Mercedes-Benz 500/540 K – osm válců s kompresorem (1. část)

Vrcholem předválečné výroby automobilů Mercedes-Benz byl Typ 500/540 K (W29), poháněný kompresorovým řadovým osmiválcem.

Letos slaví automobilka Mercedes-Benz 125. výročí udělení patentu na první automobil se spalovacím motorem, který v roce 1886 zkonstruovali Karl Benz a Gottlieb Daimler. Připomeňme si k tomuto výročí jeden z nejslavnějších typů značky Mercedes-Benz v celé jeho dlouhé historii, typ 500 K (jeho mladšího a silnějšího bratra 540 K představíme v druhé části tohoto článku). Mercedes-Benz Typ 500 K poháněl řadový osmiválcový motor s kompresorem a proto se úvodem podívejme stručně na historii osmiválcových a kompresorových motorů této německé značky.

Motory s kompresorem mají u značky Mercedes-Benz dlouhou tradici, začínající v roce 1926. Tehdy došlo ke spojení firem Daimler a Benz, vytvoření akciové společnosti Daimler-Benz AG a současně se stal vedoucím konstruktérem Ferdinand Porsche. Pod jeho vedením vznikly slavné sportovní vozy Mercedes S, SS, SSK a SSKL, poháněné řadovými šestiválci s kompresorem Roots, zapínaným při plném otevření škrticí klapky karburátoru.

Osmiválce se v mercedesech poprvé objevily na podzim 1928. Tehdy byl představen model Nürburg 460, poháněný 4,6litrovým řadovým osmiválcem. Ferdinand Porsche jej zkonstruoval jako odpověď na konkurenční Horch 8. Dalším vývojem vznikl v roce 1932 Typ 500 (W 08) s osmiválcem objemu 4918 cm3 (100 k, později 110 k). Jeho karoserie typu Pullman měřila na délku 5380 mm.

Berlínská premiéra

Mercedes-Benz Typ 500 K (tovární označení W 29) byl poprvé vystaven (společně s typem 130) na berlínské automobilové výstavě v únoru 1934 jako nástupce modelu 380, představenému jen o rok dříve. Pod dlouhou kapotou se nacházel vodou chlazený řadový osmiválec Daimler-Benz M 24 I s objemem válců 5018 cm3 (vrtání/zdvih: 86/108 mm) a výkonem 100 koní bez kompresoru a 160 koní se zapnutým kompresorem. Devítiložiskový motor měl rozvod s postranními ventily (SV) a dvojitý karburátor. Výkon motoru se přenášel na 17palcová zadní kola přes čtyřstupňovou nebo pětistupňovou převodovku se synchronizací všech stupňů kromě prvního.

I poměrně výkonný motor měl s Mercedesem 500 K s pohotovostní hmotností kolem 2300 kg (samotný podvozek vážil 1700 kg) co dělat. Maximální rychlost 160 km/h se dala dosáhnout jen při plně sešlápnutém plynovém pedálu, kdy už byl aktivován kompresor. Při průměrné spotřebě 27 l/100 km musela být vzadu umístěná benzinová nádrž dostatečně dimenzovaná. I tak stačilo 110 litrů benzinu na dojezd jen kolem 400 km.

Moderní podvozky

Z předcházejícího typu 380 převzala “pětistovka” moderní podvozek s nezávislým zavěšením předních kol odpérovaných vinutými pružinami a kyvnou zadní nápravou s dvojitými vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Pro různé typy karoserií vznikly tři typy podvozku:

• Pro čtyřmístné a 2+2 verze byl určen “normální” podvozek s rozvorem 3290 mm, u kterého byl chladič umístěn nad přední osou.
• Pro dvoumístné a 2/3 (dvoumístné s pomocným vyklápěcím sedadlem v zádi) verze se dodával podvozek se stejným rozvorem 3290 mm, u kterého byl chladič (i motor a kabina) posunut o 185 mm za přední osu, což vyvolávalo dojem mimořádně dlouhé přední části vozu.
• Třetí typ podvozku měl rozvor zkrácený na 2980 mm a chladič umístěný nad přední osou. Tento podvozek byl určen pro plánovaný typ 580 K a byl vyroben jen v počtu několika kusů pro dvoumístné speciály.

Karoserie na zakázku

Na uvedených podvozcích vznikla celá řada unikátních vozů s karoseriemi různých typů, zhotovených podle požadavků jednotlivých zákazníků. Kromě karoserií z karosárny Sindelfingen oblékala Typ 500 K několik dalších malých dílen. Z nich to byla především berlínská karosárna Erdmann & Rossi (E&R). Nejextravagantnější z kreací této karosárny byl proudnicový roadster Typ 500 K (foto), dodaný koncem roku 1935 tehdejšímu iráckému králi. Dnes je tento vůz vystavený v technickém museu ve Speyeru. Prakticky stejnou karoserii měl i Typ 290, vystavený na berlínském autosalonu 1935.

Extravagantní karoserii tohoto roadsteru 500 K vyrobila berlínská karosárna Erdmann & Rossi.

Čtyřmístné kabriolety se stahovací plátěnou střechou, stavěné na “normálním” podvozku typu 500 K (rozvor 3290 mm) se označovaly písmenem B (typy se čtyřmi bočními okny, vyrobeno 106 kusů) nebo písmenem C (se dvěma bočními okny, 90 kusů). Jejich vnější rozměry byly 5250 x 1880 x1635 mm. Normální podvozek dostaly i čtyřdveřové limuzíny (19 kusů), jedna dvoudveřová limuzína a také velký otevřený Tourenwagen (19 kusů).

Na podvozku se stejným rozvorem ale dozadu posunutým motorem se dodávaly kabriolety typu A (33 kusů), Roadstery (4 kusy) a speciální aerodynamické čtyřmístné kupé, nazvané Autobahn-Kurier (foto, vyrobeny 4 kusy) s rozměry 5170 x 1820 x 1520 mm. Jeho název naznačoval, že je určený především k jízdě po nových německých dálnicích. Tento skvost byl mimo jiné pozoruhodný tím, že jako první na světě měl zaoblená skla bočních oken. Po jednom kabrioletu C postavily na podvozku 500 K i anglické firmy Windover a Corsica. Podvozek 500 K s dozadu posunutým motorem používaly i tovární vozy Sport-Roadster a Sport-Limousine (kupé), které se v roce 1934 zúčastnily 2000 km dlouhého závodu napříč Německem. Stejný podvozek dostalo i kupé Sport-Limousine z roku 1935 a speciál Sport-Coupé (1936).

Speciálních aerodynamických čtyřmístných kupé 500 K Autobahn-Kurier byly v letech 1935–36 vyrobeny 4 kusy.

Vyvrcholením řady 500 K se v roce 1936 stal nádherný Spezial-Roadster (foto), jehož jedinečné tvary navrhl Hermann Ahrens. Karrosserie Sindelfingen, jež patřila do společnosti Daimler-Benz, dodala celkem 25 kusů dvoumístných karoserií s třetím nouzovým sedadlem pod výklopným víkem na dlouhé zádi. Eleganci vozu dokreslovaly chromované lišty na blatnících, na bocích a na kapotě. Po stranách šípového chladiče byly na příčné konsole umístěny tři světlomety (dva velké a jeden menší) a dva klaksony. Další dva hledáčkové světlomety byly umístěny po stranách šípového čelního okna.

Jedinečné tvary Spezial-Roadsteru navrhl Hermann Ahrens. Zboku zaujme dlouhá kapota a ladné křivky blatníků.

Mercedes-Benz 500 K patří po technické stránce i designem mezi nejzajímavější automobily historie a je vyhledávaným objektem bohatých sběratelů. Spezial-Roadster se dnes na aukcích nabízí za cenu kolem 4 milionů liber. Celkem bylo vyrobeno 342 automobilů Mercedes-Benz 500K, včetně 41 podvozků, z nichž bylo karosárně Erdmann & Rossi dodáno 18 kusů. Ve druhé části článku si přiblížíme silnější verzi 540 K.

Podrobné popisky k obrázkům naleznete ve fotogalerii:

Karel Haas