Cadillac Eldorado Brougham Town Car: Prototyp z Motoramy

Vzácný prototyp Cadillac Eldorado Brougham Town Car z roku 1956 míří do aukce společnosti RM Auctions.

Během aukce Amelia Island, pořádané společnost RM Auctions 12. března na Floridě v hotelu Ritz-Carlton, má být vydražen prototyp Cadillac Eldorado Brougham Town Car, jehož premiéra se odehrála v roce 1956 na přehlídce Motorama pořádané v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria.

Cadillac Eldorado Brougham Town Car s interním označením XP-48 byl první projektem, který vznikl po přestěhování stylistického oddělení „Cadillac Styling Section“ v září roku 1955 ze staré čtvrti v centru Detroitu do nového, moderního technického centra General Motors ve Warrenu na severním předměstí Detroitu.

Tento prototyp, jehož majestátní karoserie je vyrobena z laminátu, je i po 55 letech od své premiéry jedním z největších klenotů mezi americkými vozy snů. I když se jednalo o nefunkční vzorek bez motoru (není zcela jisté, že neměl motor, někteří svědci tvrdí, že byl demontován až před odvozem k sešrotování) a některých mechanických dílů, vyvolal na výstavách v New Yorku, Miami, Los Angeles, San Francisku a Bostonu mimořádný zájem více než dvou milionů návštěvníků.

Není divu, vždyť laminátová karoserie typu „landauet,“ se střechou (potaženou vyleštěnou černou kůží) nad zadními sedadly a otevřeným prostorem řidiče, nabízela všechen tehdy myslitelný komfort. V béžově čalouněném interiéru s pozlacenými doplňky byl například instalován radiotelefon ke komunikaci s řidičem, samozřejmostí byla klimatizace, likérník, schránka na doutníky, termosková láhev a sada skleniček. Přepážka mezi předními a zadními sedadly měla posuvná skla.

Hlavní linie prototypu se přenesly na sériový Cadillac Eldorado Brougham pro modelový rok 1957, ale hvězdu Motoramy stejně jako řadu dalších konceptů a prototypů koncernu General Motors nečekala příliš zářivá budoucnost. V prosinci roku 1959 byl tento prototyp odeslán na vrakoviště Warhoops mimo Detroit.

Ve Warhoops ovšem nikdo Cadillac Eldorado Brougham Town Car nechtěl zničit a prototyp tak zůstal uložen pod plachtou až do roku 1989, kdy jej objevil podnikatel, restaurátor a sběratel Joe Bortz z Chicaga. Tento muž si udělal ve svém oboru jméno právě vyhledáváním a zachraňovaním konceptů z Motoramy.

V případě Cadillacu se Bortz do renovace nepustil a počátkem devadesátých let jej prodal Roy Warshawskymu. Ten měl sice v plánu kompletní renovaci, ale zemřel dříve, než mohl svou práci dokončit. Dalším majitelem se stal Dick Baruk z Detroitu.

Renovace vozu byla nakonec dokončena u společnosti RM Auto Restoration. K nejsložitějším částem tohoto projektu patřila montáž vidlicového osmiválce o objemu 6,0 litru s výkonem 224 kW (305) a čtyřstupňové převodovky Hydra-Matic. Dárcem motoru a několika dalších komponentů se stal sedan Cadillac z roku 1956.

Na konci renovace stál vůz, který je na rozdíl od původního prototypu plně připraven k jízdě v běžném provozu. Zatímco řidič je ponechám na pospas rozmarům počasí, cestující v zadní části si mohou užívat klimatizovaného interiéru a cestu jim zpříjemní originální autorádio Wonderbar.

Kompletně zrenovovaný Cadillac získal sběratel Houston John O’Quinn, v jehož klimatizovaných garážích vůz odpočíval až dodnes. Nyní jej ovšem čeká cesta k novému majiteli, jímž se stane některý z účastníků březnové aukce na Floridě. Očekává, že se Cadillac Eldorado Brougham Town Car vydraží za částku mezi 500.000 až 750.000 amerických dolarů (zhruba od 8.800.000 do 13.200.000,- Kč).

Ondřej Pavlůsek