Peugeot 201: První trojciferný lev

Bez charakteristického typového označení s nulou jako prostředním ze tří čísel jsme si donedávna (do nástupu „tisícovkové“ řady) neuměli Peugeoty představit.

 Typové označení se třemi číslicemi a nulou uprostřed se používá od roku 1929

Primát patří Peugeotu 201. V předválečném období tvořila nula na spodní části masky chladiče coby otvor k prostrčení startovací  kliky. Současná „šestsetsedmička“ pro změnu skryla do kroužku tlačítko odjišťující víko zavazadelníku. Typ 201 hrál v historii 200 let firmy Peugeot a 120 let výroby automobilů velmi důležitou roli, pomohl totiž stabilizovat ekonomickou situaci továrny a zmírnit tlaky na propouštění během světové hospodářské krize. Do prodeje se totiž dostal na podzim 1929, krátce po krachu na newyorské burze. Kompaktní peugeot s rozvorem 1470 mm o délce 3800 milimetrů byl již vyráběn pásově, což umožnilo zvýšit produktivitu práce a nabízet prostorný a komfortní čtyřmístný automobil za přiměřenou cenu.

Nejvíce se prodávaly dvoudveřové čtyřmístné uzavřené karoserie, místo plechu se uplatnila levnější umělá kůže

Díky pohotovostní hmotnosti 890 kg se jednalo o poměrně obratné vozidlo s příjemně lehkým řízením a měkkými listovými pružinami, tuhá zadní náprava snesla i tvrdé rázy při zapadnutí kola do většího výmolu. V roce 1931 dostal faceliftovaný Peugeot 201C nezávislé zavěšení předních kol, citlivěji „našlapujících“ než původní tuhá náprava. Do volantu se už tolik nepřenášely vibrace, vozidlo se znatelně ztišilo. Peugeot hrdě zdůrazňuje, že se prý jednalo o první sériově vyráběné vozidlo na světě s popsaným řešením, což není tak úplně pravda, stačí se podívat třeba na soudobou kopřivnickou Tatru 57 „Hadimršku“. Je zajímavé, že někteří konzervativnější zákazníci hleděli na nezávislé zavěšení kol s nedůvěrou, zdálo se jim totiž „fórové“ a továrna nadále nabízela tuhou alternativu.

Postupně rostl zdvihový objem klasických nízkootáčkových spodových čtyřválců chlazených vodou. Nároky zákazníků se totiž v průběhu osmileté kariéry (1929-1937) podstatně zvýšily a původní jedenáctistovka disponující pouhými 17 kW při 3500 ot./min nestačila rychlostí 80 km/h ani dynamikou. Po převrtání na 1307 cm3 následovala patnáctistovka s velmi slušným zátahem 35 koní (26 kW).  

Na okraji zájmu se nezaslouženě ocitla speciální varianta Peugeot 201X s přeplňovaným čtyřválcem OHC, vyvinutým Ettore Bugattim. Litrový motor nápadně připomínal polovinu bloku nejslavnější závodní bugatky všech dob, typu 35. Výroba „ikska“ však v roce 1932 skončila dílem pro nedotaženost projektu, zčásti pro malé povědomí mezi potenciálními zákazníky.

Oblíbené polokabriolety s pevným rámem dveří urychlily natažení střechy a zlepšily utěsnění automobilu

Na nulu nám nesahejte!

Když se v 60. letech Porsche chystalo uvést na trh nové kupé s typovým označením 901, Peugeot zasáhl a pohrozil trestním oznámením pro porušení ochranné známky. Němci se problému vyhnuli přejmenováním na legendární „devětsetjedenáctku“. Naopak v případě Ferrari 308 nebyly námitky, asi takový nevlastní sourozenec Francouzům zalichotil.

Jenže osmdesátiletá tradice začala lva ze Sochaux svazovat, a tak jsme se dočkali „tisícové“ řady s se dvěma nulami připomínající ležatou osmičku, čili nekonečné možnosti využití.

Zdeněk Vacek