Volkswagen Scirocco – pouštní vítr se vrací

Volkswagen občas mívá ve svém výrobním programu sportovní kupé. Prvním byl VW Karmann-Ghia, po něm následovaly dvě generace VW Scirocco. Pak přišlo Corrado a dál dlouho nic. Ženeva 2008 přivítala třetí Scirocco, nabité moderní technikou.

Text: Karel Haas

Po skončení druhé světové války se v drtivě poraženém Německu rozbíhala výroba automobilů jen pomalu a válkou zbídačené obyvatelstvo si žádalo jednoduché, levné modely. Na začátku padesátých let se německá ekonomika začala stavět na nohy a vzrostl zájem o vozy, které se odlišují od běžné produkce. Wilhelm Karmann, syn zakladatele německé karosárny Karmann, přišel s nápadem postavit sportovní vůz na bázi Brouka (Karmann již montoval Brouky Cabrio). Kontaktoval Luigiho Segreho z italské karosárny Ghia a v létě 1955 se představilo hezké kupé VW Karmann-Ghia. Vyrábělo se ve dvou generacích v letech 1955 až 1974. To už ale měl Volkswagen připraven svůj vlastní “sporťák.”

Kupé VW Karmann-Ghia se vyrábělo ve dvou generacích (Typ 14 a 34) v letech 1955 až 1974. V karosárně Karmann jich spolu s kabriolety vzniklo přes 445 tisíc.

První Scirocco (1974 – 1981)

Volkswagen začal s vývojem sportovně laděného kupé na začátku sedmdesátých let pod interním označením Typ 53. Z úsporných důvodů se vyšlo z podvozku A1, vyvinutého pro model Golf, ten byl ale důkladně překonstruován, aby vyhověl sportovním ambicím kupé. Stejně jako u Golfu první generace byl design vozu svěřen studiu Ital Design, konkrétně Giorgettu Giugiarovi. Mimochodem, Golf se měl původně jmenovat Scirocco a kupé Scirocco Coupé. Po doladění detailů karoserie ve větrném tunelu ve Wolfsburgu bylo kupé připraveno do sériové výroby koncem roku 1973. Prodávat se začalo po oficiální premiéře na Ženevském autosalonu v březnu 1974. Montáž kupé byla svěřena firmě Karmann v Osnabrücku.

Čtyřmístné kupé, nazvané podle horkého pouštního větru Sirocco (čti široko), dostalo úhlednou dvoudveřovou karoserii (foto) s mírně klínovým profilem, zdůrazněným zvednutým dolním okrajem bočních oken. Při rozvoru stejném s Golfem (2400 mm) bylo Scirocco o 170 mm delší (3874 mm) a o 100 mm nižší (1309 mm). Příď s plochou kapotou byla zakončena širokou maskou chladiče, do které byly integrovány čtyři kruhové světlomety (zpočátku měla všechna kupé kromě modelu TS dvě obdélníková světla) a v rozích oranžové směrovky. Chromované nárazníky měly plastové výplně a zakončení. Přístup do zavazadlového prostoru umožňovalo výklopné víko s malým spoilerem. Interiér vycházel z Golfu, byl ale obohacen o středový panel se dvěma kruhovými přístroji a sportovní tříramenný volant.

Kupé VW Scirocco se oficiálně představilo na Ženevském autosalonu v březnu 1974 s obdélníkovými světlomety zakomponovanými do masky chladiče.

Scirocco mělo stejnou koncepci jako Golf, tedy vpředu napříč uložený, vodou chlazený čtyřválcový motor, pohánějící přední kola. Zákazníci si mohli vybrat mezi motorem s objemem 1093 cm3 a výkonem 37 kW/50 k (modely Scirocco a Scirocco L) a motorem 1457 cm3 (modely S, LS, GT a GL), který v různých konfiguracích dával výkon od 51 kW/70 k až po 62,5 kW/85 k. V roce 1976 přišlo na trh VW Scirocco GTI s motorem o objemu 1588 cm3, který dával se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic slušných 81 kW/110 k při 6100 ot/min. Toto nejrychlejší Scirocco první generace jezdilo až 185 km/h a zrychlovalo na stovku za 11 s. Od roku 1978 se kupé dodávalo ve faceliftované verzi s celoplastovými nárazníky, do boku zasahujícími předními směrovkami a černými sloupky B.

