Pontiac Series 26 Deluxe Six Rohm & Haas (1939-1940) – Průhledný Američan

Plastové karoserie nejsou v automobilovém průmyslu žádnou novinkou. Pro světovou výstavu v roce 1940 byl postaven dokonce průhledný Pontiac.

Nevznikl v jediném exempláři, ale ve dvou nebo dokonce možná ve třech. Základem jednoho z nich byl ovšem model Torpedo 8 s karoserií typu C, výsledek byl prezentován na Golden Gate Exposition v San Franciscu. Na zmíněné světové výstavě se představil jiný, popisovaný exemplář. Konala se v New Yorku na začátku roku 1940, proto je také značena přelomem letopočtu (1939/40). Připomeňme, že USA vstoupily do války s Japonskem až o skoro dva roky později, takže tehdy panoval v Severní Americe ještě mír.

Automobil o který nám nyní jde, dostal šasi modelu Deluxe s „šaty“ typu B. Kus s výrobním číslem 3113436 patřil do tehdejší série 26. Zajímavostí je to, že na voze tento identifikační znak nenajdeme, pouze na chladiči je jeho část, Pod kapotou je tedy i dnes vidění šestiválec s L-hlavou objemu 3649 cm3 o výkonu 63 kW (86 k). Doba automatů v Severní Americe měla teprve přijít, a tak točivý moment přenášela dozadu třístupňová manuální převodovka. Přední kola už byla zavěšena nezávisle a odpružena vinutými pružinami, na zadní nápravě bychom našli tradiční půleliptická listová pera. Vůz zpomalovala čtveřice hydraulických bubnových brzd.

Průhledná karoserie z plexiskla vznikla ve spolupráci General Motors s chemickou společností Rohm & Haas. Průhledné plexisklo (skutečně neslo obchodní název Plexiglass) bylo jejím vynálezem. Z pokusů z vrstveným bezpečnostním sklem nakonec vzniklo něco zela jiného: lehké transparentní akrylové desky. Ty se firma rozhodla demonstrovat právě na autě. Nakonec našly své uplatnění i za války ve zbrojní výrobě, civilní uplatnění přišlo až po ní, ale to už je jiná historie.

Vraťme se raději zpět k popisovanému vozu. Podle nákresů čtyřdveřového sedanu Pontiac vznikla přesná kopie původní karoserie z ocelových plechů. Jenže, tahle byla mnohem lehčí a hlavně, byla pod ní vidět veškerá „střeva“. Některé části rámu dostaly měděný povrch, jiné byly pochromované, což platilo i o přístrojové desce. Pryžové lišty byly bílé, stejně jako pneumatiky US Royal, což i dnes působí velmi zvláštně a originálně. Stavba celého auta přišla údajně na 25 tisíc dolarů, což bylo tehdy skutečně hodně peněz. Průhledný Pontiac, který se tak stal prvním vozem svého druhu v USA, byl součástí expozice v pavilonu „Highways and Horizons” (Dálnice a horizonty), věnovanému blízké budoucnosti. Ten navrhl Norman Bel Geddes.

Po premiéře v New Yorku absolvovaly oba „Ghost Cars“ (ghost = duch) turné po USA. Deluxe Six válku přežil ve Smithsonian Institution ve Washingtonu (DC) a byl zde údajně vystaven ještě v roce 1947. Později jej vlastnilo několik prodejců Pontiacu v Pennsylvánii. Když se v roce 1973 objevil na výročním setkání Pontiac-Oakland International Clubu, koupil jej zde Don Barlup. Nechal jej částečně, ale citlivě zrestaurovat u dealera S&H v Harrisburgu a následně jej na konci 70. let prodal sběrateli Leovi Gephartovi. Ten jej vlastnil jen rok a od něj jej získal otec současného vlastníka. Před šestnácti lety se vůz dokonce objevil na Concours d’Elegance v Meadow Brook.

Unikátní Pontiac, který se dochoval jako jediný, se bude nabízet na aukci „The Inn at St. John’s“ v Plymouthu ve státě Michigan, která se uskuteční 28. července 2012. Dražbu pořádá síň RM Auctions. Odhadovaná cena, kterou by měl novopečený majitel. se pohybuje mezi 275 a 475 tisíci dolary (5,7-9,85 milionu korun) – a to včetně série dobových fotografií a další dokumentace. Je totiž v původním a navíc až na několik prasklin výborném stavu. Nedávno bylo pouze vyměněno sací potrubí. Koneckonců, počitadlo hlásí pouze 86 mil, tedy 138 ujetých kilometrů! Není na tom nic divného, častější používání by plastové karoserii škodilo.

Aleš Sleeper Dragoun