Rolls-Royce Spirit of Ecstasy: Okřídlená dáma je stoletá

Sošce z chladiče luxusních vozů Rolls-Royce je kulatých sto let. Říká se jí Spirit of Ecstasy, Emily, Silver Lady, nebo Flying Lady

U dam se sice o věku v taktně nemluví, ale když jde o sochu, učiňme výjimku. Poprvé se objevila na chladiči modelu Silver Ghost v roce 1911. Její příběh je zastřen mnoha tajemstvími. Velká Británie doháněla v prvních letech dvacátého století v oblasti automobilismu to, co zameškala během platnosti nechvalně proslulého Praporkového zákona (Locomotive Act). Výrobci měli najednou takřka neomezené možnosti, vznikaly první kluby majitelů i nadšenců.

Pět mužů a jedna žena

Na počátku našeho příběhu stála trojice mužů: Charles Stewart Rolls, Frederick Henry Royce a Claude Johnson. Charles Rolls byl šlechticem, inženýrem a úspěšným automobilovým závodníkem. Na přelomu století založil poblíž Earls Count společnost, která se věnovala dovozu automobilů. Nebyl ale spokojen s jejich kvalitou. Henry Royce, bývalý výrobce jeřábů z Manchesteru, na tom byl podobně. Vystudovaný elektroinženýr zakoupil vůz značky Decauville, ale ten mu příliš k srdci nepřirostl. Proto jej značně upravil. Nakonec na jeho základě představil svůj první model Royce 10 HP, první exemplář byl postaven na jaře 1904.

Claude Johnson byl tajemníkem Motor Clubu Velké Británie (později Královského autoklubu – RAC). V roce 1901 se spojil s Rollsem a vrhli se společně do podnikání. Když firma C. S. Rolls & Co. získala exkluzivní práva na prodej automobilů Royce a otevřela zastoupení na Conduit Street v londýnské čtvrti Mayfair, byl právě on tím mužem, který stál za jejím úspěchem. Nebyl technikem, ale věnoval se obchodu a reklamě. Díky kontaktům na vydavatele novin se brzy ve všech nejčtenějších britských denících objevil reklamní slogan Nejlepší automobil na světě. Ten se jako přezdívka používá koneckonců dodnes. Ještě dodejme, že společnost Rolls-Royce Ltd. byla oficiálně založena 16. března 1906. V roce 1908 se přestěhovala výroba automobilů z Manchesteru do Derby.

K doplnění seznamu důležitých osob chybí ještě tři jména. John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu byl přítelem Claude Johnsona i Charlese Rollse a zakladatelem motoristického časopisu The Car Illustrated, který začal vycházet již v roce 1902. O rok později angažoval pro svůj magazín absolventa prestižní londýnské Royal College of Art, sochaře a výtvarníka Charlese Robinsona Sykese. Šestou a nejdůležitější osobou je žena: slečna Eleanor Thornton. Ta pracovala jako Johnsonova sekretářka v dobách jeho působení v Motor Clubu, později vykonávala funkci osobní asistentky Johna Scotta Montagu – a tehdy se seznámila se Sykesem. Všeobecně znám je i tajný vztah mezi pozdějším druhým lordem Montagu of Beaulieu a slečnou Eleanor. Vzhledem k tomu, že byla ženou z lidu, nemohla být šlechtice hodna. Lord se sice byl nucen oženit, jeho srdce ale patřilo jediné vyvolené…

Inspirace pro umělce

Nejlepší auto na světě potřebovalo atraktivní ozdobu chladiče, první rollsy měly pouze logo. Majitelé luxusních a patřičně drahých čtyřkolových klenotů si pomáhali sami a odvažovali se až ke křiklavým bizarnostem, asi největší byla figurka tělnatého policisty. Johnson se obrátil se žádostí na Sykese, aby vytvořil nějakou elegantní sošku, která by symbolizovala kvality automobilů Rolls-Royce. Byla její inspirací skutečně Eleanor Thornton? To dnes neví nikdo, ani sám výrobce.

Slečna Eleanor byla nejen krásná a provokativní, ale i úspěšná ve své práci. Pomohla Johnsonovi zorganizovat soutěž na 1000 mil, která se konala na přelomu století. Její vzhled o pár let později ovlivnil také Sykese a jeho díla. Například se všeobecně ví, že se umělec nechal inspirovat při ilustraci knihy Alice In Motorland Horace M. Wyatta, jejíž název parodoval Alenku v říši divů (anglicky Alice In Wonderland). Eleanor se několikrát objevila na titulní straně časopisu The Car Illustrated, na Vánoce 1905 například opět jako Alice (či chcete-li Alenka) na okřídleném voze. Jinak je ale vše ostatní zahaleno tajemstvím, které již zřejmě nikdy nikdo přesně neodhalí.

Šepot bronzu

První bronzová Sykesova soška se jmenovala The Whisperer. Tento anglický výraz má mnoho nepříliš lichotivých významů, pochází ovšem ze slova whisper – šeptat. Vždyť již první automobily Rolls-Royce 40/50 HP byly proslulé tichostí svých šestiválců. Později z ní vznikla Spirit Of Speed (Duch rychlosti), která již byla velice podobná finální Spirit of Ecstasy. Charles Rolls, jeden ze zakladatelů slavné automobilky, se její aplikace na chladič, jehož tvar našel vzor v antice, bohužel nedočkal. Byl také vášnivým letcem a tento koníček se mu stal osudným: 12. července 1910 zahynul při pádu svého stroje Wright poblíž Bournemouthu. Šlo o první tragickou nehodu letadla ve Spojeném království. Od té doby jsou dvě R ve znaku vyvedena v černé barvě místo dřívější červené.

