Cadillac V16: Dva poklady od Fleetwooda v Pebble Beach

Cadillac vystavuje na letošním Concours d’Elegance v Pebble Beach kromě jiného i dva exempláře šestnáctiválcového modelu z třicátých let.

Cadillac V16, dílo slavného Harleye Earla, měl premiéru v roce 1930 a vyráběl se ve dvou sériích (452 a 90) po celou dekádu. Stal se snem mnoha z těch, kteří si jej nemohli koupit. Nezapomeňme, že i USA byly sužovány hospodářskou krizí, která zde ostatně vypukla. Takže si příliš nedovolili utrácet ani bohatí, kteří na něj měli, neboť čekali lepší časy.

To ovšem neznamená, že by se žádný klient nenašel. Ti, kteří se rozhodli dát okázale najevo všem stav svého bankovního konta, si mohli nechat vůz „obléknout“ u dvorního karosáře Cadillacu – firmy Fleetwood. Museli si ale na něj počkat řádně dlouho: plných patnáct měsíců!

Také u Fleetwooda vznikly v roce 1934 dva návrhy karoserií: faeton s dvojicí čelních skel před oběma řadami sedadel a taktéž stylově čistý roadster. Jejich autorem byl John Hampshire. Hranaté linie byly zapomenuty, auta po celém světě začala nabývat oblejších tvarů a to platilo i pro tato dvě. Jenže, v obou případech zůstalo jen u plánů a obrázků ve firemním katalogu.

Ani jedna z těchto karoserií určených pro šasi V16 série 452 totiž nakonec světlo světa nespatřila. Zkrátka a dobře, nenašel se nikdo, kdo by si je objednal. Odradila klienty výše zmíněná čekací doba nebo byly tehdy až příliš drahé? Nejspíše obojí. Zbývající varianty z tehdejší nabídky totiž o zájemce nouzi neměly.

Přesto faeton i roadster dnes v reálné podobě existují. Jak to? V roce 1984 se rozhodl restaurátor historických vozidel Fran Roxas pro jejich stavbu. Sehnal tedy nejprve jedno šasi s číslem 5859 z roku 1937 a vytvořil na něm černý Dual-Cowl Phaeton. Roadster na podvozku 5802, který je o tři roky starší, vznikl trochu paradoxně o několik let později. Přitom Roxas neměl k dispozici nic jiného než původní Hampshirovy skici!

Oba vozy jsou poháněny bezesporu legendárním vidlicovým šestnáctiválcem s rozvodem OHV objemu 7407 cm3 s výkonem 138 kW (187 k). Číslo série 452 je odvozeno právě od zdvihového objemu, samozřejmě v amerických jednotkách, tedy krychlových palcích.

Popisované exempláře řady V16 byly v únoru letošního roku prodány v aukcích za 962.500, respektive 1.001.000 dolarů. Na to, že se nejedná o historická vozidla v pravém slova smyslu, ale v podstatě o kopie či přesněji nové stavby vytvořené na autentické technice, jde o vskutku vysoké částky. V současnosti odpovídají 19,4, respektive 20,1 milionům korun.

Auta se objevila na letošním ročníku slavné výstavy v kalifornském Pebble Beach nedaleko města Carmel, který se koná od 16. do 19. srpna 2012. Stojí vedle loňského konceptu Ciel, jehož vznik svými tvary inspirovala. V expozici vozů letos 110 let staré automobilky se nachází i prototyp Le Mans z legendární Motoramy (1953). Mimochodem, kalifornská akce je ještě o něco starší, pořádá se již od roku 1950.

Ještě malá poznámka na závěr: Před devíti lety, tedy v roce 2003, představil Cadillac studii superluxusního výrazně hranatého sedanu Sixteen, kdy se ke koncepci vidlicového šestnáctiválce vrátil. Zůstalo však pouze u jediného kusu, byť se o výrobě alespoň v malých počtech spekulovalo.

Aleš Sleeper Dragoun