AMC – společně proti Velké trojce (1. část)

Automobilka American Motors Corporation vznikla v roce 1954 spojením značek Nash a Hudson. Od roku 1958 se vozy AMC prodávaly pod značkou Rambler.

Americká automobilka American Motors Corporation (AMC) vznikla v lednu 1954 v Kenoshe (Wisconsin) spojením značek Nash (založená v roce 1916 a v roce 1937 spojená s výrobcem chladniček Kelvinator) a Hudson (založená 1909). Tato, v té době největší fůze podniků v americké historii, měla za cíl vytvořit protiváhu “Velké trojce” největších amerických automobilek – General Motors, Ford, a Chrysler. Architektem tohoto spojení byl George Walter Mason (1891–1954), který se také stal, až do své náhlé smrti, prvním prezidentem AMC. Jeho nástupcem se stal až do roku 1962 George Romney, pozdější guvernér státu Michigan. Ten provedl rozsáhlou reorganizaci společnosti a nasměroval AMC na výrobu menších vozů s nízkou spotřebou.

Dědictví

Automobily Nash a Hudson se až do konce roku 1957 prodávaly pod svými původními jmény. Nash se po válce uvedl aerodynamickým modelem Airflyte a prvním americkým kompaktem Rambler. Model Ambassador se zakrytými koly byl inspirován Airflytem a po příchodu do AMC byl pod vedením Edmunda Andersona důkladně přestylizován. Nash Ambassador Custom V8 (kresba) měl panoramatické přední i zadní okno a oválnou masku chladiče. Ta měla svůj původ v pohledné Pinin Farinově studii z roku 1951. V souladu s tehdejší módou měl Ambassador dvoubarevnou karoserii. Při pořízení tzv. kontinentálního kitu bylo náhradní kolo umístěno zvenku pod plechovým krytem na zádi.

Nash Ambassador Custom V8 z roku 1956 měl panoramatické přední i zadní okno a oválnou masku chladiče.

Podobný osud měl pod křídly AMC i Hudson. Model Hornet ročníku 1951 vycházel ze slavného typu Commodore. V AMC vznikla druhá generace Hornetu, tentokrát s podvozkem převzatým od Nashe. Detroitská továrna Hudsonu byla zavřena a výroba se přemístila do Wisconsinu. Karoserie se lišila od modelu Nash Ambassador hlavně pompézní přídí s maskou chladiče zabírající celou šířku vozu. K pohonu byl na výběr pětilitrový řadový šestiválec nebo 5,2litrový V8 od Packardu. Robustní vůz s rozvorem 3080 mm byl dlouhý přes 5,3 m a jeho šířka se blížila k dvěma metrům. Výroba skončila v červnu 1957 a se jménem Hudson na dlouho zmizel i název modelu Hornet.

Od roku 1958 se všechny modely AMC prodávaly pod značkou Rambler. Jedinou výjimkou byl malý Metropolitan (foto), navržený v USA a vyráběný v letech 1953–62 v továrně Austin v britském Longbridge. Jeho tvary nezapřely příbuznost s tehdejšími modely Nash. Toto, na americké poměry malé auto, bylo dlouhé jen 3,8 m a bylo určeno hlavně pro americké hospodyňky k cestám za nákupy. Dodávalo se ve verzi kabriolet nebo hardtop s pevnou střechou a poháněl jej 1,2litrový čtyřválec z typu Austin A40. Ve čtyřech sériích, lišících se motory a detaily karoserie, bylo vyrobeno zhruba 95 tisíc kusů. S pravostranným řízením se vozík prodával i ve Velké Británii pod názvem Austin Nash Metropolitan.

Malý Metropolitan byl navržený v USA a vyráběný v letech 1953–62 v továrně Austin v britském Longbridge.

Rambler

Nash přinesl do společnosti American Motors nejen svoje modely, ale i práva na název Rambler. Tato značka byla jedna z nejstarších v USA, neboť první automobil s tímto jménem vyjel už v roce 1897. Tehdy totiž výrobce jízdních kol Thomas Jeffery (1845–1910) postavil prototyp svého prvního automobilu a nazval jej Rambler. Sériovou výrobu zahájil v roce 1902 v Kenoshe ve Wisconsinu. Po jeho smrti se vedení firmy ujal jeho syn Charles a na počest svého otce přejmenoval vyráběné automobily na Jeffery. V roce 1916 koupil tuto firmu Charles Warren Nash a tak vznikla Nash Motors Company.

Ke znovuoživení názvu Rambler došlo v roce 1950, kdy Nash uvedl pod tímto jménem na trh zajímavý dvoudveřový vůz se stahovací plátěnou střechou a pevnými bočními okny. Tento vůz, plným jménem Nash Rambler Custom Landau (kresba), je považován za první úspěšný americký kompakt. Tento lehký a úsporný automobil s rozvorem 100 palců (2540 mm) poháněl řadový šestiválec objemu 2,8 litru, který dával postačujících 80 koní. Jeho design vycházel z ostatních velkých modelů Nash, takže měl téměř zakrytá zadní i přední kola. Po roce výroby obohatilo nabídku třídveřové kombi a model se střechou hardtop, nazvaný Country Club.

Nash Rambler Custom Landau z roku 1950 se stahovací plátěnou střechou a pevnými bočními okny.

V roce 1953 byl Rambler přestylizován a v dalším roce přibyl čtyřdveřový sedan a kombi. V modelovém roce 1955 (už v rámci AMC) se vzhled Rambleru změnil zviditelněním předních kol, dál se však prodával pod jménem Nash. To už ale technici pracovali na novém, větším voze s rozvorem 108 palců (2743 mm), nazvaném podle použitého motoru Rambler Six nebo Rambler V8.

Když se prezident AMC George Romney rozhodl vytvořit samostatnou značku Rambler, byly do ní postupně začleněny všechny modely AMC. V roce 1962 to byl luxusní Ambassador, který se už předtím objevoval v reklamách pod jménem “Ambassador by Rambler.”

Classic

Modely Rambler Six a V8 byly přejmenovány na Rambler Classic. Nezůstalo jen u sloučení názvů, od roku 1962 dostaly všechny velké modely stejnou podvozkovou platformu s rozvorem 108 palců. První generace Rambleru Classic měla karoserii tvarově podobnou s Ambassadory, ale pro modelový rok 1963 byla připravena druhá generace se zcela přepracovanou karoserií s rozvorem kol 112 palců (2845 mm) podle návrhu Edmunda Andersona. Úroveň výbavy se označovala čísly 550, 660 a 770.

Nástupcem George Romneyho ve vedení AMC se stal v roce 1962 Roy Abernethy, který se pokusil o změnu orientace na větší a luxusnější vozy. V dubnu 1964 se objevila sportovní varianta Rambleru Classic, nazvaná Typhoon a v roce 1965 další odvozený model se splývající zádí (fastback), nazvaný podle velké mořské ryby Marlin (foto). Měla to být prostornější a komfortnější varianta podobně koncipovaných verzí vozů Plymouth Barracuda a Ford Mustang.

Design Marlinu vycházel z konceptu Tarpon z roku 1963. Celkem bylo za dva roky vyrobeno necelých 15 tisíc Marlinů.

Pokud vás zajímají osudy dalších modelů koncernu American Motors, počkejte si na druhou část tohoto článku.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas