Audi 80 – čtyřikrát před A4 (3. část)

Třetí generace Audi 80 se vyráběla od roku 1986 po dobu pěti let. Po faceliftu se Audi 80 vyrábělo dalších 5 let jako čtvrtá generace.

S netrpělivostí očekávaná třetí generace Audi 80 byla představena veřejnosti v září 1986. Používala novou platformu, odlišnou od platformy B3 koncernu Volkswagen, používanou u modelu Passat. Přestože se často pro třetí generaci Audi 80 používá označení B3, správnější je používat pro vozy vyráběné v letech 1987 až 1989 tovární kód Typ 89 a pro vozy od ročníku 1990 Typ 8A. Na rozdíl od svých předchůdců se vůz prodával po celém světě pod stejným názvem Audi 80 respektive Audi 90.

Audi 80 Typ 89 (1986–91)

Třetí generace Audi 80 (foto) opustila hranaté tvary předchozích dvou generací. Její aerodynamická čtyřdveřová karoserie s rozvorem 2546 mm a venkovními rozměry 4403 x 1695 x 1397 mm upoutala na první pohled zaoblenou přídí, klínovým profilem boků a bohatě prosklenou kabinou se třemi bočními okny. Audi 80 Typ 89 byl první vůz střední třídy s plně pozinkovanou karoserií, zajišťující dlouhodobou odolnost proti korozi. Audi proto mohla bez obav poskytovat na karoserii dvanáctiletou záruku proti prorezavění.

Audi 80 Typ 89 měl zaoblenou příď, klínový profil boků a bohatě prosklenou kabinu se třemi bočními okny.

Široká nabídka motorů zahrnovala dva vznětové motory (nepřeplňovaný 1.9 68 k/50 kW a Turbodiesel 1.6 (80 k/59 kW) a karburátorové čtyřválce 1.4 (dodával se jen do Řecka), 1.6 (70 k/51 kW) a 1.8 (75 až 90 koní). Ostatní zážehové čtyřválce měly vstřikování paliva. Slabší 1.8S dával 90 k (66 kW) a silnější 2.0E 112 k (82 kW).

Audi 90

Pětiválcové motory byly rezervovány pro Audi 90, debutující v květnu 1987. “Devadesátka” měla za úkol zaplnit mezeru mezi Audi 80 a luxusním Audi 100. Od “osmdesátky” se Audi 90 vizuálně lišilo panelem koncových světel v celé šíři vozu (foto), odlišnými světlomety (s “high-beam” světly) a předními směrovkami přemístěnými k mlhovkám v nárazníku. Od roku 1989 se Audi 90 nabízelo s pětiválcem 2.3E (133 k/98 kW) a dvacetiventilovým 2.3 20V (167 k/123 kW).

Vzadu se Audi 90 lišilo od \"osmdesátky\" panelem koncových světel v celé šíři vozu.

Audi Coupé (Typ 8B) a Cabriolet (Typ 8G)

V modelovém roce 1988 doplnilo řadu 80/90 nové sportovní dvoudveřové Audi Coupé (foto). Kupé bylo svými rozměry 4366 x 1716 x 1368 mm o něco kratší, širší a nižší než mateřský sedan. Příď převzalo od Audi 90 a zadní okno mělo vyklápěné nahoru společně s velkým spoilerem. Upravené zavěšení předních kol bylo předzvěstí připravované modernizace sedanů. Audi Coupé se nabízelo s dvoulitrovým čtyřválcem (112 k/82 kW) 2.0E a pětiválci 2.3E s deseti nebo dvaceti ventily v hlavě válců. Všechny motory měly vstřikování paliva a nejsilnější Coupé 20V s výkonem 167 koní dosahovalo maximální rychlost 220 km/h. Nechyběly pochopitelně modely quattro s pohonem všech kol.

V modelovém roce 1988 doplnilo řadu 80/90 nové sportovní dvoudveřové Audi Coupé.

