Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. část)

Kadett se vyráběl už před druhou světovou válkou a po ní se převtělil do ruského Moskviče. Německý Opel neměl po válce dlouho malý rodinný vůz, až v roce 1962 začal v nově postavené továrně v Bochumi vyrábět nový Kadett. Celkem vzniklo pět generací těchto oblíbených aut a dnes se podíváme na první dvě.

Krátce poté, co se německá automobilka Adam Opel AG z Rüsselsheimu stala v roce 1929 součástí amerického koncernu General Motors, začal intenzivní vývoj nových modelů s celokovovou samonosnou karoserií. Prvním byl model Opel Olympia (1935) a brzy po něm, v listopadu 1936, malý rodinný automobil Opel Kadett. Jeho výrobu ale po čtyřech letech přerušila druhá světová válka.

První Kadet
Opel Kadett první generace (foto) byl malý kompaktní vůz s 3,8 m dlouhou celokovovou karosérií. Jeho výška byla větší než šířka a vnitřní prostor jen stěží stačil pro čtyři dospělé osoby. Tvarově byl podobný Olympii, včetně světlometů zabudovaných po stranách kapoty. Vpředu umístěný řadový čtyřválec s objemem 1074 cm3 poháněl zadní kola. S výkonem 17 kW (23 k) dokázal malého Kadetta rozběhnout skoro na stovku. Kromě tudora LZ se vyráběla i tzv. “cabriolimuzína” CL se stahovací plátěnou střechou a pevnými boky a na export i čtyřdveřový model LV. Základní model stál 2100 říšských marek. Kadett se zpočátku vyráběl v Rüsselsheimu, později byla výroba přesunuta do Brandenburgu a tam se v modernizované dvoudveřové a čtyřdveřové verzi vyráběl až do roku 1940, kdy musel ustoupit válečné produkci. Během necelých čtyř let se vyrobilo přes 107 000 Kadettů.

Poprvé se název Kadett objevil v roce 1936, kdy začal Opel vyrábět tento malý rodinný vůz s 1,1litrovým čtyřválcem.

Po válce se Opel jen těžko vzpamatovával z utrpěných škod. Většina výrobních zařízení byla zničena a na obnovu chyběly prostředky i materiál. Továrnu v Rüsselsheimu se podařilo částečně obnovit a v prosinci 1947 z něj vyjela první Olympia. Závod v Brandenburgu, kde se vyráběly Kadetty, ležel v sovětské okupační zóně a Sověti odvezli kompletní zařízení, včetně karosářských lisů, až někam za Ural. V rámci reparací dostali Rusové také všechny plány a nástroje a už za rok po skončení války začali v Moskvě vyrábět model, nazvaný Moskvič 400/420, což byl až na drobné odchylky předválečný Kadett K38 v provedení těsně před ukončením výroby v Německu.

Kadett A (1962 – 1965)

Ve výrobním programu automobilky Opel chyběl vůz nižší třídy, vyráběný ve velkých sériích. Bylo potřeba postavit novou továrnu a v Rüsselsheimu už na ní nebylo místo. Po dlouhém hledání se Opel rozhodl pro pozemky poblíž Bochumi v Porúří a v srpnu 1960 zde zahájil stavební práce. Nákladem přes 1,3 miliardy marek vybudoval dva nové výrobní komplexy. První byl určen k výrobě motorů, převodovek a mechanických skupin, druhý k výrobě karoserií a konečné montáži. Ke stému výročí založení firmy Opel byl závod v roce 1962 slavnostně otevřen.

Pod heslem “Nová továrna – nové auto” vyjel v říjnu 1962 z výrobní linky v Bochumi první Opel Kadett poválečné konstrukce, který se měl stát konkurentem Volkswagenu 1200, zvanému Brouk. Na konstrukci vozu pracovali němečtí technici, vedení Hansem Mersheimerem, společně s konstruktéry z technického střediska GM v americkém Warrenu. Nový Kadett dostal jednoduchou dvoudveřovou karoserii se stupňovitou zádí, kruhovými světlomety a širokou, vodorovně mřížkovanou maskou chladiče. Základní cena tohoto provedení byla 5075 marek. Od března 1963 se začalo prodávat třídveřové kombi Caravan a luxusněji vybavená verze L. Koncem tohoto roku překvapil Opel vzhledově podařeným kupé (foto) s více skloněným zadním oknem a karoserií dlouhou 3990 mm.

První poválečný Kadett se nabízel jako dvoudveřový model se stupňovitou zádí, jako třídveřové kombi a toto pohledné kupé.

Vůz s rozvorem 2325 mm vážil pouhých 690 kg, takže k jeho pohonu postačoval podčtvercový (vrtání/zdvih 72/61 mm) čtyřválec o objemu 993 cm3 s třikrát uloženým klikovým hřídelem a rozvodem OHV, který dával 29,5 kW (40 k) při 5000 min-1. Verze se zvýšenou kompresí měla 35 kW a poháněla kupé a modely S. Obě nápravy byly odpruženy listovými pery (vpředu jedno příčné, vzadu dvě podélná). Tento Kadett dostal později označení, doplněné o písmeno A (Opel tradičně rozlišoval jednotlivé generace abecedními písmeny). Byl to spolehlivý a na údržbu nenáročný automobil. Neměl například žádná mazací místa na podvozku.