Druhé Scirocco (1981 – 1992)

V roce 1981 prošlo Scirocco důkladnou rekonstrukcí včetně stylingu. Rozvor náprav sice zůstal stejný, ale délka se prodloužila na 4050 mm a výška se naopak snížila na 1280 mm. Vůz dostal novou příď (foto) se čtyřmi hranatými světlomety, širší sloupek B a větší boční okna. Zadní část byla ozvláštněna spoilerem přerušujícím zadní okno. Důkladnou proměnou prošel také interiér s menším přístrojovým panelem, čtyřramenným volantem a lepším bočním vedením sedadel (na přání se dodávala kožená). Vzhledem ke zvětšení vnitřního prostoru pro cestující i zavazadla se vozu dostalo zařazení do kategorie tzv. “kombicoupé.” Po dvou letech výroby prošlo Scirocco II mírnou modernizací se zvýrazněnými podběhy a prahy. Speciální model Scirocco Scala se dodával s nárazníky lakovanými v bílé barvě karoserie.

Druhá generace kupé Scirocco narostla při stejném rozvoru do délky (4050 mm), byla ale o 3 cm nižší. Vpředu měla čtyři hranaté světlomety.

Základním motorem (pro modely L a GL) se stal čtyřválec s objemem válců 1272 cm3 a maximálním výkonem 44 kW (60 k). Motor 1.5 pro verze LS a GLS zůstal beze změny, Scirocco GT dostalo motor 1.6 s výkonem 63 kW (85 k) a modely GLI a GTI motor 1.8 s výkonem 82 kW (112 k). Od ledna 1985 se stalo nejvýkonnějším modelem Scirocco 16V s šestnáctiventilovým motorem 1.8 DOHC. Výkon 102 kW (138 k) postačoval k dosažení největší rychlosti 210 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 8 s. Soupeřem z vlastní stáje se mu stal Golf GTI 16V.

Scirocco se na evropském trhu prodávalo až do roku 1992 a celkem jich v obou generacích vzniklo přes 795 tisíc. To už měl Volkswagen v nabídce nové kupé Corrado, které postupně nahradilo Scirocco na všech trzích. Vyrábělo se rovněž u firmy Karmann v Osnabrücku až do roku 1995. Pak nastalo dlouhé období, kdy Volkswagen nenabízel žádné sportovní kupé. Blýskáním na lepší časy se stal koncept VW IROC, vystavený na Pařížském autosalonu 2006. Už jeho název, který byl částí jména legendárního kupé ScIROCco, naznačoval, že se chystá pokračování tradice sportovních kupé se znakem VW. Koncept přinesl nový agresivní a dynamický styl, který se měl přenést i na sériové výrobky.

Třetí Scirocco (od 2008)

Ten, kdo netrpělivě čekal na premiéru dalšího sportovního kupé z dílny VW, se dočkal na Ženevském autosalonu 2008. Sériové Scirocco třetí generace (foto) se na první pohled podobá konceptu IROC, má jen odlišnou, méně agresivní příď, která (jak se ukázalo v Paříži) má společné rysy s novým Golfem. Autor designu Walter de’Silva dal vozu uhlazené dynamické tvary s nízkou přídí, silně skloněným předním sklem a zádí, ze které výrazně vystupují “boule” blatníků s koncovými světly (nepřipomíná vám trochu Volvo C30?).

VW Scirocco třetí generace slavilo premiéru na Ženevském autosalonu 2008. Přídí nezapírá Scirocco příbuznost s Golfem šesté generace.

