Cadillac V16 452-B „Madame X“ (1931) - Šestnácterák

Cadillac V16 vozil Al Capona, jeho soudce i amerického prezidenta. Na automobilový trůn usedl v lednu 1930, nejtemnější chvíli světové hospodářské krize. Patinovaný sedan první série nám zapůjčilo Prague Classic Car Centre.

Šestnáctiválců je méně než šafránu. Tuto extravaganci nabízí pouze Bugatti, které před zadní nápravu veyronu vsadilo nezvyklý motor do W. Výroba běží od podzimu 2005, exkluzivitu zajišťuje série 300 kusů i cena kolem 37 000 000 korun.

Před šesti lety oslavil Cadillac své sté narozeniny studií Sixteen, která omračovala motorem 13.6 V16 se zaokrouhleným výkonem 1000 koní a točivým momentem 1000 lbs.ft (736 kW a 1355 N.m). V sérii se neprosadila, design GM přeneslo na mnohem skromnější sedany CTS. „Šestnáctku“ si tak nakonec užili jen „pařani“ v počítačových hrách jako Midnight Club 3: DUB Edition nebo Project Gotham Racing 3 a 4.

Historie je o poznání bohatší, viz samostatný text, ale v praxi se osvědčily a hlavně rozšířily pouze předválečné cadillaky. Ve slavnostní náladě jsme osedlali první sérii V16, 5,7 metru dlouhý a skoro dva široký i vysoký sedan, jenž karosárna Fleetwood nazývala „Madame X“. Nabídkou vnitřního prostoru, pohodlím poctivě čalouněných sedadel i všesměrovým výhledem z „bidýlka“ na vysokém rámu podvozku strčí do kapsy i nejluxusnější automobily současnosti. Celkem je evidováno více než 70 karosářských verzí V16. Cadillac totiž na počátku třicátých let ovládl lukrativní „krejčí“ značek Fleetwood a Fisher, protože za individuální nástavby zákazníci leckdy zaplatili více než za kompletní podvozek. Šéfstylista GM Harley Earl se inspiroval v Evropě.

Vývoj V16 započal v roce 1926 a ospravedlňovala jej hospodářská konjuktura. Dvanáctiválce už totiž nabízel kdekdo, dokonce i v Československu existovali dva výrobci! Navzdory krachu na newyorské burze se V16 po premiéře v lednu 1930 prodával nečekaně dobře, v dubnu jich jezdilo už tisíc, v červnu dva. Jejich karavana se vydala na evropské turné, které končilo v městečku Cadillac v jihozápadní Francii. Odtud totiž do Ameriky přišel stejnojmenný zakladatel Detroitu.

Náš exemplář pochází z období nejhlubší recese (1931), kdy se za měsíc prodávalo méně než deset kusů V16. Plně souhlasíme s názorem znalců značky, podle nichž se pád kvantity pozitivně odrazil v kvalitě zpracování. „Caddy“ nenechá nikoho chladným působivým zevnějškem i suverénními technickými parametry.

Motor hladce naskočí (Cadillac zavedl spoušteč již v roce 1912), dokonce jej i snadno roztlačíte – inu komprese pouhých 5,5:1. Vyvážení běhu a decentní akustická kulisa jsou opravdu příkladné. Při rozjezdu a zrychlování máte pocit, že se snad ani nezměnily otáčky devětkrát zalomeného klikového hřídele. Převodovka se vzhledem k výkonu i skvělé charakteristice průběhu točivého momentu šestnáctiválce zdá skoro zbytečná, vždyť většinu cesty absolvujeme na trojku. Ale i tak klobouk dolů před dalším primátem značky – synchronizačními spojkami.

Rychloměr cejchovaný v mílích rychle a plynule stoupá, s větrem v zádech máte i na devadesátku (asi 154 km/h). Nádrž na 25 galonů, tedy 95 l, rychle vysychá. Na kilometru do sebe každý z válců „hodí“ malého panáka.

