Škoda Auto Museum: Plná hala laurinek i šípů

Muzeum Škody Auto, jedné z nejstarších automobilek světa, sídlí v zrestaurovaný budovách bývalé továrny Laurin&Klement. Kromě obměňované stálé expozice zaujme galerie motorů a ochutnávka z depozitáře „Spící krása“.

Foto: Josef Dvořák

Ve výstavní hale se původně vyráběly zobrazené laurinky.

Mladoboleslavští se mají čím pochlubit, v rámci koncernu Volkswagen mají nejdelší tradici: jízdní kola produkují od roku 1895, motocykly 1899, automobily 1905, s logem Škoda 1925. Při vstupu do expozice uvítají návštěvníky bicykly a řemenové motocykly, s nimiž se značka rozloučila v roce 1905 vítězstvím v neoficiálním mistrovství Evropy v Dourdanu. Na vrcholu slávy vyměnila Laurinka jednu stopu za dvě, kromě originální voituretty typu A (francouzsky vozíku) nedávno v restaurátorských dílnách dokončili věrnou repliku s původním motorem. Kdo by ničil originál, národní kulturní památku, prezentačními jízdami!

Pro prezentační účely vznikla replika voituretty s originálním motorem

K silným stránkám škodováckého muzea patří vkusná diorámata s exoticky potištěnou transportní bednou pro export laurinek až do Japonska, nebo snímky ze závodů, cenné trofeje včetně Thurn-Taxisovy ceny nebo pákového benzinového čerpadla. Většina exponátů je v solidním stavu, oceňujeme ukázku restaurátorských prací, vozidlo s odhalenou výdřevou karoserie. Škoda Auto zvolila velmi otevřený přístup, počínaje symbolickým vstupným 50 korun (fanoušky zaujme celoroční permanentka za dvě stovky) a konče prezentací zvláště cenných kousků ze soukromých sbírek. V době naší návštěvy působila na návštěvníky jako magnet Škoda Hispano-Suiza.

Stejný typ s šestiválcem 6,6 l/74 kW považoval T.G.Masaryk za svůj neoblíbenější vůz, vhodné pozadí tvoří velkoplošná fotografie s prezidentskou škodovkou v Lánech. V druhé části expozice zaujme filmový Upír z Feratu, gottwaldovské monstrum Škoda VOS či největší ze superbů s V8, čekající na dokončení restaurování převodovky. V řadě závodních a soutěžáckých speciálů jsme našli i logo Auto Tipu, sponzora „embéčka“ pro veteránskou africkou rallye.

Do oka padne soutěžácké \"embéčko\" pro africkou rallye veteránů

V moderním zázemí muzea můžete shlédnout multimediální prezentaci, využít samoobslužných počítačových terminálů, sledovat přenosy z výrobních provozů nebo dramatické záznamy crash testů.

K legendám novodobé historie patří kromě octavií také Škoda 1000 MB v derivátech jako MBX aj.

Kdo budí Spící krásu?

Velmi zajímavá výstava Spící krása dává nahlédnout do bohatých sbírkových fondů muzejního depozitáře. Vystavený motocykl značky Laurin&Klement doslova voní patinou, vůbec by nám nevadilo, kdyby zůstal zachován v dochovaném stavu. Ke kuriozitám patří rekvizita z filmu Dědeček automobil. Humpolácká karoserie ze silných prken na plátně nijak nevadila, sportovní laurinka se po plátně pohybovala slušnou rychlostí, řízena tehdejšími esy škodováckého závodního týmu.

Filmařský Dědeček automobil na bázi laurinky 110 z roku 1925 navodil atmosféru závodů před první světovou válkou

Všem vřele doporučujeme návštěvu depozitáře (po předchozí rezervaci termínu) s vystavenými prototypy. Stojí tu třeba Favorit sedan nebo studie Škoda Tudor, či předobrazy roomsteru a yetiho. Zasmějete se slepým uličkám vývoje předcházejícím Škodě 1000 MB, sportovní srdce se rozbuší tváří v tvář speciálům uplynulých dvaceti let.

K návštěvě depozitáře s prototypy, koncepty a soutěžáckými legendami se musíte předem objednat

Restaurátorské dílně známé pečlivostí práce a výsledky velmi věrnými originálním předlohám kraluje sympatická Eva Ticová. Mezi „rozpracovanými“ škodovkami se pohybuje jako doma, vždyť se za volantem řadového osmiválce Škoda 860 i řady hůře ovladatelných strojů účastní náročných veteránských akcí. Škodovácká přítomnost i pěkné výsledky jsou oceňovány širokou veřejností a pomáhají posilovat mediální obraz naší největší a druhé nejstarší automobilky.

V restaurátorských dílnách oživují i krásný Spider 1100 OHC z konce 50. let

V dílně mají během sezóny napilno, kromě běžné práce připravují vozidla na několik desítek výjezdů. Tradičně spolehlivé stroje představuje ideální propagaci živých tradic  značky. Z novinek připomeňme prototyp lidové Škody Sagitta se vzduchem chlazeným motorem V2.

Kde, kdy, co a za kolik?
Adresa Václava Klementa 294, 293 60 Mladá Boleslav
GPS 50°25′5.895″N, 14°54′47.595″E
Vzdálenost z Prahy 67 km, 46 min (z Václavského náměstí)
Otevírací doba Po-Ne 09:00-17:00 (24. – 26.12. zavřeno, 31.12.: 09:00-14:00 hod.)
Vstupné 50 Kč (dospělí), zlevněné 25 Kč, rodinný bonus 120 Kč, roční vstupné 200 Kč
Web http://www.skoda-auto.cz
Expozice a atrakce Expozice 100 let firmy
Spící krása (ukázka nerenovovaných exponátů z depozitáře)
Galerie motorů
Dopravní výchova hrou (odpoledne pro děti 21.-22.06.2010 od 16:00 hod.)

Zdeněk Vacek