Interiér vychází stejně jako podvozek z Golfu VI, je ale ozvláštněn různými detaily, např. trojúhelníkovými madly dveří nebo leštěnými pedály a je vybaven vpředu i vzadu sedadly s dobrým bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy.

Interiér vychází stejně jako podvozek z golfu, je ale ozvláštněn různými detaily, např. trojúhelníkovými madly dveří nebo leštěnými pedály.

Nabídka motorů zahrnuje základní zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 90 kW (122 k). Jeho výkonnější verze dává 118 kW (160 k) a dvoulitrový 2.0 TSI s výkonem 147 kW (200 k) dokáže Scirocco rozjet až na 235 km/h. V nejsilnějším provedení se motor 2.0 TSI pyšní dokonce výkonem 195 kW (265 k). Přeplňovaný turbodiesel 2.0 TDI s přímým vstřikováním common-rail má výkon 103 kW (140 k) a kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km. Silnější verze má výkon 125 kW (170 k).

Krátce po premiéře v Ženevě představil koncern VW závodní okruhovou verzi Scirocco GT24 (foto), se kterou se úspěšně zúčastnil setkání příznivců VW GTI u rakouského jezera Wörther, 24hodinového závodu na Nürburgringu a festivalu rychlosti v Goodwoodu. Jeho motor 2.0 TSI byl vyladěn na výkon 239 kW (325 k). Prodloužená a snížená karoserie má vpředu spoiler téměř “lízající” vozovku a na zádi rozměrný difuzor a spoiler. Scirocco GT24 nabízí svým názvem vzpomínku na stejnojmenný vůz z roku 1980, který se dodnes účastní srazů a soutěží veteránů, např. Silvretta Classic.

Se závodní okruhovou verzí Scirocco GT24 má Volkswagen velké plány. V prvním závodu na Nürburgringu získala první dvě místa ve své třídě.

Posledním přírůstkem do rodiny kupé od Volkswagenu je Scirocco R s úpravami karoserie po vzoru závodního GT24 a bohatou výbavou, včetně adaptivních bi-xenonových světlometů a diodových světel pro denní svícení. Pohon předních kol obstarává čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 195 kW (stejný motor pohání i koncernové Audi S3). Vozy Scirocco R, upravené k pohonu na stlačený zemní plyn, se letos účastní seriálu Scirocco R Cup, pořádaný na okruzích v Německu a Velké Británii.

Volkswagen Scirocco se vyrábí (společně s VW Eos) v portugalské továrně VW v Setúbalu nedaleko Lisabonu a na českém trhu je k mání za přijatelnou základní cenu 499 900 Kč. Nové Scirocco úspěšně navazuje na tradici předchůdců stejného jména. Pro porovnání najdete v připojené tabulce přehled základních technických údajů všech tří generací, na snímku konfrontaci “jedničky” s aktuální “trojkou”…

Vozy VW Scirocco první a třetí generace, stojící proti sobě na náměstí v Lisabonu, ukazují názorně jak pokročila automobilová technika za tři desetiletí.

Generace I II III
Výroba v letech 1974 – 1981 1981 – 1992 Od 2008
Motory 1.1, 1.5, 1.6 1.3, 1.5, 1.6, 1.8, 1.816V 1.4 TSI, 2.0 TSI, 2.0 TDI
Výkony [kW] 37-81 51-82 90-195
Pohotovostní hmotnost [kg] 780-810 855-895 1244-1304
Rozvor [mm] 2400 2400 2578
Délka [mm] 3874 4050 4256
Šířka [mm] 1624 1625 1810
Výška [mm] 1309 1280 1404
Max. rychlost [km/h] 144-185 164-210 207-235
Zrychlení z 0 na 100 km 8,8-15,5 8-13,2 7,2-9,3

Podrobné popisky k fotografiím naleznete v galerii:

Zdeněk Vacek