Toyota Land Cruiser – 60 let v terénu (1. část)

Toyota vyrábí auta s pohonem všech kol od roku 1951. O tři roky později vyjel první Land Cruiser a dnes je špičkou mezi terénními vozy.

Společnost Toyota Motor Corporation založil Kiichiro Toyoda v roce 1937. Terénními automobily se Toyota začala zabývat už za druhé světové války. Japonská okupační armáda objevila v roce 1941 na Filipínách jeden z prvních amerických jeepů Bantam a okamžitě jej převezla do Japonska. Toyota dostala za úkol postavit podobné vozidlo pro japonskou armádu a tak vznikl prototyp AK a o něco později také lehký půltunový náklaďák AK10. V době Korejské války (1950–1953) si americká vláda objednala u Toyoty výrobu 100 kusů lehkého terénního vozu podle specifikací Willys a to byl impuls ke stavbě vlastních terénních vozů s pohonem všech kol.

Předpremiéra (BJ a FJ)

Předchůdcem Land Cruiserů se stal v roce 1951 model Toyota BJ (foto), poháněný řadovým šestiválcem typu B s objemem válců 3,4 litru, rozvodem OHV a výkonem 85 koní (63 kW), používaným v nákladních vozech. Na první pohled se podobal americkému jeepu, byl ale rozměrově větší (rozvor 2650 mm) a neměl redukci převodů. V červenci 1951 podnikl testovací jezdec Toyoty Ichiro Taira s prototypem BJ výjezd až na šestý stupeň nejvyšší hory Japonska Fuji (3776 m n. m.) a stal se prvním vozidlem v Japonsku, které se dostalo do výšky 2500 metrů. S Toyotou BJ prý také vyjel po schodech do chrámu Fudo ve městě Okasaki. Tyto ukázky schopností vozu se odrazily v objednávce tří stovek kusů pro japonskou policii.

Předchůdcem Land Cruiserů se stal v roce 1951 model Toyota BJ, poháněný řadovým šestiválcem typu B s objemem válců 3,4 litru a výkonem 85 koní.

V roce 1953 začala sériová výroba modelu “Jeep” BJ ve dvou továrnách Toyoty (Honsya a Arakawa). Dodával se ve verzích BJ-T (Touring), BJ-R (s rádiem) a BJ-J (podvozek pro hasičskou nástavbu). Strohé označení BJ bylo v roce 1954 doplněno o číslici 25 a ve stejném roce vymyslel technický ředitel Toyoty Hanji Umehara jméno “Land Cruiser,” evidentně inspirované anglickým konkurentem Land Roverem.

Starý motor typu B pomalu dosluhoval a proto přišla Toyota s novým, výkonnějším zážehovým šestiválcem typu F, který při objemu válců 3,9 litru dával 105 k (77 kW). Vozy vybavené tímto motorem dostaly označení FJ25. V nabídce už byly také modely s plechovou střechou a dveřmi s posuvnými okny.

Série 20 (1955 – 1960)

Terénní vozy Toyota Land Cruiser s pohonem všech kol, označené jako série 20 (foto) měly premiéru v roce 1955. Počítalo se už s exportem a proto dostaly nové terénní Toyoty civilnější vzhled. Celokovová třídveřová karoserie s rozvorem 2710 mm měla jednoduchou obdélníkovou masku chladiče se světlomety po stranách, zůstal ale masivní přední nárazník. Větší pohodlí za jízdy v terénu i na silnici zajišťovala delší čtyřlistová péra. Posunutím motoru (typ F) o 120 mm dopředu se dosáhlo zvětšení prostoru pro posádku.

Toyota Land Cruiser série 20 měla premiéru v roce 1955. Celokovová třídveřová karoserie byla postavena na podvozku s rozvorem 2710 mm.

Rok 1957 přinesl rozšíření nabídky o pickup a čtyřdveřové kombi (Station Wagon), označené jako FJ35V. Jelikož byl evropský a americký trh již téměř obsazený evropskou konkurencí, obrátila Toyota svoji pozornost na další teritoria. Land Cruisery si brzy získaly oblibu v Austrálii, Malajsii, na Středním východě a v Jižní Americe (Brazílie, Venezuela). V Brazílii se dokonce Land Cruiser FJ25 vyráběl.

