Ford Mustang první generace – otec zakladatel (2. část)

V letech 1967–73 přibíral Mustang 1. generace na rozměrech a hmotnosti a stále více se vzdaloval původní koncepci sportovního kompaktu.

V prvních třech letech výroby (o nich pojednávala první část tohoto článku) si Mustang zachoval proporce jednoduchého kompaktního vozu pro mladé lidi sportovního ražení. V dalších letech ale začínal Mustang přibírat na rozměrech, hmotnosti a výkonech. Sám Lee Iacocca napsal ve svých pamětech o modelu 1967 doslova: “Mustang už není elegantním koněm, ale podobá se spíše tlustému praseti.” Tak hrozné to zase nebylo, tvůrci Mustangu se jen snažili vyrovnat tvrdé konkurenci z koncernu GM v podobě modelů Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird. A také u Chryslerů nezůstávali s modelem Plymouth Barracuda pozadu.

Mustang přibírá na váze

Na podzim 1966 prošel Mustang prvním větším faceliftem. Karoserie pro modelový rok 1967 (foto) si zachovala původní tvary, ale při stejném rozvoru poněkud povyrostla (na délku o 5 cm a do šířky dokonce o 7 cm). Do Mustangu se totiž musel vejít nový Fordův motor 390 FE big block. To vše se muselo nutně promítnout i do hmotnosti vozu, zvláště ve verzi s velkým motorem.

Ford Mustang si pro modelový rok 1967 zachoval původní tvary, ale při stejném rozvoru poněkud povyrostl.

Modely 1967 přinesly další drobné stylistické změny, například jemnější žebrování za bočními okny u fastbacku. Po stranách masky chladiče, vystupující z přídě, už nebyla typická “žebírka” a zakončení bočního prolisu dostalo jiný tvar. V interiéru se před volantem poprvé objevily kruhový rychloměr a otáčkoměr stejné velikosti a na přání klimatizace SelectAire. Nový 6,4litrový motor V8 s výkonem 320 k (236 kW) nesplnil očekávání. V testu amerických sportovních vozů časopisu Car and Driver skončil Mustang s tímto motorem až na posledním, šestém místě. Na pomoc přišel Shelby.

Nový Shelby GT-500 poháněl sedmilitrový motor 428 V8 s výkonem 355 k (261 kW). Byl to poslední Shelby Mustang, stavěný v továrně Shelby American v jižní Kalifornii, kde také vznikaly legendární sportovní vozy Cobra. Rok 1967 skončil pro Mustang následující bilancí vyrobených vozů: 356 271 hardtopů, 71 042 fastbacků, 44 808 kabrioletů, 1 175 fastbacků GT-350 a 2 048 fastbacků GT-500; celkem 475 344 vozů. Luxusnější modifikací Mustangu se stal Mercury Cougar s delším rozvorem (2819 mm).

Král silnic

Mustang modelového ročníku 1968 měl proti předchůdcům jen drobné změny na karoserii (např. boční prolis byl zvýrazněn masivní chromovanou lištou). Nabídka motorů byla dále rozšířena, takže bylo možno volit mezi dvěma řadovými šestiválci (ten slabší měl jen 115 koní) a šesti motory V8. Přesto začala prodejní čísla klesat. Prodalo se jen necelých 322 tisíc vozů. Jedním z hlavních důvodů poklesu byla konkurence v podobě obdobně koncipovaných vozů Camaro a Firebird.

Začátkem roku 1968 byla nabídka vozů Shelby GT-500 doplněna vrcholným modelem GT-500 KR (foto). Zkratka KR znamenala King of the Road, tedy král silnic. Vůz poháněl nový sedmilitrový motor Ram Air 428 Cobra Jet s oficiálním výkonem 335 k (Shelby tvrdil, že má 400 koní) a zvětšenými ventily. Tento motor se na přání dodával i do ostatních modelů a tyto vozy se pak vyznačovaly zvětšeným sacím otvorem na kapotě. Novinkou ročníku 1968 byl 4,9litrový motor 302 V8, nabízený ve dvou verzích s výkony 220 resp. 230 koní.

Kabriolet Ford Mustang GT-500 KR. Zkratka KR znamenala King of the Road, tedy král silnic. Vůz poháněl sedmilitrový motor Ram Air 428 Cobra Jet s oficiálním výkonem 335 k.

Grande, Mach 1 a Boss

V únoru 1968 se stal prezidentem společnosti Ford Motor Company (FMC) Semon “Bunkie” Knudsen (1912–1998), předtím výkonný viceprezident GM. I když ve funkci prezidenta FMC setrval jen 18 měsíců, zapsal se výrazně do historie Mustangů. Jejich nabídku rozšířil na tři kategorie: luxusní Grande, sportovní Mach 1 a k závodění připravený Boss 302 (foto) a 429. Mustang modelového ročníku 1969 opět povyrostl (rozměry 4760 x 1820 x 1300 mm) a ještě více se vzdálil původní koncepci kompaktního sportovního vozu a přiblížil se kategorii “muscle cars.”

Ford Mustang Boss 302 se vyráběl v letech 1969–70 a byl určený pro závody série Trans-Am.

Rozlišovacím znakem modelů 1969 byly velké přídavné světlomety umístěné v masce chladiče a menší logo na levé straně masky. Modely Shelby Mustang měly masku chladiče v celé šíři vozu s velkými světlomety po stranách a logem kobry. Mach 1 se standardně dodával s motory 351 V8, ale na přání bylo možné vůz vybavit motorem 428 Cobra Jet ve třech úrovních úprav.

Propad pokračuje

V roce 1970 dostal Mustang změněnou příď s dvojicemi větracích otvorů po stranách masky chladiče. Hlavní světlomety se přestěhovaly dovnitř masky. Stejnými změnami prošel i model Mach 1. Modely Boss 302 a Boss 429 nahradily vozy Shelby Mustang, jejichž výroba byla koncem roku 1969 ukončena. Tyto Mustangy byly určeny převážně k závodním účelům. Boss 302 vyhrál v sezoně 1970 americké mistrovství Trans-Am. Boss 429 byl homologován k závodům NASCAR, ale kvůli poruchám motorů se neprosadil.

Modely 1971 (foto) dostaly novou, ještě mohutnější karoserii s rozvorem prodlouženým na 2770 mm a venkovními rozměry 4810 x 1880 x 1290 mm. Modely Boss 302 a Boss 429 byly nahrazeny novým typem Boss 351. Stále přísnější emisní předpisy vedly k poklesu výkonů a tento trend pokračoval i v roce 1972. Karoserie zůstaly jak u základního modelu, tak i u modelu Mach 1 prakticky beze změny.

Ford Mustang Grande Hardtop 1971 s novou maskou chladiče v celé šíři vozu a větší karoserií dlouhou 4810 mm.

Do modelového roku 1973, posledního pro první generaci, vstoupil Mustang s bezpečnostními předními nárazníky, vyhovujícími při nárazu do rychlosti 5 mil za hodinu. Příliš to neprospělo vzhledu vozu a moc nepomohlo ani nové zadní okno u kupé. Mustang se značně vzdálil původní koncepci z roku 1964 a proto se počty prodaných vozů každým rokem snižovaly. Ohlášené ukončení výroby Mustangu první generace mírně zvýšilo prodej, ale to již byla jen labutí píseň tohoto legendárního automobilu. Pro rok 1974 už měl Ford připravený Mustang II, který se svými rozměry vrátil ke kořenům. Byl dokonce kratší než původní Mustang z roku 1964 a pohonu byl určen jen 2,3litrový čtyřválec nebo vidlicový šestiválec.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas