Alpine A310/A610 – trochu sportu od Renaultu

Po převzetí Renaultem navázala Alpine na úspěšný typ A110 většími a luxusnějšími modely sportovních vozů A310, GTA a A610.

Souběžně s pomalu končící výrobou sportovních vozů A110 se v Dieppe pustili do vývoje nástupce. Tentokrát se zaměřili nejen na sportovní výkony, ale také na extravagantní design a luxusněji vybavený interiér. Koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol zůstala zachována.

Novým směrem

Sportovní kupé Alpine Renault A310 (foto) debutovalo na Ženevském autosalonu v roce 1971. Při premiéře vyvolala nová alpina rozporuplné reakce. Její agresivní a poněkud futuristické tvary se světelnou rampou šesti světlometů na přídi a vzduchovými vstupy po stranách kapoty a za bočními okny se nemusely každému líbit. Laminátová karoserie nového kupé s uspořádáním sedadel 2+2 byla delší a širší než A110 (rozměry 4180 x 1640 x 1150 cm, rozvor 2280 mm) a cestujícím na pohodlných předních sedadlech zajišťovala dostatečný komfort.

Kupé Alpine A310 mělo agresivní a poněkud futuristické tvary laminátové karoserie s uspořádáním sedadel 2+2.

Alpine A310 se od začátku dodávala s vyladěným řadovým čtyřválcem z Renaultu 17TS (později v úpravě Gordini). Díky dvěma dvojitým karburátorům Weber 45 DCOE se maximální výkon vyšplhal na 127 koní (94 kW). Čtyřválcových Alpine A310 se do konce roku 1976 vyrobilo 2340 kusů, z toho nejvíce v roce 1973 (666 kusů).

Facelift a V6

Pro modelový rok 1977 připravil Robert Opron pro kupé Alpine A310 několik stylistických změn a zároveň byl nepříliš výkonný čtyřválec nahrazen vidlicovým šestiválcem PRV, používaným v Renaultech 25 a 30, Volvech a Peugeotech a vyráběným od roku 1969 ve francouzském Douvrinu. Alpine A310 V6 (foto) se od svého předchůdce lišila mírně upravenou přídí, na které ubyly dva světlomety a pod příď byl přidán velký spoiler. Zmizely i vzduchové vstupy NACA na kapotě. Vzadu se pod oknem také objevil spoiler a koncová světla se přesunula pod nárazník.

Faceliftovaná Alpine A310 z roku 1977 se od svého předchůdce lišila mírně upravenou přídí se čtyřmi světlomety a velkým spoilerem.

Motor V6 PRV se zdvihovým objemem 2664 cm3 a úhlem mezi řadami válců 90 stupňů byl opět umístěn podélně za zadní nápravou a přes “těžký zadek” (podobně na tom je i Porsche 911) byly jízdní vlastnosti poměrně dobré, mj. i díky robustnímu trubkovému páteřovému rámu. Výkon 150 k (110 kW) byl dostatečný a vůz s pohotovostní hmotností 980 kg s ním dosahoval 225 km/h.

Také A310 se pokoušely o štěstí v motoristickém sportu. Guy Fréquelin dokonce vyhrál s Alpine A310 V6 “Calberson” francouzské soutěžní mistrovství v roce 1977. Po vzoru soutěžních speciálů skupiny 4 se v letech 1982–1985 dodávaly modely A310 s tzv. balíčkem GT. Tyto vozy měly větší kola a tudíž rozšířené podběhy kol a velké spoilery vpředu i vzadu. Modely s balíčkem GT Boulogne měly navíc motor V6 převrtaný na objem 2849 cm3 a dva trojité karburátory Weber. Výkon tím vzrostl na 193 k (144 kW). Celkem bylo do konce roku 1984 vyrobeno 9276 vozů Alpine A310 V6.

Grand Tourisme Alpine

Nástupcem Alpiny A310 se stal typ Alpine GTA (zkratka znamenala Grand Tourisme Alpine), uvedený na trh v roce 1985. Stejně jako A310 V6 byl poháněn vidlicovým šestiválcem ve dvou provedeních. Kupé Alpine GTA V6 GT mělo motor z Renaultu 25 s objemem 2849 cm3 a výkonem 158 k (116 kW) a výkonnější Alpine GTA V6 Turbo (foto) poháněl motor s objemem 2458 cm3, přeplňovaný turbodmychadlem Garrett T3, jehož maximální výkon dosahoval hodnoty 200 k (147 kW). S tímto motorem se dalo dosáhnout rychlosti až 250 km/h a zrychlení z klidu na stovku za 8 s.

Alpine GTA V6 Turbo poháněl 2,5litrový motor V6, přeplňovaný turbodmychadlem Garrett T3.

Laminátová karoserie s rozměry 4330 x 1754 x 1197 mm se vyznačovala nízkou přídí se světlomety pod průhlednými kryty a bohatě prosklenou zádí s integrovaným spoilerem. Vůz patřil ve své době k nejaerodynamičtějším. Jeho součinitel odporu vzduchu byl 0,28. Po faceliftu se přední směrovky přemístily od světlometů do nárazníků. Vozy s turbomotorem dostaly katalyzátor, čímž výkon poklesl na 185 k (136 kW). U modelu Le Mans se podařilo zvýšením tlaku turbodmychadla zvýšit výkon motoru na 209 koní.

Loučení: A610

GTA se neprodávalo zrovna nejlépe a proto došlo v roce 1991 k jeho důkladnému přepracování a návratu k původnímu způsobu značení. Nové kupé Alpine A610 (foto) dostalo výklopné světlomety (předchozí provedení se zepředu až moc podobalo Fordu Sierra) a efektní vzduchové vstupy na bocích. Přemístěním akumulátoru dopředu se dosáhlo lepšího rozdělení hmotnosti. Zvětšením zdvihového objemu turbomotoru V6 na 3 litry narostl výkon na 184 kW (250 k) a maximální rychlost stoupla na 265 km/h.

Důkladným přepracováním modelu Alpine GTA vzniklo v roce 1991 kupé Alpine A610.

Když v červenci 1991 vyhrál Williams-Renault Velkou cenu Francie formule 1 v Magny-Cours, postavili v Dieppe malou sérii 31 vozů A610 ve speciální úpravě. K příležitosti olympijských her ve francouzském Albertville v roce 1992 byly postaveny dva bílé speciály, které vozily významné osobnosti her. Poslední modely opustily továrnu v Dieppe koncem roku 1994, kdy také Renault opustil název Alpine.

I po ukončení výroby vozů Alpine pokračovala továrna v Dieppe ve výrobě automobilů. Montovaly se zde Renaulty R5 Turbo, Clio Williams, Espace a Sport Spider. Ještě dnes se tam vyrábí sportovní vozy Renault Sport Mégane a Renault Sport Clio. Na „alpinky“ s typickou modrou metalízou se však nezapomíná. U nás si pamětníci jistě rádi vzpomenou na Hubáčkovu Alpinu, se kterou pořádně proháněl domácí i zahraniční konkurenci. Ve Francii i jinde v Evropě dodnes existuje řada klubů přátel vozů Alpine a díky péči těchto nadšenců jich ještě hodně jezdí.

Není vyloučeno, že se ještě někdy v budoucnu se značkou Alpine setkáme. Na Ženevském autosalonu 2006 vystavil Renault studii sportovního vozu Alpine 210 RS, který měl navázat na úspěchy značky Alpine, z výroby však sešlo. 10. srpna 2007 zemřel ve věku 85 let zakladatel značky Alpine Jean Rédélé a zdálo se, že tato značka bude navždy patřit minulosti. Novou nadějí bylo prohlášení marketingového ředitele Renaultu Patricka Blaina, že se Renault chystá uvést na trh ryzí sportovní vůz, nazvaný pravděpodobně Alpine. Zatím na něj marně čekáme.

Karel Haas