráněné trojciferné typové označení s nulou uprostřed (otvor pro prostrčení startovací kliky) se používá 81 let?

-       Peugeot vyhrál první oficiální automobilový závod na světě Paříž – Bordeaux – Paříž (1895)?

-       v Amazonii je z prostředků firmy vysazován „uhlíkový rezervoár“ více než dvou milionů stromů, absorbujících ze vzduchu CO2?

-       v 70. letech vyráběl Peugeot až 400 000 bicyklů ročně?

-       v kategorii motocyklů a skútrů je Peugeot evropskou čtyřkou, ve dvou stopách (kumulovaně PSA, tedy Peugeot + Citroen) dvojkou a v lehkých užitkových automobilech jedničkou s tržním podílem 22,2 % (2009)?

Zdroj: Peugeot

Stylové zátiší firemního muzea  

Muzeum a depozitář

Přímo v Sochaux je od roku 1988 otevřeno firemní muzeum s mimořádně pestrými sbírkovými fondy od prvních pil a jiného hlavně truhlářského nářadí přes mlýnky a domácí spotřebiče včetně mixérů či myček, jízdní kola a motocykly (350 kusů), letecké i lodní motory po automobily včetně konceptů z autosalonů. Navrch tu archivují přes dva miliony dokumentů. Letos byla nově otevřena výstavní plocha o 3000 m2, přibylo hlavně užitkových a závodních vozidel.

K magnetům patří první osobní peugeoty z 19. století s německými motory Daimler V2 a žhavicí platinovou trubičkou místo svíček, kupé-kabriolet 401 Eclipse (1934) podle patentu pařížského zubaře G. Paulina, nebo rallyové legendy, rekordní 404 Diesel (1965) či „lemanský“ Peugeot 905 (1993). 

První automobilový závod na světě vyhrál peugeot, v nové expozici je dokumentováno 115 let v motosportu

Zdeněk Vacek