Toyota Land Cruiser – šedesát let v terénu (3. část)

Do třetího tisíciletí vstoupil Land Cruiser řadou 100, nahrazenou v roce 2007 modelem V8. Sérii 120 vystřídala v roce 2009 řada 150.

Padesátileté zkušenosti s vývojem terénních vozidel zúročila Toyota slavným Land Cruiserem řady 100. Tento komfortní vůz s pohonem všech kol zlepšil své chování v terénu i na silnici a stal se nepostradatelným pomocníkem na všech světadílech včetně Antarktidy. O málo menší řady 120 a 150 nezůstaly svému většímu bratru nic dlužny a totéž platí i o současném vrcholu produkce land cruiserů, řadě 200, u nás známé jako V8.

Série 100 (1998 – 2007)

Náhradou osm let starého Land Cruiseru série 80 se stala v dubnu 1998 série 100, prodávaná ve Velké Británii a Irsku pod názvem Toyota Land Cruiser Amazon. Velký čtyřdveřový Land Cruiser 100 (foto) s rozvorem 2850 mm a venkovními rozměry 4890 x 1940 x 1880 mm se vyznačoval uměřenými oblými tvary s výrazně rozšířenými podběhy kol, vynucených zvětšením rozchodu kol. Vzadu měl Land Cruiser 100 dvoudílnou výklopnou zadní stěnu. Pohodlný a dobře vybavený interiér těžil především ze zvětšené šířky vozu. Nechyběly zde například dvojité sluneční clony a čtyři výklopné schránky pod stropem.

Land Cruiser série 100 se stal v dubnu 1998 nástupcem řady 80.

Land Cruiser 100 dostal do vínku nezávislé zavěšení předních kol a dva nové motory. Robustní řadový šestiválcový turbodiesel 1HD-FTE se zdvihovým objemem 4164 cm3 dával 150 kW (204 k) a zážehový vidlicový osmiválec 2UZ-FE s objemem 4663 cm3 byl ještě o něco výkonnější (173 kW/235 k). Motor V8 měl zvýšit prodej na severoamerickém trhu, kam se Land Cruisery 100 dodávaly pouze s tímto motorem.

Pro australský, africký a jihoamerický trh se dodávala řada 105 s podvozkem vycházejícím z řady 80, tedy s oběma tuhými nápravami a pohonem řadovými šestiválci v benzinové i naftové verzi. Série 100 se stala základem modelu Lexus LX 470, prodávaného v Japonsku jako Toyota Cygnus. Padesáté výročí Land Cruiseru oslavila Toyota několika pamětními modely a oznámila, že za prvních 50 let vyrobila 3,72 milionů terénních vozidel. V roce 2005 prošla série 100 modernizací, která se zvenku projevila drobnými změnami masky chladiče, světlometů a koncových světel. Výroba skončila koncem roku 2007, kdy byla nahrazena řadou 200.

Série 120 (2002 – 2009)

Toyota Land Cruiser série 120 se poprvé představila v říjnu 2002 na pařížském autosalonu Mondial de l’Automobile. Nahrazovala řadu 90 a postupně měla nahradit i Land Cruiser 100. Design vozu byl navržen v Evropě, konkrétně ve stylistickém středisku ED2 v jihofrancouzském Sophia Antipolis. Vůz patřil rozvorem 2790 mm a rozměry 4715 x 1875 x 1855 mm do kategorie středně velkých off-roadů, nazývaných Prado, ve které je jeho třetí generací. Aby byl zmatek v označování těchto Land Cruiserů úplný, pak vězte, že se mu na některých trzích říkalo LC4.

Pětidveřová Toyota Land Cruiser řady 120 (J120W), vyráběná v letech 2002–2009.

K pohonu všech kol měl Land Cruiser série 120 na výběr dva motory. Prvním byl třílitrový turbodiesel D-4D s přímým vstřikováním paliva typu common-rail s největším výkonem 120 kW (163 k) při 3400 min-1 a maximálním točivým momentem 343 Nm. Novinkou byl celohliníkový čtyřlitrový zážehový motor V6 s výkonem 183 kW (249 k) a vysokým točivým momentem s vrcholem na hodnotě 382 Nm. Vůz s pohotovostní hmotností 1935 kg dosahoval s tímto motorem maximální rychlost 175 km/h.