Audi 80 Typ 8C (1991–1996)

Audi 80 s továrním kódem 8B (B3) bylo velice úspěšné, vždyť se jich po celém světě prodalo přes 1,6 milionu. Přesto v Ingolstadtu neusnuli na vavřínech a v roce 1991 připravili pro následující modelový rok důkladnou modernizaci. Nový model, považovaný za čtvrtou generaci, měl tovární označení Typ 8C, ale často se o něm tradičně mluví jako o B4. Karoserie se díky delšímu rozvoru 2611 mm prodloužila na 4580 mm, šířka a výška se změnily jen nepatrně. Vzhled vozu (foto) doznal jen několik decentních úprav. Výraznější maska chladiče, spojená s kapotou, se oddělila od světlometů, změnil se tvar nárazníků, lakovaných v barvě karoserie a v interiéru byly použity kvalitnější materiály. Pro větší 15palcová kola se zvětšily výřezy v blatnících. Aby bylo možné použít sklápěcí zadní sedadla, byla překonstruována palivová nádrž a zadní náprava.

Audi 80 prošlo v roce 1991 důkladnou modernizací a dostalo tovární označení Typ 8C. Tradičně se uvádí jako čtvrtá generace B4.

V Evropě se přestalo používat typové označení 90 – všechny sedany se jmenovaly Audi 80, bez ohledu na použitý motor. Naopak v Americe se sedany prodávaly jako Audi 90. Standardně se zde dodávaly s automatickou převodovkou, tempomatem, klimatizací a koženými sedadly. Byly také vybaveny bezpečnostními předními nárazníky a změnami prošlo i venkovní osvětlení.

Kromě obvyklých řadových čtyřválců (1.6, 1.8 a 2.0) a pětiválců (2.3E) se Audi 80 čtvrté generace nabízelo se dvěma novými vidlicovými šestiválci (2.6 a 2.8). Motor 2.8 V6 dával 172 k (128 kW). Novinkou byl také známý turbodiesel 1.9 TDI s přímým vstřikováním paliva a výkonem 90 k (66 kW), používaný dlouhá léta ve vozech koncernu VW včetně naší Octavie. U všech benzinových verzí se dal objednat trvalý pohon všech kol (quattro), kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Pro “fajnšmekry” postavilo Audi kolem 2500 vozů Quattro Competition, odvozených ze závodního vozu pro Super Tourenwagen Cup (STW). Všechna čtyři kola poháněl šestnáctiventilový dvoulitr s výkonem 140 k (103 kW).

Avant, Coupé a Cabriolet

Společně se sedanem B4 vyrábělo Audi pětidveřové kombi Audi 80 Avant (typové značení mělo stejné jako sedan: 8C) a dvoudveřové verze Audi Cabriolet (Typ 8G) a Audi Coupé (Typ 8B). Všechny tyto modely převzaly některé designové prvky sedanu (maska chladiče), nárazníky a v nich umístěná světla se mírně lišily. Sportovní verzi kupé, nazvanou Audi S2 poháněl přeplňovaný pětiválec 2.2 20V s výkonem 220 k (162 kW), později zvýšeným o 10 koní. S tímto motorem dosahovalo Audi S2 246 km/h. V roce 1993 dostaly stejný motor i sedan S2 a kombi Avant S2. V letech 1994 až 1995 se vyrábělo kombi Audi RS2 Avant. Zkratku RS (z německého RennSport) zde Audi použilo poprvé. Tento špičkový model byl vyvinut ve spolupráci Audi-Porsche na platformě B4 koncernu VW a montoval se v Zuffenhausenu. Jeho pětiválec dával 315 k (232 kW) a zajišťoval vozu vynikající parametry: maximální rychlost 262 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,8 s.

Výroba sedanů Audi 80 skončila na konci roku 1994. Prodávaly se ještě v následujícím roce, kdy dobíhala výroba Avantu a Coupé. Nástupcem se stala první generace Audi A4, která se dosud vyrábí ve čtvrté generaci. Kabriolet vydržel nejdéle, až do roku 2000. V posledních třech letech se dodával s odnímatelnou pevnou střechou hardtop. Kupé a kabriolet nahradila od roku 1998 první generace Audi TT.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas