Mercedes-Benz Recollection Quartet: Čtveřice moderních klasiků v Berlíně

Tentokrát tématem trochu odbočíme od historických událostí, technických specifikací, dat a čísel a budeme se věnovat – ano, spojení automobilu a umění.

Mercedes-Benz totiž přichystal v Berlíně poněkud netradiční výstavu čtyř vozů s názvem Recollection Quartet. Někomu se to bude zdát možná málo, ale tady jde hlavně o spojení tvarů moderních klasiků s poněkud extravagantní stylizací doplňků a figurín.

Ironie a surrealismus

Tyto doplňky ovšem představují dobu, v níž všechny vozy vznikly. Na realizaci se podílela sama automobilka s muzeem módy MoMu v Antverpách. Kolekce oficiálních snímků je dílem Frederika Heymana, ten navrhoval rovněž pozadí a scénické motivy plné ironie a surrealismu. Své vize zašlých časů přeměnili do reálné podoby prostřednictvím oblečení Mikio Sakabe, Bernhard Wilhelm, Henrik Vibskov a Peter Pilotto.

Čtveřici aut reprezentují žralok série W115 z roku 1974, o tři roky mladší roadster SL s pevnou střechou (hardtop) řady R107, slavné piáno jako kombi S123 pochází z roku 1981 a nejmladším kouskem je stříbrné velké kupé s kódem C126.

Pro sekretářky a taxikáře

Sedany W115 (1967-1976) byly považovány za typické firemní vozy, což představuje i sekretářka sedící uvnitř. Ta na psacím stroji píše text Taxi na prodej v arabštině, který je znázorněn na kapotě motoru. Taxíky byly pro tuto řadu takřka synonymem a zdaleka nejen v arabských zemích sloužily dlouhá léta až do roztrhání těla. Jejich extrémní spolehlivost nebyla jen součástí legend, ale zakládala se na pravdě. Řecký taxikář Gregorios Sachinidis najezdil s typem 240 D z roku 1976 neuvěřitelných 4,6 milionu kilometrů. Jeho modrobílý rekordman je k vidění ve firemním muzeu ve Stuttgartu.

Heyman se při tvorbě pozadí pro nejstarší vůz výstavy nechal inspirovat nekonečným schodištěm ze slavné litografii M. C. Eschera Klimmen en dalen (Vzestupně a sestupně) z roku 1960. Koktejlové šaty sekretářky, ovšem v poněkud modernějším pojetí jsou dílem Japonce Sakabeho. Zbylé ženy mají šedé uniformy administrativních pracovnic, ale figurína otočená hlavou dolů zároveň symbolizuje jakési osvobození se od této šedi.

Hvězdou v Americe

Roadster SL R107 se vyráběl předlouhých osmnáct let, mezi roky 1971 a 1989 a byl představitelem divokého životního stylu movitých mladých lidí tehdejší doby. Ještě více než jeho předchůdce W113 Pagoda se odkláněl směrem od nekompromisních sporťáků k luxusním dvoumístným otevřeným vozům. Obzvláště populární byl pak v Americe, pamatujete na seriál Dallas?

Žlutý vůz pochází z druhé vývojové fáze této série (1980-1985). Heymana v tomto případě ovlivnily dobové reklamní spoty, které SL zachycovaly na sluncem ozářených kalifornských plážích, případně se roadster projížděl po Sunset Boulevardu v Los Angeles. Figurína muže ovšem nepřipomíná typického playboye sedmdesátých let s hustými vlasy, zlatým medailonem na krku a s rozepnutou košilí odhalující chlupatou hruď. Tvůrce Bernhard Wilhelm jej spíše ironizuje. Oba svalnatí muži jsou oblečeni do těsných úborů z moderní lycry a mají zrcadlové žluté sluneční brýle.

S piánem do lesa

Kombi S123 alias první T-Modell bylo automobilem živnostníků a obchodníků. Písmeno T značilo turistiku a dopravu, v kódu S se skrýval původní název Stationswagen. Premiéru mělo v září 1977 a poslední sjelo z výrobní linky v lednu 1986. Vůz poskytoval velkorysý zavazadelník, který dobře posloužil nejen patřičně situovaným rodinám s dětmi, ale také řemeslníkům.

Pánové Heyman a Vibskov se pokusili oba tyto prvky spojit. Na volnočasové aktivity pod širým nebem tak odkazuje piknik otce se synem, který se nachází na střeše. Pokácený strom, sekera u masky chladiče a oblečení postav připomínají povolání dřevorubce. Představa, že by nějaký majitel jezdil se svým kombíkovým piánem do lesa pro dřevo, je pochopitelně poněkud absurdní.

Dvoudveřový luxus

Kupé C126 se vyrábělo v letech 1981-1991, vystavený exemplář je tedy jedním z posledních. Luxusní dvoudveřový vůz byl přímým předchůdcem těchto verzí ve třídě S, od roku 1997 označovaných jako CL. Diskrétním luxusem v kombinaci s tehdy špičkovou technikou a výbavou útočil na peněženky diplomatů a průmyslníků.

Tématem je tentokrát nejistá rovnováha mezi šachovou hrou a trojrozměrným modelem planety Země. Autor si pohrál s dvěma rozměry síly. Tři ženy, které hru hrají, jsou zároveň pěšci v ní samé, což prozrazují stíny. Šaty navrhoval Peter Pilotto ve stylu osmdesátých let 20. století. Svědčí o tom mimo jiné také pestré a nápadné barvy i tvary.

Jen krátce

Výstava byla otevřena 19. ledna 2011 ve výtvarném studiu v Berlíně-Mitte a je součástí Mercedes-Benz Fashion Weeku (tedy Týdne módy). Potrvá pouze do neděle 23. ledna, pokud bysta ji chtěli navštívit, pospěšte si. Je přístupná veřejnosti každý den od 12 do 20 hodin, pouze v pátek se zavírá již v 17:00. Vstupné je zdarma.

Aleš Sleeper Dragoun