Dodge Dart – americký kompakt

Vozy Dodge Dart vyráběl koncern Chrysler v letech 1960 až 1976. Nový Dart 2013 vychází z konstrukce Alfy Romeo Giulietta.

Časy se mění. Dnes se po Severní Americe prohání spousta kompaktních automobilů evropských rozměrů, ale před padesáti lety si “Compact Cars” jen nesměle získávaly přízeň zákazníků. Potřebu druhého, menšího auta do rodiny uspokojovala konkurence z Japonska a Německa. Jedním z prvních domácích výrobců kompaktů byl v roce 1958 Rambler American z koncernu AMC. Z Velké trojky přišly s kompakty jako první Ford (Falcon) a GM (Chevrolet Corvair), oba v roce 1960. Chrysler odpověděl modelem Plymouth Valiant (1961), zatímco Dodge Dart se ke kompaktním rozměrům dostával postupně. Připomeňme si osudy tohoto modelu v souvislosti s jeho chystaným návratem v podobě přepracované Alfy Romeo Giulietta.

Trocha historie

Se jménem Dodge se americký automobilový průmysl setkal už v roce 1900, kdy bratři Horace a John Dodgeovi založili firmu Dodge Brothers Company, která dodávala náhradní díly tehdejším automobilovým výrobcům v Detroitu. Svoje vlastní vozidla začal Dodge vyrábět v roce 1915 a už po pěti letech se jejich vozy dostaly na americkém trhu na druhé místo. Rok 1920 byl pro oba bratry tragický. John Dodge zemřel v lednu na zápal plic a Horace v prosinci na cirhózu jater. V roce 1928 koupil firmu koncern Chrysler Corporation a vozům Dodge určil pozici nad levnějšími modely Plymouth a DeSoto. Později si Dodge a DeSoto pozice vyměnily.

Za druhé světové války se Dodge, stejně jako ostatní americké automobilky, věnoval válečné výrobě. Velké uznání si zasloužila vojenská vozidla série WC a z nich hlavně sanitky WC54. Poválečnou výrobu osobních vozů zahájil Dodge v roce 1946 mírně faceliftovanými šestiválcovými modely z roku 1942. Tvary poválečných “dodžek” nebyly zrovna jejich silnou stránkou. To se ale změnilo s příchodem stylisty Virgila Exnera do koncernu Chrysler. Jeho styl nazvaný “Forward Look” znamenal pro Dodge, spolu s motory Red Ram Hemi V8 (menší verze slavného Hemi), novou éru.

Od velkého k menšímu

Název Dart (kopí, oštěp nebo šipka) se poprvé objevil v roce 1956 na konceptu Chrysler Dart s karoserií Ghia. První sériově vyráběný Dodge Dart (foto) se začal prodávat v showroomech dealerů v roce 1960 jako náhrada plymouthů. Dart, vyráběný v kanadském Windsoru, využíval platformu Plymouth a měl proti velkým vozům Dodge rozvor zkrácený na 2997 mm. S venkovními rozměry 5319 x 1999 x 1392 mm se ale rozhodně nedalo mluvit o kompaktu. První Dart byl klasický “full size” model se třemi úrovněmi výbavy (Seneca, Pioneer a Phoenix). Dodával se s novým 3,7litrovým řadovým šestiválcem Slant-6 a dvěma motory V8 (objem 5,2 a 5,9 litru). Dart byl úspěšný a jeho prodeje překonávaly velké modely Dodge Matador a Polara. Velkou oblibu si získal u taxikářů. Pro modelový rok 1961 se Dart přestylizoval podle většího modelu Polara, ale Exnerův design se moc nelíbil. Prodejní čísla klesla téměř na polovinu.

První sériově vyráběný Dodge Dart se začal vyrábět v roce 1960 a v showroomech dealerů nahradil plymouthy.

Do třídy kompaktů vstoupil Dodge v roce 1961 modelem Lancer, jednalo se však pouze o převlečený kompakt Plymouth Valiant. Jeho design částečně převzal i Dodge Dart ročníku 1962 (foto) a zároveň nastoupil cestu zmenšení rozměrů, čímž se dostal do kategorie “mid size” vozů. Dart ’62 je možné považovat za druhou generaci řady Dart, neboť využíval novou lehkou platformu B-body a měl samonosnou karoserii. Dodával se v dvoudveřovém (hardtop a kabriolet) a čtyřdveřovém provedení (sedan, hardtop a kombi). Úrovně výbavy se odlišovaly čísly (Dart, Dart 330 a Dart 440).

Čtyřdveřový hardtop Dodge Dart 440 ročníku 1962. Číslo znamenalo nejvyšší úroveň výbavy.

Řadový šestiválec Slant-6 měl nyní 145 koní a oba motory V8 (5,2 a 5,9 l) 230 až 305 k. Novinkou v nabídce motorů byl vidlicový osmiválec “Ramcharger” s objemem 6,8 l a výkonem 415 k (305 kW). Standardně se darty dodávaly s manuální třístupňovou převodovkou s řazením pod volantem. Za příplatek 200 dolarů jste mohli mít automat TorqueFlite.

Třetí generace (1963–1966)

Pro modelový rok 1963 připravil Dodge nově navržený model Dart ve velikosti označované jako “senior compact” s rozměry 4978 x 1798 x 1420 mm a rozvorem náprav 2819 mm. U tohoto rozvoru zůstaly Darty až do roku 1976 s výjimkou kombi třetí generace (2692 mm) a modelu Demon/Sport z let 1971–76 (2743 mm). Proti druhé generaci měl třetí Dart klidnější a vyváženější tvary karoserií. Kromě čtyřdveřového sedanu se dodával v dvoudveřovém provedení Hardtop Coupe (foto) a nechyběly ani kombi a kabriolet. Tři stupně výbavy se tentokrát značily 170, 270 a nejvyšší GT (pouze kupé a kabriolet).

