Lincoln V12 Sunshine Special - Sluneční stát

Franklin Delano Roosevelt za dvanáct let v úřadě prezidenta USA vystřídal řadu značek. Představujeme Lincoln V12 Sunshine Special.

Proč se zaměřujeme právě na kabriolet? Šlo o první automobil vyrobený speciálně pro amerického prezidenta. V roce 1939 ještě vládly v USA klid a mír, zatímco Evropa zabředla do ničivé války. Původní podoba Sunshine Specialu neposkytovala prominentovi na zadním sedadle nijak mimořádnou ochranu. Zato měl Lincoln V12 působivé jízdní vlastnosti a velmi bohatou výbavu, zahrnující kromě přídavných světlometů také sirénu, výkonné autorádio, rozšířené stupačky usnadňující manipulaci s tělem ochrnutého prezidenta, ale i stabilnější polohu bodyguardů, držících se za jízdy masivních madel na karoserii.
Jenže zostřená politická situace si vyžadovala rozsáhlejší úpravy. Roosevelt se totiž rozhodně netajil odporem k fašismu. Ze všech sil podporoval ohrožené demokracie včetně našeho exilu pod Benešovým vedením. Dlouhodobě usiloval o prolomení odporu amerických izolacionistů, chtěl zapojit USA do války. To se rozhodně nelíbilo německým, italským ani japonským agentům. Po útoku na Pearl Harbor musela prezidentova ochranka rychle najít bezpečnější automobil. Pancéřovaný tehdy neměla k dispozici. Vlastně ano, třináct let starý Cadillac 341 A Town Sedan, zabavený uvězněnému gangsterovi Al Caponemu. Právě v něm jel Roosevelt do parlamentu, aby přednesl slavný projev o vyhlášení válečného stavu.

Karoserii Sunshine Specialu zatím v dílnách horečně vyztužovali neprůstřelnými pláty, okenní skla přibrala na sílu jednoho palce, tedy 25 mm, pneumatiky měly umožnit pokračování v jízdě i po průstřelu. Po vzoru gangsterských vozidel se do interiéru stěhoval arzenál automatických zbraní a pro jejich hlavně byly vytvořeny střílny. Pohotovostní hmotnost vzrostla na 4200 kg. O pohon se staral pružný motor V12 SV o výkonu 110 kW.

Roosevelt navzdory varování ochranky nechával často stahovat střechu kabrioletu, aby mohl kynout davům svých příznivců.

Víte, že…
… automobil nebyl vlastnictvím státních úřadů? Jednalo se o pronájem od společnosti Ford Motor Company, jejíž byl Lincoln V12 vlajkovou lodí. Z prestižních a vlasteneckých důvodů se fakturovalo symbolických pět set dolarů ročně. Nepřekvapí proto, že po skončení služby americkým prezidentům Rooseveltovi a Trumanovi skončil v roce 1948 v podnikovém muzeu Fordu.

První etapa
Automobil začal americkým prezidentům sloužit až v roce 1909, tedy později než třeba britské královské rodině. Vášnivý nimrod Theodore Roosevelt používal bílý parní vůz Stanley, vynikající mimořádně tichým během a pružností, u benzinových automobilů do zavedení variátorů nedosažitelnou. Další parní stroj, tentokrát značky White, si koupil nástupce v úřadu William H. Taft. Koňské stáje Bílého domu se adaptovaly na garáže. Pomalé roztápění whitu vedlo k nákupu dvou benzinových automobilů Pierce-Arrow. Následoval Woodrow Wilson a jeho cadillac, Warren Harding s dvanáctiválcovým Packardem Twin-Six (1921) a opět cadillac Calvina Coolidgeho. Poté již nastala dvanáctiletá éra charismatického Franklina D. Roosevelta, upoutaného na vozík a o to častěji používajícího automobily.
FOTO: 04.jpg Parní vůz White modelu M pro prezidenta USA Tafta (1909)

Zdeněk Vacek