Jaguar 420 G - Big Gee

Velké Géčko bylo do uvedení XJ nejluxusnějším jaguarem. Útočilo na Rolls-Royce Silver Shadow a odráželo i útoky Mercedesu 300 SE.

Tvarově i technicky vycházelo 420 G z menších sedanů Jaguar Mk II. Řadové šestiválce se zrodily za druhé světové války a vyzrály ve sportovní ikoně rybích tvarů: Jaguaru E-Type.
Ve vrcholné fázi dospěly k objemu 4,2 litru, s trojicí karburátorů dávalo géčko výkon 193 koní.

Jaguar 420 G dokazuje, že i sedan o délce 5100 mm při rozvoru 3050 mm si může podržet sportovního ducha. Důstojný vzhled vzešel od zakladatele firmy Williama Lyonse. Ten technology tlačil k většímu rozchodu a snížení karoserie. Šéf si hodně zakládal na pěkném zadečku, nad křivkou kapoty a blatníků i tvarem svítilen prý designéři strávili neúměrně mnoho času. Zachovalé 420 G seženete i pod půl milionu korun, levněji než Silver Shadow v odpovídajícícm stavu.

K silným stránkám patří reprezentativní interiér s kvalitní kůží a ořechovým dřevem včetně výklopných stolků před cestujícími vzadu. S prostorností je to horší, hodně z celkové délky ukradly dlouhé kapoty. Řidič pohledem polaská dva obrovské přístroje Smith, další budíky evokující dobové stíhačky sledují třeba tlak oleje v motoru nebo napětí akumulátoru. Startuje se tlačítkem. Posilovač řízení je příliš gumový a neodpovídá sportovnímu stylu Jaguaru. Naopak se hodí podtlakový posilovač brzd – vždyť prázdné 420 G váží 1860 kg a jede až 195 km/h. Spotřeba činí 15 litrů.

Automat Borg Warner má čtyři rychlostní stupně plus rychloběh (de facto pětku).

Slušné jízdní vlastnosti zajišťuje vyspělé zavěšení kol na podélných a příčných ramenech v pomocných rámech, u všech kol najdete zdvojené vinuté pružiny. Mechanici proklínali umístění kotoučů Girling u středové osy vozu, ale nižší neodpružené hmoty se odmění komfortnější jízdou.

I po čtyřiceti letech má 420 G co nabídnout. Investice by se perspektivně měla vyplatit

Prestiž i mizerie
Značka se skákající šelmou v logu se na konci 60. let potácela s vážnými finančními problémy. Zakladatel Sir William Lyons totiž nedokázal ukočírovat snahu o pestrý výrobní program, a přitom „value for money“, tedy slušné ceny za vysokou užitnou hodnotu. Při malých výrobních počtech a vysokém podílu ruční práce to znamenalo ztrátovost továrny. Proto se po roce 1969 nabídka ořezávala na tahouna prodejů, moderní XJ6 coby náhradu za Mk II. Jen dlouhé čekání na dvanáctiválec XJ12 zachránilo život Velkému Géčku 420 G. To se převtělilo do sesterského superluxusního Daimleru DS 420. Jeho obliba u britského královského dvora prodloužila malosériově vyráběnému klasikovi kariéru až do roku 1992!

Zdeněk Vacek