Rolls-Royce Silver Shadow - Stříbrný hnůj nebrat!

Nástupce Stříbrného mraku (Silver Cloud) měl být Stříbrnou mlhou. Jenže Silver Mist by v němčině znamenal Stříbrný hnůj. To raději Stříbrný stín, první monokok značky.

V roce 1965 uvedl Rolls-Royce svůj první model bez rámu podvozku, monokok Silver Shadow. Kariéra sedanu skončila před 30 lety, kabriolet Corniche jej přežil o dalších šestnáct!

Konzervativní britská značka se dlouho držela tradiční konstrukce s nosným rámem podvozku, na němž mohly karosárny snadněji vyrábět individuální kreace podle přání zákazníků. Nebývalo výjimkou, že jeden podvozek se za svoji kariéru dočkal několika radikálních omlazení. Jenže tu byla nevýhoda menší tuhosti vozidla, vyšší hmotnosti a nevhodnosti pro sériovou výrobu. I proto se přelomový Silver Shadow s bilancí 38 000 kusů – z toho méně než desetina sesterských vozů Bentley – zapsal do historie Rolls-Royce jako nejmasovější model. Předchůdce Silver Cloud to za jedenáct let dotáhl jen na 15 362 exemplářů.

Ač vývoj trval deset let, byl motor 6,2 l V8 převzat ze zmíněného Stříbrného mraku, ovšem dostal novou hlavu válců. Čtyřstupňový automat (po pěti letech byl vyměněn za třístupňový – pružnému motoru to totiž stačilo) byl odvozen od amerického GM-Hydromatiku. Pro případ selhání pětitlačítkového elektrického voliče bylo možné vsadit na tunel převodovky rezervní páku a volit převody ručně. Rolls-Royce nesměl zůstat stát! Také pérování mělo zahraniční původ a opět se sáhlo po tom nejlepším na trhu – hydropneumatice od Citroënu. Samočinná regulace světlé výšky se původně týkala kol obou náprav, ale brzy se zjistilo, že praktický význam má regulace jen té zadní, více ovlivněné změnou zatížení druhé řady sedadel a zavazadelníku. Příliš účinný posilovač kotoučových brzd Girling musel dostat omezovač brzdného účinku, aby nedošlo k blokaci kol. Původní řízení s oběhem kuliček se neosvědčilo, proto ustoupilo přesnějšímu hřebenovému.

Tužší samonosná pozinkovaná karoserie skrývala speciální pružná pouzdra Vibrashock, jakési mističky s kartáčky z nerezových drátků o průměru 0,1 mm. V nich spočívaly nápravy, řízení, motor, chladič a další skupiny vytvářející rušivé vibrace a hluk. V roce 1972 došlo na osazení pomocných rámů v pružných lůžkách.

Základní 5170 mm dlouhý sedan Silver Shadow stál zpočátku 6557 liber šterlinků, limuzína od karosárny H. J. Mulliner s dělicí přepážkou přišla na 12 737 liber.

V roce 1977 proběhla velká modernizace, která přinesla například tranzistorové zapalování a výfukovou soustavu se dvěma větvemi a celkem šesti tlumiči, alternativně i s katalyzátorem. Klimatizace se objevila až roku 1971, tedy s třicetiletým zpožděním za průkopnickými americkými vozy! Novější Silver Shadow již samočinně udržoval konstatní teplotu v úrovni hlav a nohou pasažérů. „Stín“ tvořil celou rodinu, verze s prodlouženým rozvorem se jmenovaly Silver Wraith II, kupé Camargue a kabriolet nesl štítek Corniche. Souběžně byly vyráběny i konstrukčně prakticky identické modely Bentley T, ovšem třeba obdoba Camargue vznikla pouze v jednom kuse. Vzhledem ke značnému počtu vyrobených rollsů se mezi sběrateli jedná o nejčastější „vstupní model“ do vybrané společnosti prestižní značky R-R.

Stále mlád
U prestižních vozů platí, že stárnou nepoměrně pomaleji než automobilová konfekce. Silver Shadow není výjimkou, jeho stylově čistá a nadčasově elegantní karoserie přitahuje i celebrity 21. století. Bývá v něm vídána například topmodelka Kate Mossová, vlastnící sedan z roku 1965.

Tunerům nedá spát příležitost setřást z ušlechtilého staříka pomyslný prach důstojnosti a klidu. O to kontrastnější dojem vyvolá úprava světlé výšky a implantace silného motoru. Třeba loni v Essenu se objevil zobrazený speciál s 1300 koňskými silami a vyšperkovaným interiérem. Úpravce si jej cení na 700 000 dolarů! Ještě o padesát koní má být silnější jiný přešitý Silver Shadow s americkou klasikou V8 Hemi.

Zdeněk Vacek