Cadillac 341-A V-8 Al Capone Town Sedan (1928): Gangster's Paradise

Pancéřovaná auta nejsou zdaleka výdobytkem moderní doby. Existovala už dávno před poslední světovou válkou. I tehdy se v nich vozily hlavy států, církve, bohatí podnikatelé… a zločinci.

Léta 1920-1933 byla v USA érou prohibice a na pašovaném alkoholu bohatla mafie, která vzešla zejména z italských přistěhovalců. Odkud myslíte, že pocházela rodina Alphonse Gabriela Caponeho, který přišel na svět už na americké půdě, konkrétně v Brooklynu? Al Capone byl jednou z vůdčích osobností chicagského podsvětí. I když, jste přesvědčeni o tom, že mafiáni měli veškeré příjmy z nelegální činnosti pouze pro sebe? Hluboký omyl, oni i z nich museli odvádět daně.

Poprvé byl Capone vězněn deset měsíců, od května 1929 do března 1930 za nelegální držení zbraně. Žádná vražda mu ovšem nikdy nebyla prokázána. Podruhé ztratil svobodu právě díky krácení daní, za které byl odsouzen na jedenáct let. Nakonec jich za mřížemi strávil jen sedm (1932-1939). Legendární Alcatraz opustil dříve ze zdravotních důvodů a stejně jako v prvním případě mu bylo přičteno k dobru jeho chování (!). Kdysi se nakazil příjicí od jedné ze svých nevěstek a antibiotika tehdy ještě neexistovala, což znamenalo postupné odumírání mozku a konec…

Capone zemřel krátce po svých 48. narozeninách v lednu 1947 v Palm Beach na Floridě. Jako jeden z mála opravdu vysokých mužů amerického organizovaného zločinu tak odešel z tohoto světa přirozenou smrtí.

Zelenočerný obrněnec

Caponeho Cadillac V-8 Town Sedan série 341-A, který mu byl nejspíše dodán již v roce 1928, je dnes jedním z nejstarších zachovalých pancéřovaných automobilů na světě. Jeho karoserie byla vyztužena tlustými ocelovými pláty, které přidaly na hmotnosti celých 1.360 kg, Skla byla silná 2,54 cm.

Vidlicový osmiválec s L-hlavou o objemu 5588 cm3 měl výkon jen 67 kW (91 k), Capone však nepotřeboval rychlý vůz, protože neujížděl z místa zločinu před policií. Na tuhle práci měl pochopitelně svoje lidi. Točivý moment přenášela dozadu (kam také jinam?) třístupňová přímo řazená převodovka, doba automatů měla za mořem teprve přijít. Podvozek disponoval obřím rozvorem 3556 mm, obě tuhé nápravy byly odpruženy půleliptickými listovými pery. Decelerace těžkého auta nepředstavovala díky čtveřici mechanických bubnových brzd zřejmě žádný zázrak. Tmavě zelená karoserie s černými blatníky a střechou měla proti sobě otevíratelné, tzv. sebevražedné dveře.

Capone zřejmě používal Cadillac pouze pro osobní potřebu. Samozřejmě, pokud v něm jezdil, tak nikoli sám, ale s řidičem a ochrankou. Luxusní limuzína má tedy dodatečnou a „nutnou“ výbavu: zadní okno, které lze sklopit dovnitř, aby střelci mohli snadno zasáhnout svůj cíl. Do kruhového výřezu se pak vešla i hlaveň kulometu. Zajímavost z dnešního pohledu představuje ovládání světlometů na volantu včetně jejich sklonu, Existuje rovněž dobová fotografie z roku 1933, která ukazuje, že „caddy“ V-8 byl dodatečně vybaven tažným zařízením! Tehdy už ale velký Al seděl v base.

Historické otazníky

Kolem historie tohoto konkrétního vozu panuje řada nejasností. Je konkrétně dohledatelná zpětně pouze do roku 1932. Za tu dobu vystřídal celkem osmičku majitelů, tomu prvnímu, Patricku Moorovi, jej prodal Caponeho příbuzný, koncesionář značky Cadillac Emil Denemark po uvěznění „šéfa“. Později se unikát dostal až do britského Manchesteru. V Británii putoval z ruky do ruky jako lehké holky v Alových salónech prodejné lásky.

V na konci padesátých let už byl ale zase za mořem, dokonce v Kanadě. Prošel první renovací, tehdejší majitel Harley Nelson nechal také vyjmout nejtěžší ocelové pláty. Zbytek gangsterských ?„vychytávek“ ale uvnitř zůstal. Druhé znovuoživení proběhlo o dvě desetiletí později, v roce 1979 u B. H. Atchleyho v Tennessee. Díky jeho iniciativě byla již notně zažloutlá skla za nová, ale stejně silná. Posledním vlastníkem vozu byl sběratel John O’Quinn, který jej koupil před šesti lety.

Patřil tedy skutečně automobil Caponemu? Richard Capstran, který pomáhal při jeho stavbě a úpravách v karosárně přímo svému otci Ernestovi, tuto skutečnost potvrdil. V té době mu bylo sice pouhých deset, ale doopravdy se na vzniku vozu podílel. I poté, co překročil devadesátku, si na jeho zrození moc dobře pamatoval. Včetně toho, že otec si dovolil původně zakázku odmítnout, ale Al zaplatil dvojnásobek původně navrhované částky. A navíc, s mafií se jaksi nevyjednává, že?

Aukce

Z O’Quinnovy pozůstalosti míří auto do dražby. Síň RM Auctions jej nabídne movitým klientům na „The Inn at St. John’s“ v Plymouthu (stát Michigan) 28. července 2012. Předpokládá, že změní majitele za 300 až 500 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba od 6,2 do 10,4 milionu korun.

Aleš Sleeper Dragoun