Alfa Romeo BAT – tři netopýři od Bertoneho

Ze spolupráce Alfy Romeo a studia Bertone vznikla v letech 1953 až 1955 trojice aerodynamických konceptů BAT 5, BAT 7 a BAT 9.

Designérské studio Bertone slaví letos 100. výročí založení. Ze stovek konceptů a sériových automobilů, které v tomto studiu vznikly si na tomto místě připomeneme tři zajímavé aerodynamické studie, vzniklé ve spolupráci s italskou automobilkou Alfa Romeo a představené třikrát po sobě v letech 1953 až 1955 na turínském autosalonu pod názvy BAT 5, BAT 7 a BAT 9.

Na začátku padesátých let kontaktovala Alfa Romeo designéra Giuseppe Bertoneho (1914–1997) přezdívaného “Nuccio” a pověřila jej návrhem koncepčních vozidel, které měly prověřit vliv odporu vzduchu na vozidlo. Cílem bylo navrhnout vozidla s co nejnižším součinitelem odporu vzduchu. Navržené koncepty byly pojmenovány zkratkou BAT (přesněji B.A.T.) znamenající “Berlinetta Aerodinamica Tecnica.” Bat znamená v angličtině netopýr a jemu se koncepty svými “křídly” tak trochu podobaly. Všechny tři koncepty využívaly podvozkové díly sériově vyráběné Alfy Romeo 1900, včetně čtyřválcového motoru s výkonem kolem 100 koní a pětistupňové převodovky. Všechny tři původní vozy BAT jsou k vidění v kalifornském automobilovém muzeu Blackhawk a údajně patří britské firmě Cars International Ltd. se sídlem v londýnském Canary Wharf.

BAT 5

Prvním konceptem tandemu Carrozzeria Bertone – Alfa Romeo, vzešlým ze studia aerodynamiky byl BAT 5 (foto), vystavený na turínském autosalonu v roce 1953. Autor designu Franco Scaglione (1916–1993) se inspiroval konceptem kupé Abarth Biposto z roku 1952, který rovněž vznikl u Bertoneho. Hlavním cílem bylo odzkoušení tvaru přídě, která měla eliminovat turbulence proudu vzduchu při vysokých rychlostech. Zakrytování kol mělo zabránit ztrátám při natáčení kol a bránilo také vzniku vírů. K dobré aerodynamice přispěla i nízká kabina s panoramatickým čelním oknem a bočními okny skloněnými v úhlu kolem 45 stupňů. Nejvíce šokující byla splývavá záď s obrovským zadním oknem, rozděleným tenkým středovým sloupkem na dvě části. Estetiku vozu doplňovaly špičaté zadní ploutve, stáčející se směrem dovnitř a kopírující tvar kabiny. Světlomety byly schovány pod kryty v blatnících a při rozsvícení se vyklopily před mřížku chladiče.

Prvním konceptem tandemu Carrozzeria Bertone - Alfa Romeo byl BAT 5, představený na turínském autosalonu v roce 1953.

Díky součiniteli odporu vzduchu 0,23, výkonnému motoru (100 k/74 kW) a hmotnosti kolem 1100 kg dosahoval BAT 5 maximální rychlost 200 km/h. Odezva odborné i laické veřejnosti byla spontánně pozitivní. Oceňovala se vynikající aerodynamika a stabilní chování vozu při vysokých rychlostech, pozadu nezůstával ani estetický dojem.

BAT 7

Druhý experimentální koncept BAT s číslovkou 7 se poprvé objevil na turínském autosalonu v roce 1954, rok po předchůdci BAT 5. Od něj převzal základní tvarové řešení, ale dál jej propracoval směrem k dalšímu snížení aerodynamického odporu vzduchu. BAT 7 měl nižší příď s prodlouženým středovým “nosem” a dvěma otvory po stranách. V nich byly umístěny světlomety, tentokrát sklápěné do funkčního stavu z klidové horní polohy. Nejviditelnější změnou byly zvětšené ploutve, zvedající se od přední hrany dveří směrem dozadu a částečně zakrývající boční okna. Jejich zakřivení směrem ke středové ose vozu vytvářelo jakýsi tunel usměrňující proudění vzduchu na zádi vozu. Dalšími aerodynamickými prvky byla svislá středová ocasní ploutev rozdělující zadní okno a zvětšené otvory v bočních ploutvích.

BAT 7 byl testován v experimentálním větrném tunelu Fiatu a dosáhl rekordní hodnoty součinitele odporu vzduchu 0,19.

BAT 7 byl testován v experimentálním větrném tunelu Fiatu společně s Fiatem Turbina, který rovněž debutoval v Turíně 1954. Byla naměřena rekordní hodnota součinitele odporu vzduchu 0,19.

BAT 9

Posledním z trojice Bertoneho experimentálních studií byl BAT 9 (foto), představený na turínském autosalonu v roce 1955. Tentokrát dostal o něco civilnější vzhled s typickou přední maskou známou ze sériových modelů značky Alfa Romeo. Světlomety se přestěhovaly pod průhledné kryty v předních blatnících, takže otvory po stranách masky mohly být mnohem užší. Zadní ploutve se zmenšily tak, že tolik nezakrývaly boční okna. Zadní kola byla částečně odkrytá.

BAT 9 měl hladké boky rozdělené lištou. Na rozdíl od obou předcházejících studií neměl za předními koly vzduchové výstupy.

Vzadu zůstalo dělené zadní okno i středová ploutvička, novým prvkem byla ostrá vodorovná hrana navazující na výrazné boční prolisy a zapuštěná koncová světla. I přes svoje uměřenější tvary vypadal BAT 9 na autosalonu vedle tehdejší sériové produkce jako z jiného světa.

Zašlá sláva

26. února 1997 zemřel jeden z největších automobilových designérů Nuccio Bertone a vedení firmy se ujala vdova po zemřelém Lili Bertone. Firma se rozdělila na dvě části, výrobní (Carrozzeria Bertone) a designérskou (Stile Bertone). Začátek třetího tisíciletí znamenal pro Gruppo Bertone ústup z pozic, který vyvrcholil neúčastí na tradičním autosalonu v Ženevě v roce 2008. Mimo prostory Palexpa předvedl Bertone v Ženevě zajímavou studii BAT 11 (foto), vycházející z podvozku Alfa Romeo 8C Competizione s motorem V8 a živě připomínající slavnou klasickou trojici stylistických studií BAT 5, 7 a 9. Ke svým předchůdcům se BAT 11 přihlásil (kromě jména) velkými zadními ploutvemi stáčejícími se ke středu zádi. Studie vznikla na popud Američana Garyho Kaberleho, designu se ujal Skot David Wilkie.

V roce 2008 předvedl Bertone v Ženevě zajímavou studii BAT 11, vycházející ze sériové Alfy Romeo 8C Competizione.

V roce 2009 převzal výrobní prostory továrny Bertone v Grugliasku koncern FIAT a zbývající část studia Bertone prošla rozsáhlou restrukturalizací. Stala se z něj plně integrovaná servisní společnost pro automobilový, dopravní a průmyslový design. Všichni milovníci italského designu doufají, že Bertone vytvoří ve svém druhém století činnosti mnoho dalších krásných a zajímavých automobilů.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas