75 let označení Jaguar - SS střídá Jaguar

Průmyslové britské město Coventry Němci vybombardovali. Nepřipadalo v úvahu, aby se tamní sporťáky jmenovaly SS. Jméno Jaguar přestalo být pouhým doplňkem.

Při slavné letecké bitvě o Británii se německá Luftwaffe pokusila srazit Ostrovany na kolena bombardováním vojenských i civilních cílů. Dosáhli opaku – dosud váhající izolacionisté pochopili, že obyvatelstvu jde o holé přežití. Průmyslové centrum Coventry se slavnou katedrálou, sídlo automobilky SS, se stalo symbolem barbarství náletů. Nacistický ministr propagandy Joseph Goebbels dokonce zavedl do němčiny nové sloveso: „coventrieren“ znamenalo něco rozdrtit, obrátit v sutiny.

Po vítězství Spojenců továrna založená v roce 1927 Williamy Lyonsem a Walmsleyem zahodila na věky zkompromitovanou zkratku SS. Co na tom, že se „Schutzstaffeln“ (ochrannými oddíly) neměla nic společného a symbolizovala Standard Swallow. Jednalo se tedy o kombinaci jména automobilky, od níž Lyons zpočátku odebíral podvozky a jména jeho karosárny: Swallow anglicky znamená vlaštovky, symbol lehkosti, rychlosti a elegance. Jeden z prvních modelů, typ SS 1, v Československu vlastnil kapitán pražské Sparty dr. Karel Pešek, populární „Káďa“. Díky agilnímu zástupci značky Ing. Zdeňku Klikovi byla SS u nás pojmem, do dnešních dnů se zachoval například krásně zachovalý tříapůllitr.

Sportovní automobily z námi popisované líhně však dlouho klamaly tělem, skutečné jízdní vlastnosti zaostávaly za slibným zevnějškem. Ladič motorů Harry Weslake to Lyonsovi řekl bez obalu: „Vaše vozy, pane, připomínají dámu, která si pod večerní šaty vezme laciné prádlo.“ Odpovědí se stalo Weslakeovo angažmá u SS.

Prvním skutečně plnokrevným sportovním automobilem se v září 1935 stal zobrazený SS 100 (šestiválec 3,5 l/92 kW, 0-100 km/h za 11 s). Kód prozrazoval nejvyšší rychlost v mílích, tedy 160 km/h. Není proto divu, že se „stovce“ brzy začalo říkat podle kočkovité šelmy Jaguar.

Až na jediný exemplář kupé se jednalo u klasicky střižené roadstery s hluboko vykrojenými dvířky „elbow out“ (z úzkého interiéru totiž musela posádka vystrčit lokty ven, jinak by se vedle sebe nevměstnala). Slavného účastníka rallye i silničních závodů po válce vystřídala řada XK, jejíž motory přežily až do poloviny 70. let – SS bylo mrtvé, Jaguar se měl k dílu.

Hodně muziky…

… za málo peněz: tohle heslo ctil Lyons nadevše.

Image značky postavil zdatný technik, estét a chytrý obchodník Lyons na anglosaském sloganu „Value for money“, tedy vysoké užitné hodnotě za příznivou cenu. Novou řadu sedanů s motory 1,5, 2,5 a 3,5 litru uvedl v polovině 30. let show pro novináře a pozvané hosty. Při příchodu na večeři si mohli prohlédnout vystavenou novinku a následně jim byly „naservírovány“ veškeré přednosti vozu. Chybělo jediné – cena. Tipy vložené do obálek Lyons po večeři seřadil, přečetl nejnižší, usmál se a vyhlásil ještě nižší částku. O poprask bylo postaráno. Bohužel. V poválečném období a zvláště ústupu Lyonse z vedení firmy se Jaguar profiloval spíše jako prémiová značka s tučnými cenami, ale leckdy pochybnou kvalitou.

Zdeněk Vacek