Rolls-Royce 25/30 Sedanca de Ville - Žiletky a dalmatini

V síti historických automobilů nabízených k prodeji uvízl předválečný rolls-royce, pozoruhodný nezvyklým designem i první majitelkou – o té píšeme zvlášť.

Že se autu nedostává oblin typických pro 30. léta, ale tvrdí muziku ostrými hranami? To není náhoda, nýbrž specifický Razor edge design – s přechody ploch ostrými jako žiletky. Příliš se neprosadil, tehdejšímu vkusu se vymykal přílišnou tvrdostí. Jeho nová vlna se Velkou Británií převalila těsně po válce, i tentokrát rychle opadla. Automobily konzervativní značky Rolls-Royce jsou přitom pro aplikaci hran vhodnější než mnohé jiné. Vždyť jejich určující prvek představuje již více než sto let charakteristický chladič ve tvaru antického chrámu. Naopak bugatky s chladičem odkazujícím na koňské podkovy mívaly spíše oblé tvary.

Ojedinělé a velmi charismatické karosářské dílo na snímcích vytvořila etablovaná anglická kočárovna a karosárna Freestoně & Webb. Nazývala jej Top hat brougham open drive, v podstatě se jednalo o dispozici známou též jako Sedanca de Ville.

Individuální karoserie je posazena na podvozek Rolls-Royce 25/30. Tento nástupce malého rollsu – typu 20/25 – byl zamýšlen pro majitele, kteří si svůj automobil rádi řídí sami. Ve srovnání s mohutnými phantomy proto řady 20 a 25 nabízely lepší ovladatelnost, měly účinné brzdy i synchronizaci aspoň na trojce a čtyřce, usnadňující řazení. Typu 25/30 vzniklo v letech 1936-1938 jen 1201 kusů. Poháněl je řadový kapalinou chlazený šestiválec OHV 4.3.

Velmi zajímavý byl brzdový systém. Používal mechanický posilovač v licenci francouzsko-španělské značky Hispano-Suiza. Ten využíval kinetické energie automobilu, tedy čím rychleji se jelo, tím silněji posilovač zabral.

Vraťme se k zobrazenému dalmatinskému rollsu. Ten je v současné době nabízen v Anglii za zhruba milionu korun. Nechybějí původní dokumenty, vztahující se k Dodie Smithové coby první majitelce, například faktura za servisní prohlídku přišla na sedm liber šterlinků a šestnáct šilinků. Interiér je zachovalý, nově potažené kůží je pouze exponované sedadlo řidiče a spolujezdce. Rolls má mít ujeto 105 000 km. Kdo chce prohnat nejen dalmatiny, šlápne na plyn a rozjede se až na 120 km/h. Připomeňme, že posilovač brzd má progresivní účinek a žiletku na kolech zastaví, i kdyby snad zhasl motor.

Čiperná pohádkářka
První majitelka zobrazeného rollsu Dorothy „Dodie“ Gladys Smithová (1896-1990) byla zvyklá žít si na vysoké noze. Narodila se totiž do rodiny bankéře, jenže otec brzy zemřel a dívka se o sebe musela postarat sama. Začínala jako prodavačka hraček v obchodním domě, ale brzy se stala šéfovou milenkou a kariérně povyrostla. Publikovat začala v roce 1924 pod mužskými pseudonymy a dařilo se jí i v divadle – z honorářů splatila rolls. Ve 40. letech přesídlila do USA, pobývala i v Beverly Hills. Dětskou pohádkovou knihu 101 dalmatinů vydala v roce 1956 a o pět let později ji Disney úspěšně zfilmoval, hrála se i jako muzikál. Dodie zemřela před dvaceti lety jako šestadevadesátiletá pozapomenutá autorka, obnovená premiéra slavných dalmatinů se konala rok po její smrti.

Zdeněk Vacek