Série 150 (od 2009)

Menší řada Toyoty Land Cruiser, označovaná jako Prado, se v roce 2009 dočkala své čtvrté generace. První Prado z roku 1990 vycházelo ze slavné řady 70, druhé představovala řada 90 (1993–2002) a třetí Land Cruiser série 120 (2002–2009). Jeho modernizovaná verze s číselným označením 150 slavila premiéru na autosalonu ve Frankfurtu v září 2009. Land Cruiser Prado série 150 se vyrábí ve dvou základních verzích: třídveřové a pětidveřové. Pětidveřové provedení (foto) má karoserii s rozvorem 2790 mm (stejným jako řada 120) a rozměry 4760 x 1885 x 1845 mm. Náhradní kolo je umístěno pod podlahou, ale pro některé trhy (např. Austrálie) se náhradní kolo montuje na zadní dveře, čímž se pod podlahou uvolňuje prostor pro přídavnou palivovou nádrž.

Nejnovějším přírůstkem rodiny land cruiserů je řada 150, patřící mezi menší modely označované Prado.

Podvozek zůstává u žebřinového rámu, přední kola mají nezávislé zavěšení s dvojitými lichoběžníky a zadní tuhá náprava je vedená čtyřmi rameny. Vůz je nabitý elektronikou, v nabídce jsou například aktivní stabilizátory KDSS, aktivní tlumiče AVS nebo terénní asistent Crawl Control. Pohon je opět svěřen řadovému třílitrovému vznětovému čtyřválci D-4D. Na některých trzích je v nabídce také benzinový šestiválec 4.0 VVT-i.

Série 200 (od 2007)

Naši exkurzi historií modelu Toyota Land Cruiser zakončíme řadou 200, vyráběnou od roku 2007 a na některých trzích (včetně našeho) prodávanou pod označením V8. Tento skutečný král silnic se dodává s pětimístnou nebo sedmimístnou karoserií s rozvorem 2850 mm a vnějšími rozměry 4950 x 1970 x 1910 mm. Design pětidveřové karoserie sdílí s modelem Lexus LX 570, od kterého se liší jen jinou přídí s odlišným tvarem masky chladiče a světlometů. Pohotovostní hmotnost se pohybuje od 2515 do 2640 kg podle verze. Dobré jízdní vlastnosti v terénu zajišťuje, kromě tuhého žebřinového rámu, řada elektronických pomocníků. Už zmíněný terénní asistent Crawl Control vede vůz přes terénní překážky zvolenou pomalou rychlostí (1 až 5 km/h). Nabízí se také dva systémy aktivního odpružení podvozku KDSS (kontrola příčných zkrutných stabilizátorů obou náprav hydraulickými členy) a 4W AHC&AVS (aktivní nastavení výšky a aktivní variabilní odpružení všech kol).

\"Dvoustovku\" zdobí vpředu mohutná maska chladiče, na kterou navazují velké dvojité světlomety.

Pro evropský trh byl k pohonu zvolen inovovaný zážehový osmiválec 4.7 VVT-i V8 s výkonem 212 kW (288 k) a nový vznětový osmiválec 4.5 D-4D V8 (210 kW/286 k) s maximálním krouticím momentem 650 Nm, přeplňovaný dvěma turbodmychadly VNT. Pro americký trh jsou Land Cruisery V8 vybaveny ještě silnějším zážehovým motorem 5.7 V8 s výkonem 280 kW. Do modelů se zážehovým motorem se standardně montuje pětistupňová automatická převodovka, zatímco modely se vznětovým motorem mají šestistupňový automat.

Před několika lety oznámila Toyota, že se vzdá modelu Land Cruiser na evropských trzích, aby snížila průměr emisí všech prodávaných vozů. Zatím se tak nestalo a Land Cruiser se dál dobře prodává, i když se rozhodně nejedná o levné vozy. V České republice stojí Land Cruiser V8 1,8 až 2 miliony korun.

Popisky k obrázkům naleznete ve fotogalerii:

Karel Haas