Dvoudveřový Dodge Dart Hardtop Coupe z roku 1963 v nejvyšší výbavě GT.

U třetího Dartu si mohli zákazníci vybrat mezi dvěma šestiválci (2,8 l/101 k a 3,7 l/145 k) a od roku 1964 nový, lehký 4,5litrový V8 s výkonem 180 k (o rok později 235 k). Nabídku modelů obohatil Dodge Dart Charger. Byl to první dodge s názvem Charger. Později se Dodge Charger “osamostatnil” a stal se z něj slavný “muscle car.” Od roku 1965 se darty dodávaly s kotoučovými brzdami, většími koly (14 palců) a vylepšeným podvozkem. Dart III se po určitou dobu montoval i ve Španělsku.

Čtvrtá generace (1967–1976)

V roce 1967 se Dodge pochlubil na autosalonech konceptem Dart Daroo I, který navrhl George Barris. Koncept sliboval radikální změnu designu, ale sériový Dart čtvrté generace (stejně jako sesterský model Plymouth Valiant) zůstal v tomto směru při zemi. Celkem nudný design osvěžovala jen ostrá horní hrana blatníků, konkávně zakřivené zadní okno (foto) a široké zadní sloupky střechy. Zajímavý vzhled byl vykoupen tím, že na zadním okně zůstával sníh a široké sloupky bránily výhledu vzad. Poprvé byla použita zaoblená boční skla a příď i záď měly střední část mírně zastrčenou dovnitř.

Dodge Dart čtvrté generace z roku 1967 měl v provedení Hardtop konkávně zakřivené zadní okno a široké zadní sloupky střechy.

Standardním motorem zůstal 2,8litrový Slant-6 s výkonem zvýšeným na 115 k. Pro domácí trh byl v roce 1970 nahrazen silnější verzí s objemem 3,2 l. Small-block V8 s objemem 4,5 l byl také brzy nahrazen větším (5,2 l/230 k). Pro výkonnější modely Swinger a GTS byly určeny motory LA V8 5.6 a 6.3 s výkony až 300 koní. V roce 1968 vznikla speciální série 50 vozů se sedmilitrovým motorem Hemi 426 (431 k/317 kW), vyladěným ve firmě Hurst Corporation. Vozy nazývané “Hemi Dart” byly určeny pro závody dragsterů a dosahovaly rychlosti přes 250 km/h. Kromě pěti závodů v USA a jednoho v Kanadě se darty čtvrté generace vyráběly také v Brazílii a Kolumbii, tentokrát už bez verze kombi.

Aby si Dart nekonkuroval s novým sportovním typem Dodge Challenger, prošel v roce 1970 dalšími úpravami vzhledu. Dvoudveřové hardtopy dostaly název Swinger a byla zrušena výroba kabrioletů. O rok později osvěžil nabídku model Dart Demon, vycházející ze sesterského typu Plymouth Duster. Od předešlých modelů se lišil především nově řešenou zádí a výraznými vzduchovými vstupy na černě lakované kapotě. Všechny modely Dart ročníku 1970 a 1971 měly dělenou přední masku. Nová maska pro ročník 1972 už toto dělení neměla.

Ještě výraznějšími změnami prošel Dart ’73. Nová prolamovaná příď byla doplněna o masivní nárazníky, vyhovující novým federálním předpisům. Bezpečnost zvyšovaly výztuhy ve dveřích a nově řešené kotoučové brzdy. Všechny motory (šestiválce 3,2 a 3,7 l a osmiválce 5,2 a 5,6 l) byly nově vybaveny elektronickým zapalováním Chrysler. Na základě stížností křesťanů byl Demon přejmenován na Dart Sport. V roce 1974 se objem většího V8 zvětšil na 5,9 l a všechny vozy dostaly vpředu i vzadu pětimílové nárazníky. Větší koncová světla se přestěhovala z nárazníku nad něj.

Na naftovou krizi odpověděl Dodge v polovině roku 1974 modelem Dart SE (Special Edition). Poslední ročníky modelu Dart měly vyztuženou střechu a přední sloupky, bezpečnostní sloupek volantu a startování motoru blokované při nezapnutí předních bezpečnostních pásů. Dart se také konečně dočkal čtyřstupňové převodovky a výkonnějšího topení. Spolehlivý a oblíbený Dart byl na jaře 1976 nahrazen modelem Dodge Aspen, který už nebyl tak úspěšný.

Nový Dodge Dart v italském stylu

V dalších letech prošel Chrysler i jeho divize Dodge mnoha zvraty a změnami. V období 1998–2007 byl Chrysler součástí koncernu DaimlerChrysler. V roce 2009 Daimler-Benz od spolupráce odstoupil a současná společnost Chrysler Group LLC uzavřela alianci s italským Fiatem. Fiat převzal od Američanů Chryslery Voyager a 300C a po úpravách je prodává jako Fiat Freemont a Lancia Thema. V modelovém roce 2013 se na americkém trhu objeví nový Dodge Dart, který se představil na letošním lednovém autosalonu v Detroitu. Tentokrát půjde na oplátku o modifikovanou verzi vozu Alfa Romeo Giulietta. Nový Dodge Dart se bude vyrábět v továrně Belvidere ve státě Illinois a proslýchá se, že se bude nabízet v Číně jako Fiat Viaggio.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas