Renault 4: Nejúspěšnější Francouz slaví

V padesátých letech Renault triumfoval s modelem 4 CV, ale pro léta šedesátá si připravil zcela nový typ malého vozu. V roce 1961 se představuje Renault 4, který se udržel ve výrobě až do roku 1994 a stal se třetím nejprodávanějším automobilem na světě.

Automobilka Renault již letos před koncem roku upozorňuje na skutečnost, že v roce 2011 bude Renault 4 slavit 50. výročí svého představení a zahájení prodeje. Celý příští rok se u francouzské automobilky ponese v duchu Renaultu 4, který se představí na řadě akcí.

První z nich bude Historic Rallye Monte-Carlo, které se od 27. ledna do 2. února budou účastnit tři vozy. Na začátku února se Renault 4 představí na pařížské výstavě Retromobile a březnu nebude chybět na stánku automobilky v Ženevě.

Následovat bude řada akcí po celé Evropě. Renault 4 bude například doprovázet World Series by Renault. Automobilka jej v květnu vystaví na filmovém festivalu v Cannes a na začátku července jej vyšle na Festival of Speed do Goodwoodu. Svátkem pro všechny příznivce modelu Renault 4 se stane mezinárodní setkání ve francouzském Thenay pořádané od 15. do 17. července.

I v druhé polovině roku 2011 budou pokračovat oslavy výročí účastí na závodech, přehlídkách elegance a autosalonech. V listopadu a prosinci je zakončí výstava o Renaultu 4 v Musée National de l’Automobile v Mulhouse.

Rychlý pohled do historie

Historie Renaultu 4 se začala psát již v roce 1956, kdy byly zahájeny práce na projektu malého automobilu s motorem vpředu a pohonem předních kol. Po pěti letech vývoje se v září roku 1961 představuje zároveň pětidveřový hatchback i jeho užitkové provedení a model 4 se tak stává prvním osobním vozem značky Renault s předním pohonem. Díky své pětidveřové karoserii s výklopnou zadní stěnou se stává i průkopníkem hatchbacků.

Kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 747 cm3 byl uložený podélně za přední nápravou a poháněl přední kola přes suchou spojku a třístupňovou převodovku (čtyřstupňová se dodávala od roku 1967). Motor neměl výkonu nazbyt (17 kW/23 k) a je proto trochu překvapivé, že vedle Renaultu R4 se nabízel ještě slabší a levnější Renault R3, poháněný čtyřválcem 603 cm3. Vyráběl se však jen jeden rok (do října 1962) a prodával se pouze ve Francii.

Renault 4 byl nabízen v základním provedení R4 se čtyřmi bočními okny a také jako lépe vybavený R4L s šesti bočními okny. V prvním roce prodeje tyto verze sdílely jednu pohonnou jednotku, ale v roce 1962 se do R4L začal montovat motor s objemem 845 cm3 o výkonu 20 kW (27 k).

V roce 1967 se Renault 4 představil s novou hliníkovou maskou obepínající světlomety a jeho roční produkce byla 370.000 vozů. Renault 4 se tak stal nejlépe prodávaným francouzským vozem. Renault podroboval úspěšný malý automobil průběžným modernizacím a tak například v roce 1970 nastupuje dvanáctivoltová elektroinstalace a v roce 1973 účinnější brzdová soustava a nová převodovka. Rok 1974 přinesl novou obdélníkovou masku z černého plastu.

Počátkem roku 1978 nastupuje Renault 4 GTL s plastovými panely na bocích karoserie a motorem o objemu 1108 cm3 a výkonem 25 kW (34 k).Za zmínku určitě stojí třetí místo Renaultu 4 v Rallye Paříž-Dakar v roce 1980. I osmdesátých letech se Renault věnoval průběžné modernizaci letitého modelu, který se například v roce 1982 dočkal kotoučových brzd na předních kolech.

Vedle standardních provedení byly od první poloviny šedesátých let až do ukončení výroby v roce 1992 ve Francii a 1994 ve Slovinsku a Maroku nabízeny i speciální limitované série. Ty se často od standardních modelů lišily jen barevným provedením karoserie a interiéru.

Renault 4 se s celkovým počtem 8.130.000 vozů stal třetím nejprodávanějším vozem na světě a předstihl jej pouze Ford Model T a Volkswagen Brouk.

Ondřej Pavlůsek