Renault Floride (Caravelle) – Auto pro krásné ženy

Jak ten čas letí. Už je tomu víc než padesát let, kdy se Renault pochlubil na pařížském autosalonu elegantním kabrioletem Floride s karoserií navrženou italskou karosárnou Ghia a mechanikou z modelu Dauphine. Byl tak úspěšný, že se pod názvem Caravelle vyráběl až do roku 1968.

V roce 1956 podnikl generální ředitel (CEO) Renaultu Pierre Dreyfus (1907–1994) s šéfem vývoje Fernandem Picardem cestu do Spojených států s cílem zjistit, s jakým typem vozu by mohl Renault proniknout na americký trh. Po návratu došli k závěru, že budou postupovat podobně jako Volkswagen se svým Broukem a od něj odvozeným sportovním kupé Karmann Ghia. Pro roli Brouka již měli k dispozici velkosériově vyráběný model Dauphine a zbývalo postavit levný, ale atraktivní kabriolet či kupé. Projekt tohoto vozu dostal označení R1092 a k návrhu karoserie byla vybrána italská karosárna Ghia, vedená tehdy Luigim Segrem. Ostatně, Ghia se podílela i na tvarovém řešení Renaultu Dauphine.

Dvojí premiéra
Dodnes není zcela jasné, kdo je vlastně autorem návrhu Renaultu Floride, zda Pietro Frua nebo Američan Virgil Exner junior. Ten poslal Segremu několik skic nového vozu a Giovanni Savonuzzi podle nich postavil hliněný model. Když Renault odsouhlasil tvarové řešení, stála Ghia před problémem, komu svěřit stavbu prototypů. Ghia měla v té době kontrakt s Volkswagenem a aby se nedostala do konfliktu zájmů, pověřila stavbou prototypů Pietra Fruu, který tehdy pro studio Ghia pracoval (Ghia jeho studio koupila v roce 1957).

Na jaře 1958 postavil Frua dva prototypy a požádal Renault o další instrukce. Renault ale nereagoval, neboť jeho partnerem byla Ghia. Ghia zase zdržovala platbu za práci na prototypech a tak se Pietro rozhodl vystavit jeden z prototypů na ženevském autosalonu 1958 pod svým jménem a kabriolet nazval Dauphine GT. Po urovnání sporu byl vůz v sériovém provedení představen v říjnu na pařížském autosalonu na stánku Renaultu pod názvem Floride (foto). Vůz měl okamžitý úspěch, korunovaný osmi tisíci objednávek evropských zákazníků a po premiéře v New Yorku se k nim přidalo 13000 objednávek ze zámoří. Pro tak velké počty neměl Renaut kapacity a tak se výroba rozjela v továrně francouzské karosárny Brissonneau et Lutz v Crielu u Paříže. Renault dodával motory, převodovky a další mechanické díly z modelu Dauphine.

Mechanika Renaultu Dauphine posloužila ke stavbě pohledného kabrioletu a kupé s karoserií Ghia, nazvaného Floride. Hlavním odbytištěm byly Spojené státy.

Se střechou i bez ní
Renault Floride se vyráběl ve třech karosářských verzích. Zpočátku se vůz dodával v provedení kupé s pevnou střechou (foto) nebo jako kabriolet s plátěnou stahovací střechou. Od podzimu 1959 si jej mohli zákazníci objednat s odnímatelnou pevnou střechou (hardtop) od firmy Chausson. Povedená karoserie s rozvorem stejným jako Dauphine (2270 mm) ale délkou 4260 mm měla jednoduché tvary s výrazným prolisem na bocích a s hladkou přídí bez mřížky chladiče. Vstupy k chlazení vzadu umístěného motoru byly, stejně jako u Dauphine, před zadními koly. Model Floride byl čtyřmístný, ale na zadních sedadlech nebylo místa nazbyt, takže spíše lze mluvit o provedení 2+2. Otevřené verze vítali hlavně zákazníci z Kalifornie a Floridy, podle níž dostal vůz jméno.

Specifickým rysem Floride byly prolisy na bocích, rozbíhající se na obě strany od okrasné lišty a před zadními koly zakončené vstupy vzduchu k motoru.

Renault Floride se s motorem z typu Dauphine (čtyřválec 845 cm3, 27 koní) vyráběl tři roky, od června 1959 do konce roku 1962 a prodalo se jich necelých padesát tisíc. V roce 1962 se nástupcem Dauphine stal Renault 8 s novým čtyřválcem Sierra (objem 956 cm3, výkon 43 koní). Tento motor s výkonem zvýšeným o dva koně převzal přechodový model, nazvaný Floride S (S jako Sierra). Z R8 přebral i chladicí systém a dostal kotoučové brzdy na všechna kola.

Kmotra BB

Renault Floride si získal zvláště velkou oblibu u žen. Napomohla tomu slavná francouzská modelka a herečka Brigitte Bardotová (*1934), známá na celém světě pod zkratkou BB a dnes bojovnice za práva zvířat. Stala se kmotrou, nebo chcete-li pohádkovou sudičkou, modelu Floride a nafotila s ním řadu reklamních materiálů. Její rozevláté světlé vlasy se obzvláště dobře vyjímaly za volantem kabrioletu nebo když laškovala se svým psíkem, sedíce bosa na zádi Floride.

Francouzská modelka a herečka Brigitte Bardotová se stala \"sudičkou\" modelu Floride a nafotila s ním řadu reklamních fotografií.

Dvojče Caravelle

V roce 1963 došlo v souvislosti s přechodem na komponenty z Renaultu 8 k přejmenování kupé a kabrioletu Floride na Caravelle (projekt R1133). Přemístěním chladiče za motor se staly vstupy vzduchu před zadními koly zbytečné. Chladicí vzduch se nyní nasával otvory ve víku motorového prostoru, boční prolisy zůstaly ale zachovány. Vzhledově téměř identická karoserie byla vyztužena a na přídi se místo znaku objevil velký nápis Caravelle. Střecha kupé i odnímací pevná střecha kabrioletu (nyní dodávaná standardně) byla v zadní části zvýšená (foto), aby poskytla více prostoru nad hlavami cestujících na zadních sedadlech.

Střecha kupé i odnímací pevná střecha kabrioletu byla v zadní části zvýšená a poskytovala cestujících na zadních sedadlech více prostoru.

V roce 1963 byl objem motoru Sierra zvýšen na 1108 cm3, v důsledku čehož se výkon zvýšil na 56 koní (SAE). O 3 roky později byl karburátor Solex nahrazen dvojitým karburátorem Weber, což přineslo další dva koně navíc. Přesto nemohla Caravelle výkonem soupeřit s americkými vozy a prodej na hlavním americkém trhu klesal. Poslední Caravelle opustila továrnu v červenci 1968 a počet všech vyrobených vozů Floride/Caravelle se zastavil na čísle 117113.

Popisky k obrázkům naleznete ve fotogalerii:

Karel Haas