Také život Eleanor Velasco Thornton bohužel skončil předčasně v pouhých pětatřiceti letech. S druhým lordem Montagu of Beaulieu cestovala v roce 1915 do Indie. Ve Středozemním moři blízko ostrova Kréta loď SS Persia, na které se oba plavili, zasáhlo 30. prosince torpédo vystřelené bez varování z německé ponorky U-38. Nezapomeňme, že i moře bylo už tehdy válečným bojištěm. John Scott Montagu přežil a mohl si tak v Timesech přečíst svůj vlastní nekrolog, Eleanor bohužel nikoliv.

Ellie v noční košili

Stoletý životopis sošky je plný zajímavostí. Sykes své dílo náležitě podepsal na podstavec: až do roku 1951 byly všechny Spirit of Ecstasy signovány daty February 1911 (únor 1911), 06.02.1911, nebo 6.2.11. Sám Henry Royce byl v době představení nemocný a dílo tak schvaloval Johnson. Roycemu se příliš nelíbilo, tvrdil, že bude omezovat řidiči výhled a sám s vozem vybaveným tímto emblémem jezdil zřídkakdy. Také někteří majitelé Sykesův výtvor počastovali nepříliš lichotivou přezdívkou Ellie In The Nightie (Eleanor v noční košili).
Nakonec se ale vše v dobré obrátilo a dnes bychom si britského aristokrata na čtyřech kolech jinak představit nedokázali.

První sošky byly vyrobeny z chromu nebo niklu a postříbřeny. Zpočátku byly v seznamu příplatkové výbavy, dostala je ale většina vozů. V roce 1920 vznikla pozlacená verze pro pařížskou uměleckou soutěž, kterou se jí podařilo vyhrát a tak není divu, že si i tuto variantu mohli později zákazníci objednat.

Ač se symbol zdánlivě příliš nemění, modifikací bylo celkem jedenáct. K prvnímu snížení došlo v roce 1930, 26. leden 1934 přinesl dokonce klečící dámu. Ta byla určena pro Phantom III z let 1936-1939, montovala se ale také na poválečné modely Silver Dawn, Silver Wraith a Phantom IV. V roce 1959 po ukončení výroby posledního z nich se ale už nikdy neobjevila. Přednost dostala jedna z menších variant originálu. Její modifikaci pro americký trh se říká Flying Lady, kvůli ochraně kapoty byla posunuta směrem dozadu.

Mýtus

Je tedy figurka okřídlené dámy, která zdobí vozy Rolls-Royce po celé století, skutečně Eleanor Thornton? Mnozí věří, že ano, ale skutečnou pravdu nezná nikdo. Sykes se mezi tragickým odchodem své múzy a vlastní smrtí v roce 1950 k tomuto tématu nikdy oficiálně nevyjádřil. Svěřil se pouze dceři Josephine. Ale když jí vyprávěl o vztahu k Eleanor a Spirit of Ecstasy, odpověděla mu: Eleanor byla jistě krásná a milá osoba. Je to zajímavý příběh a jestli ti to udělá radost ať zvítězí raději mýtus

Kůň, drak a pegas

Pouze dva vozy Rolls-Royce od roku 1911 nenesly slavnou sošku. Prvním byl Phantom IV z roku 1950 pro tehdejší princeznu, dnes britskou královnu Alžbětu II. Ten byl opatřen emblémem sv. Jiří na koni, který zabíjí draka. Jeho tvůrcem byl Edward Seago. Je ale zaměnitelný, takže může být namontován na kterýkoli jiný vůz z královských garáží. Princezna Margaret si pak pro svůj Phantom IV z roku 1954 vybrala okřídleného pegase od Louise Lejeuna. Jeho slévárna byla mimochodem dlouhá léta výrobcem Ducha extáze.

Oslavy

Dnes je soška Spirit of Ecstasy opatřena mechanismem, který ji v případě nárazu skryje do masky chladiče, dá se ovládat i ručně pomocí tlačítka v interiéru. Je vyrobena z leštěné oceli, náročnější klienti mohou zvolit stříbrné, či zlaté provedení.

Rolls-Royce samozřejmě hodlá kulaté narozeniny svého legendárního symbolu řádně oslavit. Všechny vozy Phantom a Ghost vyrobené letos v továrně v Goodwoodu ponesou nápis Spirit of Ecstasy Centenary – 2011. Ten bude vyryt do podstavce písmem ITC Willow. Vyvrcholením pak bude jízda stovky současných i historických skvostů s dvojicí R ve znaku a proslulou skulpturou na chladiči centrem Londýna. Ta proběhne právě 6. února 2011, tedy v den, kdy byla Spirit of Ecstasy oficiálně zaregistrována. Povede například přes Berkeley Square a Conduit Street, sídelní místa současné a bývalé centrály značky v britské metropoli.

Popřejme tedy vpřed skloněné mýtické dámě s dozadu nataženýma rukama a vlajícím šatem připomínajícím křídla ještě dalších minimálně sto let života. Pro majitele i fanoušky značky se stala nesmrtelnou již dávno, stejně jako její vzor.

Aleš Sleeper Dragoun