Malý Kadett se dobře prodával, ročně se prodalo hodně přes 200 tisíc vozů a z celkové výroby osobních automobilů Opel pokrýval Kadett plných 40%. Do července 1965, kdy výroba Kadettu A končila, se v Bochumi vyrobilo necelých 650 tisíc vozů, z toho oblíbených Kadettů Caravan přes 126 tisíc.

Kadett B (1965 – 1973)

Kadett druhé poválečné geberace se představil v létě 1965. Povyrostl ve všech směrech, měl prodloužený rozvor náprav (2416 mm) a výrazně se zvětšila délka i šířka karoserie. Vůz dostal zaoblenější karoserii s vysokými boky ve stylu láhve od Coca-Coly a jednoduchou maskou chladiče. Rozšířila se také nabídka karosářských verzí. Základní dvoudveřový model se stupňovitou zádí byl hned od začátku doplněn dvoudveřovým kupé se splývavou zádí a typickými žábry na zadních sloupcích a třídveřovým kombi Caravan. Novinkou byl čtyřdveřový sedan (foto) a pětidveřové kombi. Tmavozelená kombi a sedany tehdy používala německá policie.

V roce 1965 se začal vyrábět Kadett B poprvé také ve čtyřdveřovém provedení se stupňovitou zádí.

K pohonu zadních kol byl určen řadový čtyřválec OHV, který měl proti předchůdci zvětšené vrtání (75 mm), takže zdvihový objem tentokrát činil 1078 cm3. Výkon standardní verze byl 33 kW (45 k), ostřejší provedení 1.1S mělo o 10 koní víc. Zvětšené rozměry přinesly pochopitelně zvětšení hmotnosti (745 kg). Podvozek zůstal bez zásadních změn. Přední kola byla zavěšena na příčných lichoběžnících a odpružena příčným listovým perem. Zadní tuhá náprava byla zavěšena na dvou podélných půleliptických perech. Standardně měly Kadetty bubnové brzdy, přední kotoučové brzdy se montovaly za příplatek. V říjnu 1966 oslavili v Bochumi miliontý vyrobený Kadett.

Velkou oblibu si získalo sportovní kupé Opel Rallye Kadett (1966) v atraktivním barevném provedení s kapotou natřenou černou antireflexní barvou a černými pruhy na bocích. Sportovní vzhled podporovaly ráfky bez krytů, černě lakovaná maska a přídavné reflektory. Druhý karburátor zvedl výkon motoru 1,1 l na 44 kW (60 k). V roce 1967 dostal Rallye Kadett devadesátikoňový motor z Rekordu 1900S a novou zadní nápravu s panhardskou tyčí a vinutými pružinami. Kupé s tímto motorem dosahovalo rychlosti až 168 km/h. Rallye Kadett se stal prodejním hitem a zákazníky našlo přes 10 tisíc vozů.

Oblíbeným a dnes sběrateli ceněným modelem byl Rallye Kadett, zvláště s 1,9litrovým motorem z Opelu Rekord.

Na podzim 1967 přišel Opel s dalšími třemi karosářskými verzemi Kadettu B, řadou LS. Dvoudveřové a čtyřdveřové modely dostaly splývající záď s větším, ale hůře přístupným zavazadlovým prostorem. Kupé mělo jinak tvarovaná boční okna a zadní sloupek bez typických “žáber”. Stejnými změnami prošlo i kupé Rallye Kadett LS. Kadetty se nyní prodávaly s motory 1100 (33 kW), 1100S (40 kW), 1100SR (44 kW), 1700S (55 kW) a 1900S (66 kW). Kombinací karoserií Kadettu B a motorů 1,7 a 1,9 l z Rekordu C vznikly modely Olympia. Do roku 1970 se jich vyrobilo kolem 80 tisíc.

Od listopadu 1968 se silnější modely dodávaly s třístupňovou samočinnou převodovkou GM. Poslední inovací prošel Kadett B v srpnu 1971, kdy dostal novou černou masku a motor 1200S s výkonem 44 kW (60 k) a mírným faceliftem prošel i Rallye Kadett. Výroba vozů Kadett B skončila v červenci 1973 s bilancí přes 2,6 milionu vozů. Kadett se prodával i v USA v dealerské síti Buicku.

Kadett B se stal úspěšným sportovním nástrojem, zvláště, když prošel rukama ladičů Irmscher a Steinmetz. Rallye Kadett se zúčastnil mnoha sportovních soutěží, včetně legendární Rally Monte Carlo (vítězství ve třídě v roce 1969). Bilance pohárových závodů v roce 1968 hovoří o 238 startech Kadettů a 222 vítězství ve třídě. V roce 1969 se Opel Kadett zúčastnil německého okruhového šampionátu a na 24hodinovce v Nürburgringu vyhrál svoji třídu.

O dalších osudech modelu Kadett se dozvíte ve druhé části tohoto článku.

Podrobné popisky k fotografiím naleznete v galerii

Karel Haas