Do paměti se nám vryl také pohled přes vysokou a dlouhou kapotu s klapkami odvádějícími horký vzduch, přes rozevlátou dívčí figurínu na víčku chladiče a chromované světlomety velikosti solidních kastrolů. Obě rezervní kola jsou pěkně po ruce, vzadu najdete sklopný nosič na zavazadla. Kdysi na něj naskakovali černí pasažéři a svezení zaplatili buď v zatáčce zlomeninami nebo aspoň dýchacími obtížemi v oblacích prachu.

Technickým zajímavostem není konec. Řidič má před sebou obrovský multifunkční volant s pevným středem, mechanicky ovládané brzdy třítunového mamuta pomáhá zvládnout podtlakový posilovač. Naopak stlačený vzduch dává do pohybu stírače.

Měkce čalouněné sedáky lavic vpředu i vzadu lze podélně posouvat, dokonce i dvoumetrový cestující zcela propne kolena! Pohodlí největšího z cadillaků si cenily hollywoodské hvězdy jako Joan Crawfordová, obtloustlý gangster Al Capone i jeho soudce Rutherford. Muž zákona ovšem vlastnil hned dvě „vé-šestnáctky“ a měl větší osobní jmění než slavný mafián. Tak daleko došla i u nás diskutovaná snaha státu přeplácet justici, aby nepodlehla korupčním svodům podsvětí. Ale když si V16 za hospodářské krize koupil americký prezident Herbert Hoover, vzbudila jeho rozmařilost veřejné pohoršení a zmařila mu šanci na znovuzvolení. My jsme se s „Madame X“ rozhodně neskrývali, současnou hospodářskou recesí jsme proplouvali s podobně vítězoslavným úsměvem jako dávní nabobové.

Cadillac V16 452-B (1931) – Technické údaje

Motor zážehový vidlicový šestnáctiválec OHV * Zdvihový objem 7412 cm3 * Kompresní poměr 5,5:1 * Výkon 123 kW při 3400/min * Převodovka přímo řazená třístupňová se synchronizací * Zavěšení tuhé nápravy * Pérování půleliptické listové pružiny a pákové hydraulické tlumiče * Pneumatiky 750/19“ * Palivová nádrž 95 l * Rozvor 3759 mm * Rozchod P/Z 1480/1525 mm * Vnější rozměry asi 5639 x 1850 x 1850 mm * Pohotovostní hmotnost asi 3000 kg * Největší rychlost podle provedení až 160 km/h * Spotřeba paliva asi 30 l na 100 km * Kariéra V16 OHV/123 až 138 kW 1930 až 1937, V16 SV/138 kW 1938-1940 * Celkem vyrobeno 4076 ks.

Základní cena 5400-9200 USD (1931)

Historie 16 válců

Šestilitrový Auto Union C (1936) navržený Ferdinandem Porsche vítězil na okruzích a s dvojmontáží i v závodech do vrchu, na Velké ceně Tripolisu 1938 jela Alfa Romeo Tipo 316 V16 se specifickým výkonem 122 kW/l! A největší kuriozita? Rozhodně rozdělení zdvihového objemu 1,5 l mezi šestnáct naplocho uložených válců britského BRM P 83 (1967).

Do běžného provozu se v poměru 400:4076 kusům dostaly Marmony Sixteen a Cadillaky V16. Oba pocházely z hlavy konstruktéra Owena Nackera, původně zaměstnaného indianapoliským Marmonem. Od pozdějšího Cadillaku V16 se pohonná jednotka sixteenu lišila širokým uplatněním hliníkových slitin. Z objemu 8699 cm3 se podařilo získat 147 kW, dostačujících pro dosažení rychlosti 160 km/h. Jenže zavádění do výroby se vleklo čtyři roky (1927-1931) a vzniklo pouze 400 kusů. Nackera mezitím pro svůj projekt „zlanařil“ Cadillac, jeho společníka Jamese Bahannona značka Peerless. Ta však V16 nezrealizovala.

Z řady dalších projektů, které většinou nepřekročily stádium prototypu, připomeňme řadový (!) šestnáctiválec zasahující hluboko do interiéru Bucciali Double Huit (1932), joint venture technika Claudia Zampoliho a hudebníka Giorgia Morodera Cizeta-Moroder V16T (1991) nebo koncept Rolls-Royce 100EX s 9.0 V16 od BMW (2004).

Zdeněk Vacek