Toyota Land Cruiser – šedesát let v terénu (2. část)

Bohatá rodina Land Cruiserů japonské automobilky Toyota se v osmdesátých a devadesátých letech rozrostla o řady 70, 80 a 90.

V osmdesátých letech se vývoj Land Cruiserů začal dělit do dvou směrů – kompaktních off-roadů reprezentovaných řadou 70 a komfortnějších vozidel ve stylu SUV. Ty zastupovala nejdříve řada 60 (o té jsme se už zmínili v první části tohoto článku) a v tomto stylu pak pokračovaly série 80, 90, 100 a 200.

Série 70 (od 1984)

Land Cruisery série 70 nahradily v roce 1984 úspěšnou řadu 40. Značení modelů této řady vycházelo z rozvoru náprav. Modely 70 a 71 měly krátký rozvor (SWB), 73 a 74 byly s rozvorem někde uprostřed (MWB) a 75 až 77 měly dlouhý rozvor (LWB). Ten měly především pickupy, typy s podélnými sedadly vzadu (troop carrier) a pětidveřová kombi. Později došlo v souvislosti s modernizací ke změně označení modelů. Typům s dlouhým rozvorem byla přidělena čísla 78 (troop carrier), 79 (pickup) a 76 (kombi).

Počáteční písmeno v označení modelu prozrazovalo jako vždy použitý motor. Nejčastěji to byly zážehové čtyřlitrové motory 3F (typ FJ70) a vznětové 2H (např. typ HJ75), později benzinový 1FZ (např. FZJ79) a naftové 1HZ (např. HZJ73, foto) a 1VD (VDJ76). Jednoduché karoserie s různými typy kabin (canvas top, hardtop, troop carrier) vzdáleně připomínaly řadu 40 a tvarem předních blatníků trochu také řadu 50.

Toyota Land Cruiser HZJ73 s krátkým rozvorem a vznětovým motorem 1HZ.

Lehká verze, nazvaná Toyota Land Cruiser 70 Light, měla krátký rozvor a odpružení tuhých náprav vinutými pružinami. Série 70 Light se na některých trzích prodávala jako Bundera nebo Landcruiser II, později se název změnil na 70 Prado (v Evropě Land Cruiser LC3). Tuto odlehčenou verzi poháněl 2,4litrový benzinový motor 22R nebo naftové motory 2L a 2L-T (turbo) stejného objemu. První japonskou čtyřkolkou s automatickou převodovkou se stalo právě Prado série 70.

V roce 1990 se v modelech řady 70 objevila nová generace nepřeplňovaných vznětových motorů: pětiválec 1PZ a šestiválec 1HZ. Následoval třílitrový přeplňovaný diesel KZ a pokročilý čtyřventilový benzinový 4,5litrový šestiválec 1FZ-FE. V roce 1999 prošla série 70 modernizací podvozku i karoserie a konečně v roce 2007 představila Toyota svůj první turbodiesel V8 (1VD), který se objevil i v řadě 70.

Série 80 (1989 – 1997)

Toyota Land Cruiser 80 (foto), nástupce série 60, debutoval v říjnu 1989 a přišel s ladnějšími, kulatějšími tvary karoserie. V některých jihoamerických zemích se prodával pod názvem Land Cruiser Autana (podle stolové hory ve Venezuele) a svými tvary si tam získal přezdívku Burbuja (bublina). Osmdesátka se vyskytovala se dvěma typy zadních dveří. U luxusnějších verzí se vyklápěly nahoru, ostatní měly svisle dělené dveře. Moderní vzhled tohoto rodinného SUV doprovázely výrazné změny podvozku. Po téměř čtyřiceti letech opustila Toyota listová pera a obě tuhé nápravy dostaly pérování s vinutými pružinami. Standardně se dodávaly kotoučové brzdy na všech kolech a systém ABS. Land Cruiser 80 se téměř výhradně dodával s trvalých pohonem všech kol.

Nástupce série 60, Toyota Land Cruiser 80, debutoval v říjnu 1989 a přišel s ladnějšími, kulatějšími tvary karoserie.

Série 80 se dodávala s benzinovým šestiválcem 3F-E, nepřeplňovaným naftovým šestiválcem 1HZ a s šestiválcovým turbodieselem 1HD-T s přímým vstřikováním paliva. Tento moderní motor dával při objemu válců 4164 cm3 maximální výkon 125 kW (170 k). Vůz s úctyhodnými rozměry 4820 x 1930 x 1890 mm (rozvor 2850 mm) a pohotovostní hmotností 2320 kg dosahoval s tímto motorem maximální rychlosti 170 km/h. V roce 1993 dostal Land Cruiser 80 čtyřventilový zážehový šestiválec 1FZ-FE s objemem 4,5 litru.

Výroba Toyoty Land Cruiser série 80 se v roce 1997 přemístila z Japonska do Venezuely, kde pokračovala až do roku 2008. Land Cruiser 80 se také stal základem první generace amerických Lexusů kategorie SUV. Proti Land Cruiseru měl Lexus LX 450 luxusnější interiér a měkčí pérování.

Série 90 (1996 – 2002)

Hlavní zbraní proti největšímu domácímu konkurentovi Mitsubishi Pajero se stala Toyota Land Cruiser Prado řady 90 (foto), prodávaná ve Velké Británii pod názvem Land Cruiser Colorado. Vznikla vývojem ze starší série 70 a nezapírala určitou podobnost s Pajerem druhé generace, vyráběným od roku 1991. Land Cruiser 90 se vyráběl v třídveřovém a pětidveřovém provedení (to mělo rozvor 2675 mm a venkovní rozměry 4880 x 1820 x 1915 mm). Typickými prvky designu byly oplastované boky a lemy podběhů kol a svisle mřížovaná maska chladiče s logem Toyoty uprostřed.

Série 90 se představila v roce 1996. Ve Velké Británii se prodávala pod názvem Land Cruiser Colorado.

Největší novinkou na podvozku bylo nezávislé zavěšení předních kol s lichoběžníkovými rameny. Žebřinový rám a tuhá zadní náprava na čtyřprvkových závěsech zůstaly zachovány a zajišťovaly spolu s trvalým pohonem všech kol výbornou průchodnost terénem. Samozřejmostí bylo ABS a kotoučové brzdy na všech kolech. Pohon obstarávaly zážehové šestiválce: řadový 3RZ-FE (2693 cm3) a nový vidlicový 5VZ-FE (3378 cm3). Z nabídky vznětových motorů si bylo možné vybrat mezi nepřeplňovanými 3L (2776 cm3) a 5L (2986 cm3) a přeplňovaným 1KZ-TE (2982 cm3) s výkonem 92 kW. Od července 2000 se začal v Pradech objevovat nový dieselový třílitrový šestiválec D-4D Common Rail s výkonem 120 kW (163 k).

V našem popisu historie Toyoty Land Cruiser jsme se přehoupli do třetího tisíciletí. Ve třetí, poslední části se podíváme na řady 100, 120, 150 a 200.

Popisky k obrázkům naleznete ve fotogalerii:

Karel Haas