Mercedes-Benz 180 a 190 (W120/121) – první ponton

Mercedesy W120 a W121, zvané Ponton, se vyráběly v letech 1953 až 1962. Prodávaly se jako modely 180 a 190.

Válkou poničené továrny automobilky Daimler-Benz v Untertürkheimu a Sindelfingenu se dařilo uvádět do provozuschopného stavu jen s velkými obtížemi. Obnovení výroby osobních automobilů naráželo na nedostatek kvalifikovaných dělníků, surovin i energií. Přesto byla už v květnu 1946 zahájena výroba předválečného modelu 170 V (vyráběl se v letech 1936–42). Přednost dostaly nejvíce potřebné verze: dodávka, malý náklaďák a sanitka. Teprve v červenci 1947 přišla na řadu čtyřdveřová limuzína, poháněná 1,7litrovým čtyřválcem. O dva roky později se výroba rozšířila o typ 170 D se vznětovým motorem stejného objemu a o něco větší typ 170 S. Do roku 1953 vyrobil Mercedes přes 83 tisíc kusů modelu 170.

Pontonová revoluce

Na začátku padesátých let startoval německý hospodářský zázrak, lidé se dostávali z nejhoršího a začali se poohlížet po něčem modernějším než byl typ 170. Nově vyvíjený model, interně označený jako W 120 a oficiálně nazvaný Typ 180, převzal z typu 170 Sb jen zastaralý tříložiskový motor s postranními ventily (rozvod SV), objemem válců 1767 cm3 a výkonem 52 koní (38 kW) při 4000 min-1. Zcela nová prostorná karoserie s rozvorem 2650 mm a vnějšími rozměry 4485 x 1740 x 1560 mm měla poprvé v historii značky přední blatníky integrované do karoserie. Mercedes-Benz 180 (foto) se začal vyrábět v červenci 1953 a byl přijat německou veřejností s velkým zájmem. Brzy dostal přezdívku Ponton, která mu zůstala až do ukončení výroby v roce 1962 a převzal ji i Typ 220 se stejně tvarovanou karoserií, ale prodlouženým rozvorem.

Chromovaný chladič byl jako u všech mercedesů ozdoben trojcípou hvězdou na zátce. Přední směrovky našly dosti neobvyklé místo až u předního okna.

Mercedes-Benz Typ 180 dostal moderní karoserii hladkých tvarů s lehce zaobleným čelním a zadním oknem a hladkými boky, na kterých byly přední a zadní blatníky naznačeny jen prolisy. Typický chromovaný chladič byl jako u všech mercedesů ozdoben trojcípou hvězdou na zátce. Přední směrovky našly dosti neobvyklé místo před čelním oknem.

V roce 1956 se začal vyrábět Mercedes-Benz 190 (W 121) se stejnou karoserií jako Typ 180, ale s novým motorem s rozvodem OHV a objemem válců 1897 cm3. Jeho výkon 75 k (55 kW) při 4600 min-1 pomohl ke zvýšení maximální rychlosti na 139 km/h (o 13 více než typ 180). Průměrná spotřeba přitom zůstala na 11,5 l/100 km jako u typu 180. Vůz dostal navíc silnější brzdy a lepší vybavení. Zvenku se odlišoval jen chromovanými lištami na bocích. Kvůli nim byl také, hlavně z prestižních důvodů, kupován.

Evoluce a nafta

Během výroby (1953 až 1962) došlo k několika úpravám obou typů, označovaných přidanými písmeny abecedy. Dva roky se od července 1957 vyráběl Typ 180a s 1,9litrovým OHV motorem. Pocházel z typu 190, jeho výkon byl ale snížen na 65 koní a spotřeba klesla na 10,5 l. Od dubna 1958 se začala montovat větrací okénka v oknech předních dveří (foto). Typ 180b (současně i 190b) dostal od července 1959 širší chladič a nárazníky bez svislých členů (rohů). Poslední rok se dodával typ 180c s upraveným ventilovým mechanismem.

Od dubna 1958 se začala montovat do oken předních dveří větrací okénka.

Už v roce 1954 se v nabídce obou typů objevily modely se vznětovým motorem. Typ 180 D (prvních 11 předsériových kusů se vyrobilo už v roce 1953) se dodával s dieselem převzatým z typu 170 DS (resp. 170 S-D). Čtyřválec OM 636 dával při objemu 1767 cm3 jen 40 k (29 kW), což stačilo jen na dosažení maxima 112 km/h. Od září 1955 se výkon zvýšil o 3 koně a rychlost vozu o 3 km/h. Od srpna 1958 se dodával Typ 190 D (W 121) s novým krátkozdvihovým dieselem (1897 cm3, 50 k). Krátce (1961–62) se vyráběl Typ 180 Dc s dvoulitrovým vznětovým motorem (48 k).

Pontonové variace

Základem výroby Typu 180/190 byly čtyřdveřové sedany. Vyvíjely se také dvoumístný (Cabriolet A) a čtyřmístný (Cabriolet B) kabriolet s plátěnou stahovací střechou, ty se ale do sériové výroby nedostaly. Místo nich se vyráběl velmi úspěšný dvoumístný roadster 190 SL (W 121), jehož čtyřválec dával 105 koní. O něm si ale povíme někdy jindy. V menších počtech se vyráběly sedany se stahovací horní částí střechy (foto). Karosárny Miesen z Bonnu a Binz z Lorrachu dodávaly sanitky a kombi, postavené na podvozkových dílech Typu 180/190. Tyto vozy měly trojice bočních oken a vzadu svisle dělené dveře.

Na přání se Mercedes 180 dodával se shrnovacím horním dílem střechy.

Vzhledově téměř identickou karoserii Pontonu převzaly šestiválcové typy 220a (W 180 I) a 219 (W 105), které měly prodloužený rozvor (2820 resp. 2750 mm), takže jejich délka narostla na 4715 resp. 4680 mm. Šířka a výška zůstala stejná jako u typu 180/190. Na první pohled se odlišovaly jen předními směrovkami umístěnými nad světlomety a typ 220 (foto) také větracími okénky v zadních dveřích. Dnes se Mercedes-Benz Typ 220 považuje za praotce třídy E.

Šestiválcové typy 220a (resp. 219) převzaly karoserii Pontonu téměř beze změn. Lišily se jen předními směrovkami umístěnými nad světlomety a větracími okénky v zadních dveřích.

Mercedes 180/190 se vyráběl deset let a celkový počet vyrobených vozů všech verzí dosáhl čísla 442 963. Začátkem roku 1961 se začal vyrábět nástupce pontonů, typová řada W110 s ploutvemi (heckflosse) na zádi, u nás známá jako “křídlák.” Typ 180/190 byl první “malý” mercedes, který může být považován za předchůdce současné třídy C.

Popisky k fotografiím naleznete v galerii obrázků:

Karel Haas