Série 40 (1960 – 1984)

Land Cruisery se v roce 1960 dočkaly modernizace, čímž vznikla dnes legendární série 40 (označovaná také jako FJ40 nebo J40). Dodávala se ve třech verzích, lišících se rozvory kol: 2285, 2430 a 2650 mm. V roce 1963 k nim přibyla prodloužená verze s rozvorem 2950 mm (FJ45-B). Vylepšený benzinový 3,9litrový šestiválec měl nyní maximální výkon 125 k (92 kW). Poprvé byly Land Cruisery vybaveny redukčními převody. V Brazílii vyráběné vozy byly přejmenovány na Bandeirante a k pohonu byly zvoleny vznětové motory Mercedes-Benz. Vzhledově se modely série 40 (foto) příliš nelišily od svého předchůdce. Nabízely se jak s plátěnou (Softtop), tak s pevnou střechou (Hardtop).

Land Cruisery řady 40 se vyráběly dlouhých 24 let. Na obrázku je typ BJ40VL z roku 1973 s podélnými zadními lavicemi.

Obliba Land Cruiserů stále rostla a v roce 1965 se dokonce staly nejprodávanějšími Toyotami v USA.
V roce 1968 oslavila Toyota stotisící prodaný Land Cruiser a o pět let později jich už bylo prodáno 300 tisíc. K tomuto úspěchu přispěl nemalou měrou první dieselový Land Cruiser (s šestiválcem typu H), brzy následovaný vznětovým třílitrovým čtyřválcem (typ B) s výkonem 76 koní (56 kW). Také milovníci benzinu si přišli na své. V roce 1975 se začaly Land Cruisery dodávat s šestiválci objemu 4230 cm3, které svým výkonem 135 k (99 kW) stačily na dosažení rychlosti 150 km/h. Ve stejné době se některé modely začaly dodávat s předními kotoučovými brzdami a od roku 1979 s posilovačem řízení.

Série 50 (1967 – 1980)

Výroba Land Cruiserů série 50 (FJ55) začala v roce 1967. Pětidveřové kombi s rozvorem prodlouženým na 2710 mm a délkou 4673 mm využívalo mechaniku FJ40. Poprvé byla u tohoto užitkového vozidla věnována větší pozornost designu karoserie. Přední blatníky splynuly s boky karoserie a světlomety byly “utopené” v masce chladiče. Velikost vozu si vysloužila přezdívku “los” (moose) ale i méně lichotivou “železné prase.” FJ55 (foto) bylo navržené specificky pro severoamerický a australský trh, tedy jak pro americké dálnice, tak i pro těžké australské terény.

Terénní toyoty byly často vybaveny masivním ochranným rámem na přídi.

Do vozidel určených k exportu se od ledna 1975 montovaly místo šestiválců 3,9 l (typ F) modernější 4,2litrové šestiválce 2F (modely FJ55V).

Série 60 (1980 – 1990)

Další zastávkou na cestě za větším luxusem a lepšími jízdními vlastnostmi byla Toyota Land Cruiser série 60 (FJ60), vyvíjená pod vedením Hiroshiho Ohsawy od roku 1976 a představená ve finální podobě v roce 1980. Velký pěti až sedmimístný vůz s rozvorem 2730 mm a délkou prakticky stejnou jako série 50 (4675 mm) se vyznačoval hranatými tvary s typickým lomeným prolisem na bocích (foto). Land Cruiser série 60 se dodával na americký trh s dvojitými obdélníkovými světlomety (jinak měl vpředu dvojici klasických kruhových světel). V roce 1981 překročil Land Cruiser milionovou hranici vyrobených vozů a nabídku obohatila verze se zvýšenou střechou.

Toyota Land Cruiser série 60 (FJ60) se poprvé objevila v roce 1980.

Benzinový motor typu 2F (88 kW) doplnil čtyřlitrový vznětový šestiválec 2H (77 kW) a vznětový čtyřválec 3B s objemem 3,4 litru a výkonem 90 k (67 kW). V roce 1985 se v Land Cruiseru HJ61 objevil turbodiesel typu 12H-T s přímým vstřikem nafty a výkonem 137 k (101 kW). Novinkou mezi benzinovými motory byl v roce 1988 čtyřlitrový šestiválec typu 3F-E s elektronickým vstřikováním paliva (EFI) a výkonem 155 k (116 kW), montovaný do modelů FJ62.

Další vývoj legendárních japonských Land Cruiserů můžete sledovat v druhé části tohoto článku.

Popisky k obrázkům naleznete ve fotogalerii:

Karel Haas