Maserati Quattroporte – čtyři dveře popáté (2. část)

Čtvrtá generace Maserati Quattroporte dostala pod kapotu motory V6 z modelu Biturbo a V8, převzatý z kupé Shamal. Úspěšným vyvrcholením dosavadní historie čtyřdveřových Maserati je současná pátá generace Quattroporte, mistrovské Pininfarinovo dílo.

Text: Karel Haas

U prvních třech generací Maserati Quattroporte se na návrhu karoserií vystřídali věhlasní italští designéři Frua, Gandini a Giugiaro. Čtvrtou generaci znovu navrhl Marcello Gandini, tentokrát už ale ne jako šéfdesignér u Bertoneho, ale jako samostatně tvořící umělec. Prozatímním vyvrcholením historie těchto krásných luxusních vozů je pátá generace s karoserií od Pininfariny.

Quattroporte počtvrté (1994 – 2001)

Čtvrtá generace Maserati Quattroporte (foto) vznikla už pod taktovkou Fiatu, který automobilku Maserati převzal v roce 1993. Quattroporte dostalo tříprostorovou karoserii s délkou jen málo přes 4,5 m, klínovým bočním profilem a dobrou aerodynamikou se součinitelem odporu vzduchu o hodnotě 0,31. Typickými prvky Gandiniho karoserie byly tvar výřezů v bocích pro zadní kola, zalomené prahy a hluboký prolis na bocích. Předek vozu připomínal menší Maserati Biturbo, maska chladiče a světlomety byly však výrazně nižší. Elegantní jednoduchá záď sledovala prolisem tvar zadních podběhů. Pod zadním víkem se skrýval dostatečně velký zavazadlový prostor (0,495 m3).

Maserati Quattroporte čtvrté generace vzniklo už pod taktovkou Fiatu, který automobilku Maserati převzal v roce 1993

romě tvarové příbuznosti dostalo čtvrté Quattroporte od modelu Biturbo upravený čtyřventilový vidlicový šestiválec, přeplňovaný dvojicí vodou chlazených turbodmychadel IHI a pohánějící zadní kola. Zpočátku měl objem válců 2 litry a výkon 211 kW (287 k) při 6500/min, ale velmi brzy jej doplnil 2,8 litrový V6 s nepatrně nižším výkonem (209 kW) a točivým momentem 413 N.m. V roce 1995 se nabídka rozrostla o vidlicový osmiválec s objemem 3,2 litru a výkonem 335 koní, převzatým z kupé Shamal. Všechny tři uvedené verze se vyráběly až do konce roku 1997, kdy se vlastníkem stal největší rival – Ferrari (obě značky ale zůstaly pod křídly Fiatu). Továrna Maserati byla na půl roku uzavřena a prošla náročnou rekonstrukcí a modernizací.

V květnu 1998 se výroba Quattroporte IV znovu rozběhla pod označením Evoluzione (foto). I když se vnější vzhled prakticky nezměnil, prošel vůz řadou konstrukčních úprav (mluvilo se o více než čtyřech stovkách změn). Kůží potažený interiér s dřevěným obložením dostal nový čtyřramenný volant a měřič vnější teploty vzduchu. K lítosti zákazníků však zmizely typické oválné hodiny Maserati ve středu přístrojové desky. Výroba Maserati Quattroporte čtvrté generace skončila v roce 2001 a celkový počet vyrobených vozů dosáhl čísla 2841.

Po připojení k Ferrari prošlo Quattroporte IV řadou konstrukčních úprav a od roku 1998 se prodávalo pod názvem Evoluzione

Quattroporte popáté (od 2004)

Čtyři generace luxusního čtyřdveřového Maserati Quattroporte našly svého pokračovatele a vyvrcholení v roce 2004, kdy značka Maserati zahájila výrobu páté generace (tovární označení M139), tentokrát s překrásnou karoserií Pininfarina. Světovou premiéru oslavilo nové Quattroporte (foto) 9. září 2003 na frankfurtském autosalonu. Z nadšených ohlasů bylo jasné, že se tato sportovně zaměřená luxusní limuzína může bez obav pustit do konkurenčního klání s vozy Mercedes řady S, Audi A8 a BMW řady 7.

Pininfarina dal vozu elegantní zaoblené tvary s ladnou křivkou boků a silně skloněným čelním a zadním oknem

Designérské studio Pininfarina dalo vozu dlouhému 5052 mm elegantní zaoblené tvary s ladnou křivkou boků, silně skloněným čelním a zadním oknem, svažující se přídí a zádí s šikmo uspořádanými koncovými světly a objemným zavazadlovým prostorem (0,45 m3). Maska chladiče si ponechala typický „zobáček“ a znak s Neptunovým trojzubcem, její tvar ale přešel od obdélníku k oválu. Vkusným doplňkem jsou tři průduchy na bocích za předními koly a znak Maserati na masivních sloupcích C.

K pohonu zadních kol je určen nový vidlicový osmiválec vyvinutý ve spolupráci s Ferrari. Při objemu válců 4244 cm3 dává nejvyšší výkon 294 kW (400 k) při 7000/min a nejvyšší točivý moment 451 N.m dosahuje při 4500/min. Posunutím motoru až za přední nápravu a umístěním převodovky u zadní nápravy (transaxle) se dosáhlo téměř ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravami (47:53%). Přesto, že má vůz pohotovostní hmotnost skoro dvě tuny, dosahuje nejvyšší rychlosti 275 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Poloautomatická šestistupňová převodovka DuoSelect umožňuje plně automatický režim i manuální volbu převodových stupňů.

Za skvostným exteriérem nezůstává nijak pozadu ani vnitřek vozu (foto). Samozřejmostí je použití ušlechtilých materiálů, jako je kůže na čalounění a obložení z exotických dřevin (mahagon, ořech a růže). Na tříramenném volantu jsou mj. umístěny ovladače automatické převodovky, středový panel má svisle orientované letokruhy, dveřní panely zase vodorovně. Bohatá výbava zahrnuje palubní počítač, navigaci, výkonnou audiosoupravu Bose a klimatizaci, oddělenou pro přední a zadní část interiéru. Vzadu mají cestující k dispozici televizní přijímač a DVD přehrávač. Zákazník si může vybrat z 15 barev karoserie.

V interiéru jsou použity ušlechtilé materiály, jako je kůže a exotické dřeviny. Na tříramenném volantu jsou mj. umístěny ovladače automatické převodovky a rádia.

V září 2007 se na frankfurtském autosalonu představila verze Maserati Quattroporte Sport GT s přepracovanou převodovkou a výfukovým potrubím, 20palcovými koly, úpravami podvozku a  interiéru. Zvenku se vůz lišil jen síťovou výplní masky chladiče. Ve stejném roce debutoval Quattroporte Automatica se šestistupňovou samočinnou převodovkou ZF, umístěnou v bloku s motorem. Rozložení hmotnosti se tak přiblížilo ideálu (49:51%). Druhý nejvyšší stupeň výbavy má Quattroporte Sport GTS, které má navíc proti GT větší zadní pneumatiky, brzdy s kotouči ze směsi oceli a hliníku a interiér z alcantary a uhlíkových vláken.  Nejluxusnější Quattroportem páté generace je model Executive GT. Má 19palcová leštěná kola, přední masku s chromovanou sítí, střechu potaženou zevnitř nejjemnější kůží alcantara a dřevěný volant. Cestující na zadních sedadlech jsou hýčkáni vyhřívanými, větranými a masážními sedadly, sklápěcími dřevěnými stolky a stínítky na oknech.

Pro modelový rok 2009 připravilo Maserati facelift modelu Quattroporte, představené na podzim 2008 v Paříži. Přední maska chladiče dostala svislé žebrování a přední světla dostala pás světelných diod pro denní svícení. Současně se Maserati pochlubilo modelem Quattroporte S (foto) s motorem V8 4,7 l z modelu Maserati GranTurismo S. Jeho parametry, výkon 316 kW (430 k) a točivý moment 490 N.m, jsou impozantní a to má Maserati v nabídce ještě model Quattroporte Sport GTS s výkonem 323 kW (439 k).

Současně vyráběné Maserati Quattroporte S má výkon 316 kW a točivý moment 490 N.m

Italská firma Carozzeria Touring Superleggera představila loni na Concorso d’Eleganza ve Villa d’ Este koncept Bellagio Fastback Touring (foto), postavený na základě Maserati Quattroporte páté generace. Proti sériovému provedení má vůz výklopnou zadní stěnu a vytváří tak jakousi kombinaci fastbacku a kombi. Za cenu zvýšení hmotnosti o 50 kg se zavazadlový prostor zvětšil na 0,5 m3 a usnadnil se přístup do něj. Vůz se má vyrábět na zakázku v kusovém množství.

Zajímavou pětidveřovou modifikaci modelu Quattroporte připravila karosárna Touring. Chystá se ji dodávat na zakázku.

Maserati Quattroporte má za sebou téměř padesátiletou historii a pátou generací se stalo jedním z nejkrásnějších čtyřdveřových vozů. Málokdo z nás by dal dohromady potřebný počet milionů na jeho nákup, ale snad vás potěší aspoň vzpomínka na jeho bohatou historii. Následující tabulka uvádí stručný přehled technických údajů všech pěti generací:

Generace I II III IV V
Výroba v letech 1963 – 1969 1974 – 1978 1976 – 1990 1994 – 2001 od 2004
Motor V8 DOHC V6 DOHC V8 DOHC V6/V8 DOHC V8/DOHC
Zdvihový objem [cm3] 4136/4719 2965 4136/4930 1996/2790/3217 4244, 4691
Nejvyšší výkon [kW] 191/220 140 199/207 211/209/247 294/316
Pohon zadní přední zadní zadní zadní
Rozvor [mm] 2750 3070 2800 2650 3064
Délka [mm] 5000 5130 4980 4550 5052
Šířka [mm] 1720 1870 1790 1810 1895
Výška [mm] 1360 1370 1350 1380 1438
Pohotovostní hmotnost [kg] 1650 1600 1650/1940 1515 1930
Max. rychlost [km/h] 230 210 210/230 260/270 275
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9 6,5 5,9/5,8 5,2
Prům. spotřeba [l/100 km] 19 17 19 13-16 19

Podrobné popisky k fotografiím naleznete v galerii:

Zdeněk Vacek